logo F1zpravy.czF1online.sk

Do F1 vstupuje další dodavatel motorů! General Motors se registroval pro rok 2028

Cadillac, ilustracne
© Wikimedia Commons
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík14. 11. 2023

Na předvečer Velké ceny Las Vegas vyšly najevo ohromující novinky. Snažení Michaela Andrettiho o vstup do Formule 1 se po nejnovějším stanovisku General Motors exponenciálně zvýšilo. Největší podporovatel jeho týmu, americký koncern General Motors, totiž formálně oznámil svůj úmysl postavit vlastní pohonnou jednotku.

Americký gigant si prostřednictvím své automobilky Cadillac podal u Mezinárodní automobilové federace oficiální cestou přihlášku a má zájem vstoupit do Formule 1 od roku 2028 jako další dodavatel motorů. Ferrari, Mercedes, Red Bull Powertrains (Ford), Hondu, Renault a Audi by tak mohl rozšířit již sedmý dodavatel pohonných jednotek, což je skutečně ohromující číslo. Z vyjádření automobilky je přitom zřejmé, že Andretti je imanentní součástí jejich úsilí o vstup do Formule 1.

Cadillac a General Motors již dříve vyjádřili svou vůli podporovat “skutečný” americký tým, ale zatím “jen” jako sponzor. Konkurenci to nestačilo a tvrdili, že i s finanční podporou GM není nabídka Andrettiho dostatečně atraktivní, aby vyjádřili podporu vstupu jedenáctého týmu do Formule 1. Uvidíme, jak se situace změní po Velké ceně Las Vegas, kam plánuje přijet i nejvyšší vedení General Motors v doprovodu Michaela Andrettiho, aby lobbovali za vstup jedenáctého týmu, který by se od roku 2028 mohl stát americkým továrním týmem.

“Sme nadšeni, že náš nový tým Andretti-Cadillac bude poháněn pohonnou jednotkou General Motors,” prohlásil prezident amerického koncernu Mark Reuss, čímž dal jasně najevo, že jeho společnost počítá s Andrettim a neplánuje se spojovat s jedním z již existujících týmů. “Jsme přesvědčeni, že díky našim bohatým technickým a závodním zkušenostem vyvineme úspěšnou pohonnou jednotku pro tento seriál a vytvoříme z Andretti-Cadillac skutečný tovární tým.”

“Budeme soutěžit na nejvyšší úrovni proti těm nejlepším s vášní a poctivostí, která pomůže zvýšit úroveň tohoto sportu v očích fanoušků závodů po celém světě,” dodal Reuss odhodlaně. Společnost přitom prozradila, že již začala s testováním první „prototypové technologie“ a plánuje prostřednictvím F1 prohloubit své poznatky v oblasti elektrifikace, hybridizace, udržitelných paliv, vysoce účinných spalovacích motorů a softwaru.

Andretti plánuje vstoupit do Formule 1 již v roce 2025 a podle vlastních slov začal s testováním svého prvního prototypu ve větrném tunelu, i když ještě neví, jestli se někdy dostane do F1. Pokud by to však dokázal a pokud Cadillac dostane zelenou pro rok 2028, znamenalo by to, že Andretti bude muset tři roky spolupracovat s jedním z aktivních dodavatelů motorů. Americký tým měl podepsanou předběžnou dohodu s Renaultem, ale ta podle zástupců francouzské stáje již vypršela.

Různé zdroje, včetně servru Motorsport.com, připomínají, že pokud “Andretti nedostane od FOM zelenou, je pravděpodobné, že GM pozastaví svůj zájem o F1”. Toto potvrdil i sám Reuss svými slovy. “GM je odhodlané spolupracovat s Andrettim ve Formule 1. Kooperace mezi Andrettim a Cadillacem spojuje dva jedinečné subjekty stvořené pro motoristický sport. Oba mají dlouhý rodokmen plný úspěchů ve světě motoristického sportu po celém světě.”

Související zprávy

Diskuze