Andretti kritizuje Haas: Nemají infrastrukturu a nedokáží postavit vlastní auto
Michael Andretti pokračuje ve svém nekonečném boji a neúnavně si proráží cestu do Formule 1. Z tohoto sportu se v poslední době stal výnosný byznys, takže zatímco nedávno jste mohli mít tým Formule 1 za libru nebo získat licenci od FIA zcela zdarma, dnes od vás týmy a FOM požadují stovky milionů. Nevíme, zda bude Michael ve své snaze nakonec úspěšný, ale on sám je pevně přesvědčený, že nakonec zvítězí.
Když Michael Andretti připouští, že ho překvapila negativní reakce na jeho zájem vstoupit do Formule 1, tak docela zřetelně podcenil úroveň politiky v nejvyšší motoristické třídě. Jistě, jako bývalý pilot F1 by měl být na toto nepřátelské prostředí připraven, ale svou manažerskou kariéru strávil v menších sériích, kde někdy panuje mnohem srdečnější a přívětivější „teplo rodinného krbu“. Protože se ale ve Formuli 1 točí obrovské peníze, dá se pochopit, když se o ně týmy nechtějí dělit.
„Museli jsme si uvědomit, do čeho vlastně jdeme,“ přiznal Michael Andretti v rozhovoru, který zveřejnil Bloomberg Originals. „Vstupujeme do velké politiky a dalších podobných věcí. Tak to prostě je a my se s tím vyrovnáme.“
„Nemyslel jsem si, že bude tak těžké dostat se do Formule 1, ale dokážeme, že patříme mezi těžké váhy a dostaneme se tam,“ věří syn mistra světa z roku 1978. „V první řadě si týmy ve Formuli 1 myslí, že jsme banda vesnických buranů, kteří nevědí, co dělají. My však máme se závoděním obrovské zkušenosti a můžeme se na věc podívat z jiného úhlu. Bude to fungovat.“
Týmy a vlastně i samotná F1 svůj odpor vůči Andrettimu opírají o obavy ze snížení hodnoty svých podniků a snížení komerčních příjmů. Tento argument však Američané rezolutně odmítají. „My si myslíme, že více aut na startovním roštu může sportu jen pomoci. Samozřejmě, bude to chtít ukrojit kus z koláče, část prize money atd., ale my můžeme přinést více, než kolik z koláče ubereme,“ říká Andretti.
Andretti kritizuje Haas
Fanoušci jsou příchodu jedenáctého týmu nakloněni. Čistě z fanouškovského hlediska se to dá pochopit. Když máme na startovním roštu jméno jako Haas, tak se velmi těžko obhajuje odpor vůči Andrettimu. Obavy stáje z Banbury jsou celkem pochopitelné, jelikož užívá status „jediného amerického týmu“ a i když její šéf Günther Steiner ve své knize Surviving to Drive přiznal, že z tohoto statusu „nedokázali téměř nic vytěžit“, představa přímého amerického rivala s podporou General Motors může Genovi Haasovi vzít z plachet poslední vítr.
Nesmíme zapomenout, že Steiner přišel do F1 s úplně novým konceptem nízkonákladového týmu, který odebírá vše možné od Ferrari a Dallary a sklízí za to všeobecnou kritiku. Andretti si pravděpodobně uvědomil, že překonat koncept Haasu není vůbec těžké a přínos tohoto týmu pro současnou Formuli 1 je skutečně minimální.
„Nemají infrastrukturu a nedokáží postavit své vlastní auto,“ prohlásil Andretti. „Jsou mini Ferrari, protože kupují vše od nich a dokonce mají i inženýry Ferrari. Dostat auta na trať je pravděpodobně nejlehčí část toho celého.“
„Musíme postavit vlastní auto. Kdybyste viděli, jaký velký problém to je… Je to velká úloha. V IndyCar si koupíte auto a hned jste ve hře, ale ve F1 stavíte monopost od nuly,“ říká Andretti, který se ani trochu nestydí mluvit o svém projektu jako o „skutečném americkém týmu“, což je velké torpédo mířené přímo do lodi Haasu.
„Myslím, že skutečný americký tým – s americkým jezdcem, s autem postaveným v USA a s americkým motorem – vytvoří obrovský zájem v této zemi,“ hlásá Michael, který ani trochu nepochybuje, že ve svém boji bude nakonec úspěšný. Ačkoliv čelí velkému odporu, americký podnikatel je neoblomný ve svém odhodlání.
„Ještě jsme se tam nedostali, ale podle nás máme fantastický plán. Máme za sebou GM a Cadillac, což je velká věc. Myslím, že máme všechny ingredience, abychom jednoho dne byli konkurenceschopným týmem. Doufám, že se nám podaří dohodnout s Formulí 1. Když se tam dostaneme, bude to pro tento sport skvělé,“ odkázal bývalý pilot McLarenu.