Ve hře jsou miliony. Jak drahý bude příchod Andrettiho pro ostatní týmy?
Projekt Michaela Andrettiho naráží na Maginotovu linii, kterou postavily týmy Formule 1. Jak to už v královně motorsportu chodí, za vším nehledej ženu, ale peníze. Majitelé týmů se doslova třesou ze strachu, že by přišli o část svého koláče z prize money, a tak ze svých kulometných hnízd pálí směrem k Andrettimu. Byl by však pro ně příchod jedenáctého týmu skutečně tak drahý, jak to prezentují?
Už dávno jsou pryč časy, kdy jsme na startovním roštu měli dvacet týmů, z nichž část byla skutečně exotická. Z dnešní královny motorsportu se stal obrovský byznys, a proto je pro nové zájemce téměř neproniknutelná. Desítka týmů na roštu by z ní nejraději měla soukromý klub bez možnosti rozšíření počtu účastníků a díky krokům vedení, které prosadilo rozpočtový strop, i rodící se zlatou baňu.
Zatím to však zlatá baňa není, prohlásil šéf Williamsu James Vowles v Kataru. “Já mám zodpovědnost za 900 zaměstnanců v naší společnosti. Vyhledejte si Williams v obchodním rejstříku a uvidíte, že jsme ztrátoví. Jsme výrazně ztrátoví. Porovnejte si posun mezi lety 2021 a 2022 a zjistíte, že ztráty jsou o desítky milionů větší. Porovnejte si to pak s rokem 2023, který však ještě neuvidíte, ale mohu vám zaručit, že to budou násobky nad touto hodnotou.”
Co tedy říkají výroční zprávy? Williams v roce 2022 zaznamenal celkový obrat ve výši 164 milionů eur (4,1 mld. Kč), což představuje meziroční nárůst o 48 procent. Jelikož stáj skončila na úplném chvostu Poháru konstruktérů, získala i nejmenší část z prize money. Hrubý zisk Williamsu se vyšplhal na 82,7 milionu eur (2 mld. Kč), ale po započtení výdajů a daní je celkové hospodaření stáje ztrátové (20,56 mil. eur, 505 mil. Kč).
Pro srovnání, v roce 2021 Williams zaznamenal ztrátu 13,7 milionu (338 mil. Kč), a ve zkrácené covidové sezóně 2020 byla ztráta až 67,2 milionu eur (1,66 mld. Kč).
Děláme z komára velblouda?
Je příchod Andrettiho týmu faktorem, který by zruinoval Williams? Andrettiovi jsou přesvědčeni, že do sportu přinesou více, než si odeberou z prize money, ale momentálně nemůžeme předpovědět, zda se to skutečně podaří. Podívejme se tedy na čísla v dnešní podobě tak, jak je přepočítal Autosport.
Formule 1 dosáhla v roce 2022 příjmů ve výši 2,44 miliardy eur (60,2 mld. Kč), z toho 1,1 miliardy (24,6 mld. Kč) šlo týmům za výsledky v šampionátu. Rozdělení peněz je však trochu komplikovanější.
V první řadě připomeňme, že pět procent z této sumy patří Ferrari jako historický bonus. Na extra peníze si přijde i každý tým, který v posledních letech získal alespoň jeden titul, a podle dostupných informací se na základě Concordské dohody k extra odměně dostanou i týmy, které v posledních deseti sezónách skončily v nejlepší trojce Poháru konstruktérů, tedy Mercedes, Red Bull, Williams, Ferrari a McLaren.
Tyto bonusové platby by měly představovat přibližně 25 procent z celého koláče. Zbytek jde týmům čistě za pořadí v šampionátu. Stáj na prvním místě získá z této sumy čtrnáct a nejslabší tým jen šest procent.
F1 navíc očekává, že její příjmy porostou o osm až deset procent, takže v blízké době by se mezi týmy mělo rozdělovat přibližně 1,2 miliardy eur (29,6 mld. Kč).
Prize money (v mil. eur) | ||||
---|---|---|---|---|
Pořadí | Tým | 10 týmů | 11 týmů | Rozdíl |
1. | Red Bull | 140 | 133 | -7 |
2. | Mercedes | 131 | 125 | -6 |
3. | Ferrari | 122 | 116 | -6 |
4. | McLaren | 113 | 108 | -5 |
5. | Aston Martin | 104 | 99 | -5 |
6. | Alpine | 95 | 91 | -4 |
7. | Williams | 87 | 83 | -4 |
8. | Alfa Romeo | 78 | 74 | -4 |
9. | Haas | 69 | 65 | -4 |
10. | AlphaTauri | 60 | 57 | -3 |
11. | – | 49 | +49 |
Pokud by příchod Andrettiho nespůsobil nárůst příjmů Formule 1 ani o jednu jedinou korunu, vítězové konstruktérského šampionátu by se museli uskromnit o sedm milionů eur (172 mil. Kč), přičemž tým na úplném chvostě by zaznamenal třímiliónovou ztrátu (74 mld. Kč).
Tento výpadek má však řešit vstupní poplatek, který je v současnosti stanoven na hranici 200 milionů (4,9 mld. Kč), a který se rovnoměrně rozděluje mezi všechny stáje. Zjednodušeně řečeno, už i v současné výši pokryje ztráty způsobené příchodem jedenáctého týmu v průměru na čtyři roky.
To tedy nevypadá tak tragicky, jak to prezentuje desítka týmů, ale je třeba si připomenout i jiný důležitý fakt. Hodnota týmů se v současnosti pohybuje někde nad úrovní 800 milionů až miliardy eur (24 mld. Kč). Pokud by se však Andretti dostal do F1 “pouze” za pětinu této částky, hodnota konkurenčních týmů by mohla klesnout, což je také třeba zohlednit.