Andretti počítá s místenkou v F1: Za týden jdeme s autem do aerodynamického tunelu
Pokud bychom měli shrnout vyjádření představitelů F1 z uplynulých týdnů, mohli bychom nabýt dojmu, že Andrettiho na cestě do F1 podporuje jen prezident FIA. I přesto, že proti příchodu jedenáctého týmu se ostře postavily týmy a příliš mu není nakloněno ani samotné vedení F1, americký projekt postupuje, jako by měl místenku jistou. Jeho šéf dokonce prozradil, že už za týden se má jejich monopost objevit v aerodynamickém tunelu!
Pokud chce Andretti přesvědčit Formuli 1 o tom, že to s ní myslí smrtelně vážně, musí jít do toho naplno. Nesmí váhat ani za cenu toho, že nakonec bude muset celý projekt zahodit do koše. Pokud k tomu dojde, hodně ho to zabolí. Jeho inženýři totiž nesedí nečinně za stoly a nečekají, až jim v kancelářích svítí zelená.
“Aktuálně stále míříme na rok 2025,” začal popisovat své plány Michael Andretti v rozhovoru pro Sky Sports F1. “Věc se má vlastně tak, že za týden se naše auto dostane do aerodynamického tunelu.”
Samozřejmě, Andretti ještě nemá připravený monopost na rok 2025 a na rok 2026 už vůbec ne, protože stále nejsou specifikována technická pravidla. V F1 se navíc uvažuje o tom, že týmům bude zakázáno vyvíjet před 1. lednem 2025, tedy se uvažuje o zavedení podobných vývojových prázdnin jako během covidového roku 2020.
“Máme připravené auto specifikace pro rok 2023,” upřesnil Andretti, jehož monopost tím pádem vyhovuje letošním pravidlům. Testovat ho bude v aerodynamickém tunelu Toyoty v Kolíně. “Takže jdeme naplno vpřed. Budujeme tým. Aktuálně míříme na rok 2025, ale mohl by z toho být i rok 2026. Uvidíme.”
Syn mistra světa F1 z roku 1978 Maria Andrettiho se měl vyjádřit i k tomu, proč se podle něj týmy F1 tak brání před vstupem jedenáctého účastníka. Odpověď však hledá marně.
“Já nevím, pro mě je v jistém smyslu záhadou, proč se tak brání,” řekl Andretti. “Tvrdí, že jim odřízneme z koláče, ale jde o něco jiného. My skutečně věříme, že do toho koláče přispějeme větším dílem, než z něj vezmeme. Když se podíváme na průzkumy podpory od fanoušků, máme důvod si myslet, že ten koláč rozšíříme a nezmenšíme.”
Pomohl by skutečně americký tým ještě více aktivizovat americké publikum? Pokud se bude potápět na pozicích jako Haas, tak jen těžko. Američané chtějí vidět americký příběh, a americký příběh musí být plný vítězství.
A samozřejmě s americkým jezdcem. Michael Andretti potvrdil, že na čele seznamu kandidátů na sedačku je stále rodák z Kalifornie Colton Herta. Samozřejmě, až za jeho otcem Mariem, který má prý už slíbeno, že nový monopost určený pro F1 otestuje jako první.
“Kromě otce se, samozřejmě, intenzivně bavíme o Coltonovi. Colton je určitě na vrcholu našeho seznamu. Máme však problém s body,” uvědomuje si i určité byrokratické překážky spojené s superlicencí Andretti. “Uvidíme, jak se mu bude dařit v IndyCar. Věříme, že získá dostatek bodů na superlicenci. Bavili jsme se však i o několika jezdcích, kteří podmínky splňují. Cílem je mít v autě alespoň jednoho Američana a k němu zkušeného jezdce, který ho pomůže vést.”