Kravitz to s příchodem Andrettiho nevidí růžově: Vše nasvědčuje tomu, že se nedohodnou
I když někteří získali z tiskového stanoviska Mezinárodní automobilové federace, a zejména z vyjádření jejího prezidenta Mohameda bin Sulajema, dojem, že je ruka v rukávě, nenechte se mýlit. Pro Michaela Andrettiho šlo jen o první kolo a podle reportéra televize Sky Teda Kravitze ho to nejtěžší ještě čeká.
Andrettiho tým to nebude mít vůbec jednoduché. FIA a její prezident byli jejich “kandidatuře” vždy nakloněni. Od federace dostali nakonec jako jediní zelenou a nyní nastal čas vstoupit na “nepřátelské území”.
Samotná FIA ve svém stanovisku zdůraznila, že Andretti splnil všechny podmínky a kompetentní proto neměli jinou možnost, než jeho žádosti vyhovět. Vstup do Formule 1 se však podle Mezinárodní automobilové federace uskuteční pouze za podmínky, že se zájemce dohodne s FOM na obchodních otázkách, což nebude vůbec jednoduché a je možné, že celá záležitost skončí u soudu. Andretti by mohl namítat, že chování Liberty Media a desítek týmů není v souladu s protimonopolními předpisy Evropské unie.
“Andrettiho tým a jejich firma, spolu s General Motors, budou muset bojovat,” řekl pro Sky Sports F1 podcast redaktor této britské televize Ted Kravitz, který to s příchodem jedenáctého týmu nevidí vůbec růžově.
“Budou muset bojovat o vstup do Formule 1. Budou muset hrát politickou hru a budou se o to muset postarat sami. V tuto chvíli vše nasvědčuje tomu, že se nakonec nedohodnou, takže budou muset tvrdě bojovat, aby se jim to nakonec podařilo, protože fanoušci to chtějí a piloti také.”
“Potřebují zdvojnásobit své úsilí. Získání souhlasu od FIA je jen první část, ve skutečnosti mají za sebou jen deset procent cesty. Nyní musí udělat něco, aby se jim to nakonec vyplatilo a přinesli Formuli 1 nějakou přidanou hodnotu,” dodal Kravitz.
Stanoviska Liberty Media a desítek týmů, z nichž vychází přesvědčení redaktora televize Sky Sports, jsou, samozřejmě, velmi dobře známa. Neoblomila je ani podpora General Motors, která je jistě velkým esem v rukávu Andrettiho. Americký koncern však zatím má zájem podpořit tým “jen” jako sponzor, ne jako dodavatel pohonných jednotek.
“Já to vnímám jako problém mezi FIA a Liberty Media. FIA je regulační orgán, Liberty Media je promotér, který má na starosti financování sportu. Přichází nový tým, takže na stole je otázka, jak je financován. Podle mě si ti kluci musí sednout a přijít k nám s návrhem, co od nás vlastně chtějí,” řekl šéf Red Bullu Christian Horner, který od začátku patří k největším kritikům myšlenky vstupu jedenáctého týmu.
“Podle mě je příchod GM nesmírně pozitivní. Ford se vrátí v roce 2026 a Ford proti GM by bylo něco fantastické, ale ideálně by měli vyvinout svůj vlastní motor. Vidíte, že Audi koupilo existující tým. Mělo by pro ostatní platit něco jiného?” ptá se Horner, který už nezmínil, že koupě Sauberu byla pro německou automobilku mnohem levnější záležitost, než vstupovat do F1 s novým týmem a budovat ho úplně od nuly.
“Podle mě se FIA a Liberty Media musí dát dohromady a přijít k nám se společným stanoviskem, protože nemůžeme mít jedno pravidlo pro jednoho a druhé pro druhého,” dodal šéf Red Bullu.
Stačí však postavit vlastní motor? Pokud to udělají, budou konečně všichni spokojeni a otevřou své brány pro jedenáctého účastníka? No, ani to podle Hornera nemusí stačit.
“Nejde jen o to, podle mě je v tom mnohem více. Myslím si, že existují kritéria. Samozřejmě, že svět se točí kolem peněz a každý tým bude ostře reagovat právě na možné snížení hodnoty vlastního podniku, protože místo deseti účastníků budeme mít jedenáct, z čehož mají akcionáři a jednotlivé zainteresované strany obavy,” řekl šéf Red Bullu.