logo F1zpravy.czF1online.sk

Po trestu pro Piastriho se z domácího vítězství těší Norris. Hülkenberg poprvé na pódiu!

Lando Norris
© X/McLaren
Milan Kubala
Milan Kubalavčera 18:30

Velká cena Velké Británie opět nezklamala a britské počasí také. V proměnlivých podmínkách se nechalo nachytat více jezdců a jejich strategické týmy. McLareny však potvrdily svou nadvládu. Po zbytečné penalizaci pro Oscara Piastriho se z vítězství těší Lando Norris. Obrovské ovace sklidil Nico Hülkenberg, který čekal 239 velkých cen na první pódium v kariéře a dočkal se ho tento víkend po startu z devatenáctého místa!

Silverstone opět napsalo neskutečné příběhy. Viděli jsme dva virtuální safety cary, dva safety cary, řadu chyb a nesprávných strategických rozhodnutí. Oscar Piastri přišel o vítězství při jednom z restartů, když dupl na brzdu a nechal se potrestat desetisekundovou penalizací, která znamenala vítězství pro jeho týmového kolegu Landa Norrise.

Na startu se mnozí rozhodli nesprávně

Závod začal na mokré trati a všichni zvolili na start intermediálky, ačkoli krátce před startem nám vykouklo i sluníčko. Velkou radost fanouškům neudělal ani ředitel závodu Rui Marques, který nařídil start za safety carem, což téměř nikdo nechápal, protože trať se zdála být poměrně suchá.

Ve FIA si to jakoby hned uvědomili a safety car odešel z trati už na konci zahřívacího kola. Otázkou však zůstávala volba pneumatik. Hned na konci zahřívacího kola zamířili do boxů George Russell, Charles Leclerc, Isack Hadjar, Gabriel Bortoleto a Oliver Bearman.

Piastri vystartoval výborně a pokusil se vyzrát na Verstappena, ale nebyl dostatečně vpředu. V nejlepší čtyřce se nic nezměnilo, ačkoli i Hamilton se snažil dostat přes McLareny a manévr ve Stowe na konci prvního kola mu téměř vyšel. Třetí sektor byl stále dost mokrý a jezdci na slikách ztráceli. Trochu jim však pomohla kolize Estebana Ocona a Liama Lawsona. Pro Novozélanďana to byla konečná a ředitelství závodu aktivovalo virtuální safety car.

Během fáze VSC zamířil do boxů Antonelli, který na trať vyjel před jezdci na slikách. Po restartu se na suchých pneumatikách okamžitě roztočil Bortoleto. Mohl pokračovat, ale s poškozeným zadním křídlem to nakonec odstavil a způsobil další fázi VSC. Na okruh se blížil déšť.

Před restartem v 7. kole zastavil ještě Stroll a zdálo se, že v tuto chvíli je trať dostatečně suchá na sliky. Piastri se okamžitě vrhl do útoku na Verstappena. Tomu pomohla také aktivace DRS, která mu na Hangar Straight pomohla do čela.

Déšť se vrací

V 9. kole George Russell hlásil, že začíná pršet, takže jezdcům na slikách zůstaly jen oči pro pláč. V 11. kole ředitelství závodu opět zakázalo používání DRS a Russell s Leclercem se vrátili do boxů.

V Silverstonu se spustil pravý britský liják a do boxů zamířili i jezdci, kteří nepřezuli na sliky. Verstappen se ocitl mimo trať v Chapel a Norris se dostal na druhé místo. McLaren však svou zastávku nezvládl a přezutí za pět vteřin znamenalo, že Max se vrátil na druhé místo.

Norris se opět vrhl na Verstappena, který se v hustém dešti pořádně trápil se svým tenoučkým zadním křídlem. Ve 14. kole ředitelství závodu rozhodlo, že podmínky jsou příliš náročné na jízdu a vyslalo na trať safety car, který Piastrimu vymazal 15sekundový náskok na Verstappena.

Někteří na správně načasovaných zastávkách výrazně vydělali. Stroll se dostal na čtvrté místo, Hülkenberg na páté a Gasly na šesté. Na nesprávná rozhodnutí doplatili devátý Russell, čtrnáctý Leclerc a patnáctý Antonelli.

Na konci 17. kola se safety car vrátil do boxů a závod byl restartován. Okamžitě se začal propadat sedmý Ocon na starých intermediálkách, kterého překonali Hamilton i Russell. Ze závodu jsme se však dlouho netěšili, protože Isack Hadjar v hustém dešti neviděl Kimiho Antonelliho před sebou a nabral ho „na radlici“.

Pilot Mercedesu pokračoval, ale o pár kol později odstoupil s poškozeným difuzorem, Hadjar totálně rozbil svůj monopost a na trať se vrátil safety car. V 18. kole z celkových 52 jsme měli za sebou dva virtuální safety cary a dva safety cary, takže jsme si neužili mnoho akce na trati.

Při restartu se dostali do problémů Verstappen a Piastri

Další restart přišel na konci 21. kola a Verstappen se na studených pneumatikách roztočil ve Stowe ještě před obnovením závodu. Holanďan spadl na desátou příčku, ale problém měl i Piastri, který na Hangar Straight před restartem dupl na brzdu, což se určitě nesmí. Šéfové závodu si toho všimli, pustili se do vyšetřování a o pár kol později ohlásili, že Piastri dostane za vybrzdění Verstappena a vlastně celého startovního pole za ním desetisekundový trest.

Ve 24. kole Hamilton zaváhal v Copse a Russell ho přeskočil. Tento souboj však neskončil a ve 26. kole se Lewis vrhl do úspěšného protiútoku. Ferrari se na osychající trati vrátilo do formy a Hamilton to okamžitě zkoušel na Gaslyho. Na konci 29. kola si to Lewis nachystal v zatáčce Stowe a ve Vale úspěšně doručil manévr na pilota Alpinu.

Ve 33. kole se nám rozhořel souboj o třetí místo mezi Strollem a Hülkenbergem, který určitě měl v podvědomí skutečnost, že po 239 startech ve Formuli 1 stále čeká na první pódium. K oběma se rychle přiblížil i Hamilton. Ve 34. kole povolilo ředitelství závodu používání DRS a Hulk se okamžitě vrhl na Strolla. Kanadského závodníka si následně podal i Hamilton.

Lewis na domácí trati vystoupil na pódium dvanáctkrát v řadě a tento rekord si mínil podržet. Zatímco on dobíjel na Hulka, ve 38. kole obul sliky Fernando Alonso. Do Silverstone zavítalo i sluníčko, takže trať osychala ještě o něco rychleji. Jako další to o kolo později zkusil Russell. Příliš mu to však nevyšlo, protože se následně roztočil v Becketts. Na sliky bylo ještě brzy.

Ve 42. kole však Ferrari usoudilo, že je čas. Data naznačovala, že Hamiltonovi na suché trati úplně odešly intermediálky. Domácího mazlíčka následovalo do boxů několik dalších pilotů. Lewis však následně téměř vyletěl ve třetí zatáčce. Stále to však vypadalo jako dobré rozhodnutí, které okamžitě následovali další.

Navzdory několika hodinám a výletům mimo trať bylo ve 44. kole celé startovní pole na slikách. Piastri si odpykal trest, díky čemuž se Norris dostal do vedení a měl před sebou sedm kol na cestě za domácím vítězstvím. Možná nejdůležitějších sedm kol v kariéře měl před sebou i Nico Hülkenberg, který se díky pozdější zastávce dostal o sedm vteřin před Hamiltona.

Piastri následně zapnul vysílačku a vyřkl snad nejabsurdnější žádost v dějinách Formule 1. „Pokud si myslíte, že ten trest nebyl fér, tak bychom měli přehodit pozice,“ vzkázal s výzvou k týmové režii. Na osychající trati to nezvládalo více jezdců a Charles Leclerc zakončil příšerný den pádem na předposlední místo po incidentu s Carlosem Sainzem.

Dojezd do cíle se obešel bez větších incidentů. Norris nezaváhal a když McLaren vzkázal Piastrimu, že na týmovou režii může zapomenout, Lando si přišel po vítězství na domácí velké ceně. Piastri přijel do cíle na druhém místě, ale možná největší fanfáry čekaly v Silverstonu na Nica Hülkenberga a Sauber. Tento muž čekal celých 239 velkých cen v kariéře, Sauber čekal od roku 2012 a dočkali se po startu z devatenáctého místa.

Bodovanou desítku doplnili čtvrtý Hamilton, pátý Verstappen, šestý Gasly, sedmý Stroll, osmý Albon, devátý Alonso a desátý Russell. Mimo bodů dojeli do cíle Bearman, Sainz, Ocon, Leclerc a Cunoda. Vypadli Antonelli, Hadjar, Bortoleto, Lawson a Colapinto.

Po dnešku platí, že Lando Norris stáhl ztrátu na týmového kolegu v čele šampionátu na osm bodů. V Poháru konstruktérů vystřelil Sauber z devátého až na šesté místo.

Nyní nás čeká hned dvoutýdenní přestávka, po které jsou před námi závody v Belgii a Maďarsku, po kterých bude na programu letní přestávka.

Závod - GP Velké Británie 2025

logo McLaren
Oscar Piastri
logo McLaren
Lando Norris
logo Stake
Nico Hülkenberg
JezdecTýmČasKolaGridNej. koloBody
1.
Lando Norris
McLaren1:37:15,735523.1:29,73425
2.
Oscar Piastri
McLaren+6,812522.1:29,33718
3.
Nico Hülkenberg
Stake+34,7425219.1:30,93315
4.
Lewis Hamilton
Ferrari+39,812525.1:30,01612
5.
Max Verstappen
Red Bull+56,781521.1:30,17910
6.
Pierre Gasly
Alpine+59,857528.1:30,7518
7.
Lance Stroll
Aston Martin+1:00,6035217.1:32,0886
8.
Alex Albon
Williams+1:04,1355213.1:30,0474
9.
Fernando Alonso
Aston Martin+1:05,858527.1:30,3532
10.
George Russell
Mercedes+1:10,674524.1:30,8691
11.
Oliver Bearman
Haas+1:12,0955218.1:30,921
12.
Carlos Sainz
Williams+1:16,592529.1:30,645
13.
Esteban Ocon
Haas+1:17,3015214.1:30,818
14.
Charles Leclerc
Ferrari+1:24,477526.1:30,819
15.
Júki Cunoda
Red Bull+1kolo5211.1:30,873
-
Kimi Antonelli
Mercedesnedojel2310.1:45,576
-
Isack Hadjar
Racing Bullsnedojel1712.1:41,705
-
Gabriel Bortoleto
Stakenedojel316.2:16,121
-
Liam Lawson
Racing Bullsnedojel015.-
-
Franco Colapinto
Alpinenedojel020.-

Související zprávy

Diskuze