logo F1zpravy.czF1online.sk

Palmer kritizuje komisaře za penalizaci pro Piastriho: Extrémní trest!

Reštart VC Veľkej Británie: Oscar Piastri, Max Verstappen
© X/F1
Matúš Pavlík
Matúš Pavlíkvčera 18:50

Diskuse, která měla nastat, ale nenastala. S domácím vítězstvím Landa Norrise, historickým pódiem pro Nica Hülkenberga a středečním propuštěním Christiana Hornera jsme si jaksi nestihli promluvit o tom, že v Silverstonu nám o vítězství v podstatě rozhodli komisaři. Incident při druhém restartu si jistě zaslouží větší pozornost, což si myslí i expert F1 TV Jolyon Palmer.

Když komisaři takto zasáhnou do výsledků velké ceny, mezi fanoušky je to většinou extrémně nepopulární. V tomto případě nám jaksi nenásledovala patřičná diskuse. Jolyon Palmer se ve své závodní analýze zaměřil právě na tento incident a fanouškům ukázal telemetrii. Pokud jste anglicky znalí, určitě vám doporučujeme si pustit toto desetiminutové video.

„Myslím si, že trest pro Oscara byl mimořádně přísný,“ prohlásil Palmer. Ten nejprve ukázal video z incidentu. „V této chvíli stále svítí světla na safety care, což znamená, že pilot musí zůstat v rozmezí deseti délek za ním a nekontroluje tempo. Oscar začíná zrychlovat, když světla konečně zhasnou a on prudce zabrzdí. Tehdy se Max dostane po jeho bok.“

Palmer si myslí, že Piastri zkrátka zpomalil, aby umožnil safety caru vrátit se do boxů a neriskoval, že ho při restartu doběhne. Jezdec to musí udělat. „Formule 1 zrychluje mnohem rychleji než safety car. Buď by ho musel předjet, nebo zpomalit, což by také bylo poměrně závažné porušení pravidel. Pokud jednou začnete zrychlovat, už byste neměli zpomalit,“ vysvětlil Palmer.

„Oscar viděl, že světla na bezpečnostním voze zhasla, takže zabrzdil a zpomalil. Za to dostal desetisekundový trest, což je podle mě přinejmenším extrémní,“ prohlásil bývalý pilot Renaultu. „Je to naprosto nevinné, proto si myslím, že Oscar dostal mimořádně tvrdý trest.“

Jolyon následně ukazoval data. Viděli jsme, že Oscar udělal něco velmi podobného i při prvním restartu, ale trest dostal jen za druhý. Piastri zároveň brzdil na rovince Hangar prakticky v každém kole za safety carem. „Oscar zabrzdil opravdu prudce a zpomalil asi o 160 kilometrů za hodinu, což je v takové situaci dost, ale Max nebrzdil nijak tvrdě. Myslím si, že to viděl z dostatečné dálky a prostě se rozhodl, že pojede po jeho bok,“ míní Palmer.

„Nevidíme žádné zablokování kol. Max ani zdaleka nebrzdí naplno. Dokazují to i data,“ uvedl Jolyon, který ve videu následně ukazoval telemetrii. „Za toto dostal trest. Oscarova čára je modrá a vidět, že brzdí, Max za ním také brzdí. Max nebrzdí tak tvrdě jako Oscar. Brzdy drží zapnuté o něco déle a musí obejít McLaren. Nebrzdí však na maximum, aby zabránil kolizi, prostě se ho rozhodl obejít, přičemž Oscar nemění svou stopu.“

Nejlepší je však srovnání restartů v 17. a 21. kole. Jak ukázala data, Piastri to v obou případech udělal v podstatě stejně. V druhém případě si toho však komisaři všimli, pravděpodobně díky tomu, že Verstappen popošel na jeho úroveň a následně si postěžoval ve vysílačce, díky čemuž byl incident mnohem viditelnější než v prvním případě.

„Brzdění je velmi podobné, rychlosti jsou velmi podobné a část tratě je velmi podobná, ale v jednom případě neviděli komisaři žádný problém. Při prvním restartu neudělili trest a neupozornili McLaren, což by byl dobrý nápad, kdyby to považovali za vážný bezpečnostní problém,“ porovnal Palmer chování Piastriho při obou restartech.

„V druhém případě to byl trest, proto to Oscara tak rozrušilo. Přišel o vítězství a s ním i o kriticky důležité body ve vyrovnaném šampionátu s Landem. Dokážu ho pochopit a podle mě je to neuvěřitelně přísné za tak nevinný okamžik. Nevzpomínám si, že by se v minulosti uděloval trest za takovýto incident,“ dodal Palmer.

Související zprávy

Diskuze