Vyšetřovací seance trvala přes pět hodin. Trest dostal Norris, varování dalších osm jezdců

Na zveřejnění konečných výsledků VC Kanady jsme čekali do časných ranních hodin. Komisaři totiž řešili až jedenáct různých přestupků, při kterých si předvolali třináct jezdců. Nakonec jsme se dočkali jednoho trestu a osmi varování.
Bearman s varováním
Komisaři rozjeli noční zveřejňování verdiktů „rozsudkem“ ve věci návratu na trať Ollieho Bearmana v poslední šikaně. V tomto úseku se měli jezdci po opuštění tratě na ni vrátit za oranžový pás, ale Bearman po něm přejel koly na pravé straně.
Bearman se bránil, že kvůli trajektorii auta a nedostatku přilnavosti ve výběhové zóně neměl na výběr a musel pravými koly přejet po vyznačené čáře. FIA však konstatovala, že mohl pro to udělat i více, kdyby například výrazněji snížil rychlost. Podle komisařů je na místě varování.
Ocon se zachoval přesně podle pravidel
Následovalo vyšetřování nebezpečné jízdy Estebana Ocona na výjezdu z boxů. Pilot Haasu na něm prudce zabrzdil, což zaskočilo Carlose Sainze. Aby Španěl zabránil nehodě, musel vyběhnout až na trávník.
Při této nebezpečné situaci však komisaři netrestali, ani neudělili napomenutí či varování. Ukázalo se totiž, že Ocon na výjezdu z boxů reagoval na zvukový signál, podle kterého byla na trati vyvěšena dvojitá žlutá vlajka. Francouz proto jednal podle pravidel, což znamená, že nejel ani zbytečně pomalu a nezachoval se ani nepředvídatelně; při vyvěšení žluté vlajky mají všichni jezdci zpomalit.
Carlos Sainz: Ocon brake tested me on the pit exit. pic.twitter.com/4jZ2FfgyKI
— yoyo (@williamssainz) June 15, 2025
Norris dostal trest, nad kterým může mávnout rukou
V případě kolize Oscara Piastriho a Landa Norrise se komisaři velmi nezapotili. Norris otevřeně vzal celou zodpovědnost na sebe a FIA s ním souhlasila. „Komisaři rozhodli, že Lando Norris byl v plné míře zodpovědný za kolizi. Jelikož nehoda neměla žádné okamžité a jednoznačné sportovní důsledky, ukládáme Landu Norrisovi pětisekundovou penalizaci,“ stojí ve verdiktu.
Poslední větou komisaři zcela negovali to, co se snaží hlásat už dlouhé roky; že při vynášení verdiktů neudělují penalizace podle toho, jaké důsledky má incident, ale jen podle incidentu samotného. V každém případě je zajímavostí, že na Landa Norrise nebude mít pětisekundový trest žádný vliv.
Podle článku 54.3 Sportovních pravidel F1 platí, že pokud pilot nedokončí závod, ale je klasifikován (absolvuje alespoň 90 procent vzdálenosti), časový trest se mu jednoduše připočte, i když do cíle reálně nedojede. Norris tak v cíli ztratil tři kola… a pět sekund.
Existuje tu však výjimka. Pokud pilot dostane přísnější trest průjezdu boxovou uličkou nebo STOP/GO a nemůže si ho odpykat, protože ze závodu vypadne, penalizaci si přenese do dalších závodů, i kdyby byl klasifikován.
Předjíždění během fáze SC po šachovnici vedlo k sedmi varováním
Komisaři řešili podobný případ už loni na VC Ázerbájdžánu. Max Verstappen tehdy předjel několik aut po šachovnicové vlajce navzdory tomu, že po nehodě v druhé zatáčce stále platila fáze VSC. FIA tehdy udělila jen varování. Konstatovala totiž, že v předchozí části sezony podobný incident zůstal bez povšimnutí. Zároveň však komisaři varovali: „Další porušení mohou vést k udělení přísnějších trestů.“
Sedmička vyšetřovaných jezdců si nakonec oddechla. Kimi Antonelli, Oscar Piastri, Esteban Ocon, Carlos Sainz, Charles Leclerc, Pierre Gasly a Lance Stroll vyvázli taktéž jen s napomenutím. Verdikty jsou prakticky identické a v každém z nich se opět objevila formulka: „Další porušení mohou vést k udělení přísnějších trestů.“
- Štítky
- GP Kanady 2025
- video