Red Bull neuspěl. Červení býci se dvěma protesty pokusili připravit Russella o vítězství

V neděli po závodě jsme tušili, že nás čeká ještě dlouhá noc. Komisaři měli před sebou celou řadu vyšetřování a dokonce i dva protesty, které podal Red Bull proti Georgeovi Russellovi. Nakonec však červení býci neuspěli a vítězem VC Kanady zůstává Mercedes.
Zpočátku nebylo vůbec jasné, vůči čemu vlastně Red Bull protestuje. Christian Horner však o pár minut později na tiskové konferenci vysvětlil, že budou namítat hned ve dvou věcech. Tou první je nepředvídatelná jízda za bezpečnostním vozidlem, když George Russell zabrzdil na cílové rovince. Šéf Red Bullu dokonce naznačil, že Russell to mohl udělat úmyslně. „Bylo očividné, že v zpětných zrcátkách hledal Maxe.“
Kromě toho Red Bull podezříval svého soupeře z toho, že nedodržel pravidlo o deseti délkách vozidla. Russell měl za safety carem zaostávat více než jen jednou, což Verstappen poctivě hlásil, jak podobné přestupky hlásil už i v minulosti.
Max Verstappen (během fáze SC): I toto je více než deset délek vozidla.
Gianpiero Lambiase: OK, i to zkontrolujeme, děkuji.
Lambiase: Takže ten incident s Russellem právě ukazují v přímém přenosu. Je to dost zjevné. Jen se nenech vtáhnout do těchto her, dobře? Děkuji.
Lambiase: Safety car pojede přes boxy, Max.
Verstappen: Zas je to více než deset délek, co to dělá?
Lambiase: Děkuji.
Verstappen: To je mnohem více než deset, podívej se na to!
Lambiase: Ano, děkuji, Max. Podíváme se na to. Díky.
Lambiase: Toto je poslední kolo, Max. Dobrá práce, že sis zachoval chladnou hlavu.
Red Bull zřejmě věřil, že jde na jistotu, jelikož existovaly alespoň tři precedenty. V roce 2022 dostal Pierre Gasly pětisekundový trest za to, že na VC USA zaostal o více než deset délek vozidla. Sergio Pérez dostal stejnou penalizaci na VC Singapuru 2022, nu a pět sekund si k času připočítal i samotný George Russell loni v Kataru, když se nedržel ve vzdálenosti deseti délek auta za jezdcem před ním.
O Russellově „nesportovním chování“
Po pěti hodinách od skončení závodu jsme se dozvěděli, co vlastně Max Verstappen, George Russell a zástupci týmů řešili přibližně 45 minut v kanceláři komisařů.
Red Bull podle verdiktu skutečně obvinil Georgea Russella z nesportovního chování. K němu mělo dojít v momentě, kdy pilot Mercedesu na cílové rovince zabrzdil a ve vysílačce upozornil, že Max Verstappen ho při tom předjel. Pokud by se Russell snažil takovýmto způsobem „nachytat“ Verstappena a vyřídit mu trest, skutečně by to mohlo být známkou nesportovního chování.
Zástupci rakouské stáje si přinesli data z telemetrie i záběry z palubní kamery. Vyčetli z nich, že Russell v zpětném zrcátku hledal Maxe Verstappena a čekal na vhodný moment, kdy zabrzdí, aby ho Red Bull předjel a tím se dopustil porušení pravidel. Nakonec podle Red Bullu bylo evidentní, že závod se dojede za bezpečnostním vozidlem, a proto Russell neměl reálný důvod za ním zahřívat brzdy a pneumatiky.
Russell dělal to, co obvykle, obhajoval se Mercedes
Mercedes si připravil obhajobu. Před komisaři vysvětloval, že brzdění za bezpečnostním vozidlem je běžné, jelikož jezdci se snaží zahřát brzdy a pneumatiky. Taktéž upozornil na to, že Russell rukou gestikuloval směrem k bezpečnostnímu vozidlu, aby přidalo plyn. Na brzdu tak šlápl i proto, aby si od safety caru nechával bezpečný odstup. Na brzdový pedál navíc vyvinul tlak 30 PSI, což Mercedes nepovažuje za významnou hodnotu. V neposlední řadě podle něj Russell ve vysílačce konstatoval jen fakta a nemohl tušit, zda se závod dojede za safety carem.
Stříbrné šípy nepodaly žádný protest proti Red Bullu. Toto má být taktéž indicie, že Mercedesu nešlo o to dostat Verstappena do problémů.
Snad nejdůležitějším důkazem však byla telemetrie z předchozích kol, která ukázala, že Russell i v nich brzdil na cílové rovince. Z tohoto důvodu britský jezdec neudělal nic nestandardního.
Russellovi zůstává kanadské vítězství
FIA protest zamítla. George Russell a Mercedes svým vysvětlením přesvědčili komisaře o tom, že se nezachoval nepředvídatelně či nestandardně. Hlášení ve vysílačce, že ho Max Verstappen předjel, se zase podle komisařů nedá považovat za projev nesportovního chování.
Podle informací novináře Adama Coopera Red Bull nakonec sám stáhl protest ve věci nedodržení pravidla o deseti délkách vozidla. Mělo se totiž ukázat, že pilot Mercedesu se jen snažil dodržet jiné pravidlo ohledně časové delty pod žlutými vlajkami. Tato delta způsobila, že nemohl držet krok se safety carem.
Nu a v neposlední řadě je důležité i vyjádření sportovního ředitele F1 Tima Malyona, který při vyslýchání ve věci prvního protestu vysvětlil, proč ředitelství závodu někdy nevyšetřuje podobné incidenty. Důvodem je fakt, že ředitelství závodu počítá s „jistou tolerancí při pravidlu o deseti délkách“, jelikož uznává, že je nutné do jisté míry brzdit a akcelerovat. Když pilot zabrzdí, na moment může zaostávat i výrazněji. Problém nastává, pokud se následně nedotáhne zpět.