Russell bezpečně zvítězil v Kanadě. Závěr závodu okořenila kolize McLarenů


Dlouho to vypadalo, že Velká cena Kanady nám nepřinese téměř nic zajímavého. George Russell si to kontroloval od startu až do cíle a bezpečně zvítězil. Montreal však opět nezklamal a v úplném závěru se nám první šestka narovnala v necelých šesti vteřinách. V pořádně hustém vláčku došlo k přímému souboji pilotů McLarenu, který vyústil v kolizi a vypadnutí Landa Norrise.
Na čele se nic zajímavého neodehrálo. Russell nečelil v průběhu celé neděle žádné hrozbě a když to vypadalo, že se Kimi Antonelli pokusí o manévr na Maxe Verstappena, ten si to se svým týmem strategicky pohlídal a ubránil druhé místo. Největší drama se však odehrálo v souboji McLarenů o čtvrté místo.
První zastávky přišly brzy
Na startu hledal Oscar Piastri cestu zleva-zprava přes Verstappena, ale věděl, že nemůže riskovat, čehož využil Kimi Antonelli, který se dostal na třetí místo. Jinak se boje soustředily hlavně na střed pole. Výrazně si polepšil Nico Hülkenberg, který využil souboje Colapinta s Albonem a poskočil na deváté místo.
Verstappen se v úvodních kolech dokázal udržet v dosahu DRS za Russellem. Tito dva byli v úvodu asi jediní, kteří nemanažovali své tempo. Týmy a inženýři však měli obavy hlavně o brzdy, což platilo i pro Maxe, který se na rovinkách začal vyklánět ze zákrytu za Mercedesem. Verstappen na svého soupeře nevyzrál a pořadí se nám v následujících kolech ustálilo.
První záchvěv vzrušení přišel v 11. kole, když se Lando Norris dotáhl na Fernanda Alonsa na šestém místě a na zadní rovince si s ním hravě poradil. Ve 12. kole se Antonelli velmi nečekaně dotáhl na Verstappena, který uhnul ze souboje a zamířil do boxů. Zdálo se, že úvodní nápor na Russella si na Maxových pneumatikách vybral svoji daň. Tvrdé pneumatiky v této fázi začaly fungovat, což potvrdil i Leclerc – na hardy si nejprve stěžoval – a Ocon svými manévry na soupeře před sebou.
Na konci 13. kola zamířil k mechanikům Russell, aby pokryl potenciální undercut ze strany Verstappena, ve 14. kole ho následoval také Antonelli, který spadl zpět za Verstappena.
V 15. kole pokračovala ofenzíva Norrise předjížděcím manévrem na Hamiltona, který následně zamířil do boxů. Na konci 16. kola zamířil k mechanikům i Piastri, díky čemuž se ujal vedení Norris před druhým Leclercem – oba startovali na tvrdých pneumatikách.
Ve 25. kole se Russell dotáhl na Leclerca, který měl navlas stejné tempo jako Norris před ním. Na pilota Mercedesu opět začal dotírat Verstappen, takže George se potřeboval pustit do práce. Ve 26. kole se Russell dostal dopředu a začal stíhat Norrise. Leclerc zamířil poprvé do boxů na konci 28. kola a přestože rozhodnutí svého týmu nerozuměl (pravděpodobně chtěl jít na jednu zastávku), Ferrari mu obulo tvrdé pneumatiky. Na trať se však vrátil poměrně s přehledem před Hamiltonem. Na konci 29. kola zastavil také Norris, který dostal mediumky.
Prostřední část závodu vzruch nepřinesla
V prostřední části závodu se nám dění ustálilo a do hry promluvila tzv. tyre delta a strategická rozmanitost. Čtyři nejlepší týmy byly poměrně vyrovnané, ale Mercedes přece jen trochu vyčníval. Russell v polovině závodu zvýšil tempo a začal zvětšovat náskok na Verstappena, který musel stále urgentněji sledovat náskok na Antonelliho a McLareny za sebou.
Když italský mladík otevřel DRS za Red Bullem, čtyřnásobný mistr světa před soubojem opět uhnul do boxů. Do konce závodu zbývalo přesně 33 kol, takže přesně tolik potřebovali vydržet čerstvé hardy na jeho monopostu. Antonelli zastavil hned po něm a zrodil se z toho poměrně vyrovnaný souboj na výjezdu z boxů. Red Bull se však udržel vpředu.
Na konci 42. kola zastavil také Russell a na trať se vrátil na čtvrté místo za Piastriho, Norrise a Leclerca. McLareny si chvíli pohrávaly s myšlenkou na jednozastávkovou strategii, což nemohlo udělat Ferrari s Leclercem, protože začal na hardech a při první zastávce obul opět hardy. Piastri si však netroufl a bezpečně zastavil na konci 45. kola spolu s Hamiltonem, který zažil další noční můru s Ferrari. Podle zpráv ve vysílačce utrpěl ve 13. kole poškození, které jej připravilo o 20 bodů přítlaku. Na konci 47. kola zastavil i Norris, což znamenalo, že nikdo v čele si netroufl na jednu zastávku.
V závěru se strhl souboj o druhé místo
Dvacet kol před koncem vedl závod Leclerc, kterého ještě čekala zastávka v boxech, takže nepředstavoval hrozbu v boji o vítězství. George Russell vypadal, že závod má pevně v rukou.
Leclerc zastavil na konci 53. kola přesně v době, kdy se Piastri pustil do Antonelliho, který byl v té době jen o 1,5 vteřiny za Verstappenem. Piastri podnikl první útok v 56. kole (z celkových 70). Piloti se nám v závěru setkali v krásně vyrovnaném vláčku. 14 kol před koncem dělilo prvního Russella a pátého Norrise jen necelých šest vteřin. Lídrem se navíc v té době připletli do cesty o kolo pomalejší piloti.
Nejvíce na tom ztratil Piastri, který všechny doběhl v nesprávném čase, což pomohlo Landovi Norrisovi za ním se dotáhnout. U těchto vyrovnaných aut a v takovém špinavém vzduchu potřebujete nemalou výkonnostní převahu, abyste soupeře nejen dotáhli, ale také předjeli.
Závěrečná kolize McLarenů
Nakonec to byli piloti McLarenu, kteří se v závěru dostali do přímého souboje jeden na jednoho. Norris byl nalepen na Piastrim, otevíral DRS a byl velmi blízko. V 64. kole se Piastri dotáhl do DRS za Antonellim a stal se z toho trojsouboj o třetí místo.
V 66. kole se všichni tři narovnali do jedné vteřiny, byli u sebe až mučivě blízko, ale zdálo se, že nikdo nemá extra síly k útoku. Lando si však sáhl o něco hlouběji a pokusil se překvapit Oscara v šikaně. Na zadní rovince šli oba bok po boku. Souboj pilotů McLarenu, na který jsme všichni tak dlouho čekali, přišel v závěru Velké ceny Kanady. Zdálo se, že Norris to zvládne, na rovince se dostal dopředu, ale Piastri šel pozdě na brzdy a vrátil se dopředu. Lando si to pochystal na cílovou rovinku a pokusil se natlačit na vnitřní stranu, ale tam nebylo místo. Došlo ke kontaktu, Norris skončil ve zdi a vypadl ze závodu, zatímco Piastri bezpečně pokračoval.
Tento souboj byl Norrisovou vynikající příležitostí. Konečně mohl porazit Piastriho na trati, získat na něj pár bodů a vrátit se na koně. Namísto toho to opět nezvládl hlavou, ztratil hromadu bodů a také důležité momentum.
Závod skončil za bezpečnostním vozem a zcela s přehledem je vyhrál George Russell před Maxem Verstappenem, který maximalizoval svůj výsledek. Třetí skončil výborný Kimi Antonelli, který vybojoval své první pódium v kariéře. Čtvrtý Oscar Piastri zaznamenal druhý nejhorší výsledek v sezóně a vůbec poprvé v sezóně chyběl na stupních vítězů McLaren. Páté a šesté místo obsadili piloti Ferrari s Leclercem vpředu.
Za nimi následovali jezdci středu pole. Sedmý skončil Fernando Alonso, osmý po dalším vynikajícím výkonu Nico Hülkenberg, devátý skokan dne Esteban Ocon a desátý Carlos Sainz. Poslední dva jmenovaní zariskovali s jednou zastávkou v boxech a nakonec uspěli. V posledním kole však mezi Oconem a Sainzem došlo k nějakému incidentu ve druhé zatáčce, který se po závodě bude prošetřovat.
Příští víkend si od Formule 1 odpočineme a do akce se vrátíme za dva týdny na Velké ceně Rakouska.

Závod - GP Kanady 2025






Jezdec | Tým | Čas | Kola | Grid | Nej. kolo | Body | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Mercedes | 1:31:52,688 | 70 | 1. | 1:14,119 | 25 | |
2. | Red Bull | +0,228 | 70 | 2. | 1:14,287 | 18 | |
3. | Mercedes | +1,014 | 70 | 4. | 1:14,455 | 15 | |
4. | McLaren | +2,109 | 70 | 3. | 1:14,255 | 12 | |
5. | Ferrari | +3,442 | 70 | 8. | 1:14,261 | 10 | |
6. | Ferrari | +10,713 | 70 | 5. | 1:14,805 | 8 | |
7. | Aston Martin | +10,972 | 70 | 6. | 1:15,024 | 6 | |
8. | Stake | +15,364 | 70 | 11. | 1:15,372 | 4 | |
9. | Haas | +1 kolo | 69 | 14. | 1:14,593 | 2 | |
10. | Williams | +1 kolo | 69 | 16. | 1:14,389 | 1 | |
11. | Haas | +1 kolo | 69 | 13. | 1:15,397 | ||
12. | Red Bull | +1 kolo | 69 | 20. | 1:15,358 | ||
13. | Alpine | +1 kolo | 69 | 10. | 1:16,076 | ||
14. | Stake | +1 kolo | 69 | 15. | 1:15,414 | ||
15. | Alpine | +1 kolo | 69 | 19. | 1:14,993 | ||
16. | Racing Bulls | +1 kolo | 69 | 12. | 1:16,292 | ||
17. | Aston Martin | +1 kolo | 69 | 17. | 1:14,902 | ||
- | McLaren | nedojel | 67 | 7. | 1:14,229 | ||
- | Racing Bulls | nedojel | 53 | 18. | 1:16,320 | ||
- | Williams | nedojel | 48 | 9. | 1:16,197 |
- Štítky
- GP Kanady 2025