logo F1zpravy.czF1online.sk

Verstappen vysvětluje, zda vrazil do Russella úmyslně: Záleží na tom?

Max Verstappen
© Getty Images/RB Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala1. 6. 2025

Zatmění před očima a absolutní nezvládnutí emocí, nebo jen nešťastná náhoda? Jízda Maxe Verstappena v závěru VC Španělska otevírá množství otázek o tom, zda se obhájce mistrovského titulu zachoval tak, jak se na sportovce patří.

Pro Maxe Verstappena byla neděle plná frustrace. V závodě ho naštvalo více momentů. Řazení převodových stupňů už několik měsíců nefunguje tak, jak by mělo. Při souboji s Landem Norrisem ho zdrželi o kolo pomalejší Liam Lawson a Oliver Bearman. Po restartu se ťukl s Charlesem Leclercem, v první zatáčce do něj vrazil George Russell a třešničkou na tomto hořkém dortu bylo, když od něj inženýr žádal, aby Russellovi vrátil pozici.

Vše nasvědčuje tomu, že pohár trpělivosti přetekl. Reportéry proto zajímalo, zda byl incident z páté zatáčky úmyslný. Namísto toho, aby Nizozemec odpověděl přímo, zareagoval protiotázkou, za což ho Nico Rosberg později pochválil: „Alespoň nelhal, jen neodpověděl na otázku.“

„Záleží na tom?“ odpověděl-neodpověděl Max Verstappen na otázku reportérky Sky Sports, která odvětila, že to bude zajímat například diváky před televizními obrazovkami. „OK, to je super. Já se budu raději bavit o závodě než o jednom konkrétním okamžiku.“

Není škoda, že podobné Verstappenovy manévry mu kazí dobrou pověst, kterou buduje takovými výkony, jaké jsme viděli v Imole? „Kazí?“ zeptal se opět Nizozemec. V očích fanoušků či dětí před obrazovkami to tak může být. „Jo? OK. To je váš názor. Tím to můžeme uzavřít.“

„Nemusím se k tomu vůbec vyjadřovat, protože na tom stejně nezáleží a my nemůžeme být k ničemu kritičtí,“ pokračoval v držení bobříka mlčení i v rozhovoru pro F1 TV.

Bylo to tedy úmyslné? V neposlední řadě by to mělo zajímat komisaře. I podle toho má FIA posoudit, zda by měl Verstappen dostat ještě přísnější penalizaci za nesportovní chování. Sebastian Vettel dostal v roce 2017 za úmyslné vražení do Lewise Hamiltona penalizaci STOP/GO a tři trestné body.

Max Verstappen má v tuto chvíli na kontě osm trestných bodů. Pokud by komisaři dnes byli stejně přísní jako ve Vettelově případě, dostal by se téměř na hranici, která by automaticky znamenala závodní distanc (12 bodů). Nejdříve se mu totiž dva trestné body odečtou až 30. června.

  • 2 body (30. června) – Způsobení kolize s Landem Norrisem na VC Rakouska 2024
  • 2 body (27. října) – Vytlačení Landa Norrise z trati na VC Mexika 2024
  • 1 bod (1. listopadu) – Nedodržení času VSC ve sprintu na VC Brazílie 2024
  • 1 bod (1. prosince) – Zbytečně pomalá jízda během kvalifikace na VC Kataru 2024
  • 2 body (8. prosince) – Způsobení kolize s Oscarem Piastrim na VC Abú Zabí 2024

Na tento verdikt si ještě počkáme, protože po posledních kolech je o web FIA takový zájem, že nápor nezvládl. V každém případě už desetisekundová penalizace udělala Maxovi Verstappenovi velký škrt přes rozpočet. Namísto toho, aby posbíral body za čtvrté, případně páté místo, odchází s desátou příčkou.

Naděje na titul se po dnešku zmenšily. „Pokud vůbec nějaké máme,“ kontroval rodák z Hasseltu. „Podle mě jsme stejně příliš pomalí, abychom bojovali o titul. Dnes se to zas jasně ukázalo.“

Po první polovině závodu se však zdálo, že Red Bull to má dobře rozjeté. Max Verstappen podobně jako kdysi Michael Schumacher vsadil na více zastávek v boxech a jezdce na čele doháněl na novějších pneumatikách.

„Pokusili jsme se o třízastávkovou strategii a šlo to celkem dobře. Byli jsme celkem rychlí, ale potřebovali jsme to, protože jsme měli vysokou degradaci. To bylo podle mě dobré. Bohužel, potom vyjel na trať safety car a nám se minuly pneumatiky,“ pokračoval Verstappen. „Bylo jasné, že tvrdé pneumatiky nebyly ty správné. Když vám zbývá jen šest kol, všichni mohou jet naplno. Na tvrdé směsi jsem měl velký hendikep po stránce přilnavosti.“

Boxový můstek věděl, že nemá vhodné měkké pneumatiky. Nebylo by proto lepší zůstat na trati a bránit se z první příčky? „Musíme se na to opět podívat. Samozřejmě, čerstvé pneumatiky umí být rozdílové. Asi nikdo nečekal, že tvrdá směs bude až tak špatná, ale když nám zbývalo šest kol, možná by opravdu bylo lepší zůstat venku. To se však teď lehce říká.“

Aktualizováno 18:12: Max Verstappen dostal za způsobení kolize v páté zatáčce tři trestné body. Na kontě jich má tedy jedenáct. Pokud se v průběhu nejbližších dvou víkendů VC Kanady a VC Rakouska dopustí nějakého prohřešku, za který dostane alespoň jeden trestný bod, následující velkou cenu bude muset vynechat.

Související zprávy

Diskuze