Horner by chtěl v případě incidentů opět dostávat pokyny od FIA

Postup při šetření incidentů nám v posledních letech prošel přirozeným vývojem. Ve světle velké kritiky, které čelila Mezinárodní automobilová federace, došlo k přenosu části odpovědnosti za rozhodnutí na týmy. Vyšetřování za opuštění trati nebo kolizi se dnes můžete vyhnout, pokud se jako tým vzdáte výhody, kterou jste potenciálně získali. Je to ovšem dvousečná zbraň, jak v neděli zjistil i tým Red Bull.
Podobně jako Charles Leclerc v souboji s Alexem Albonem v Imole, i v Barceloně stál jeden z týmů před rozhodnutím, zda vrátit pozici na trati a ztratit jen jednu pozici, nebo riskovat výslech před komisaři a čelit potenciálně přísnějšímu trestu. Red Bull si zvolil bezpečnější cestu, ale jaksi nepočítal s faktorem emocí Maxe Verstappena.
Týmy byly v minulosti zvyklé, že jim FIA v takovém případě dala instrukce, ale dnes to mají v rukou boxové zdi. Koneckonců, Formule 1 je stále týmový sport a i když se to mnohým nelíbí, tak je rozhodování pružnější a komisaři jsou pod menším tlakem. Ten se nyní přenáší na týmy.
„Žádáte pokyny od FIA jako od rozhodčího, ale v podstatě se vám nikdo neozývá. Vidíte zprávu, že záležitost byla zaznamenána a půjde to komisařům. Vypadalo to, že z toho bude trest,“ vzpomíná šéf Red Bullu Christian Horner na klíčové okamžiky Velké ceny Španělska.
„Maxovi jsme dali pokyn, aby vrátil pozici, co ho naštvalo, protože měl pocit, že mu George nenechal místo a zároveň neměl plnou kontrolu nad autem. Po rozhovoru s jeho inženýrem se rozhodl, že v páté zatáčce vrátí pozici a došlo ke kontaktu,“ řekl Angličan.
„Neměl jsem příležitost si o tom s Maxem promluvit, ale komisaři rozhodli, že způsobil kolizi a dostal desetisekundový trest, plus nějaké trestné body. Je to frustrující, protože odcházíme s jediným bodem, ačkoli jsme lehce mohli skončit na pódiu,“ dodal Horner.
Komisaři později uvedli, že Verstappen měl pravdu a skutečně nemusel vracet pozici Russellovi. Kdyby to v Red Bullu věděli, mohli se vyhnout velkým nepříjemnostem a získat dvanáct bodů za čtvrté místo. Byla to jedna z mnoha chyb toho odpoledne a tentokrát ji udělal Red Bull, ne FIA.
„Takový je zkrátka postup. Nevím. V minulosti jste zvykli dostávat nějaké pokyny, ale teď je to na subjektivním posouzení týmu. V této situaci bylo zároveň diskutabilní, kdo byl první na vrcholu zatáčky,“ řekl Horner.
„Myslím si, že pro týmy by bylo prospěšné, kdyby v takovém případě ředitel závodu rozhodl a řekl, že buď vrátíte pozici, nebo dostanete trest, namísto snahy uhodnout, co si o tom budou myslet komisaři,“ dodal šéf stáje z Milton Keynes.
Hornerově bývalému podřízenému v Red Bullu a dnes už šéfovi Sauberu Jonathanu Wheatleymu se však nový přístup líbí a připomíná, v jak náročné situaci se FIA nachází. „Za devatenáct let ve funkci sportovního ředitele jsem se hodně naučil o tom, jakému tlaku čelí ředitelství závodu. Zkuste se vžít do jejich kůže. Nejednou váš incident není jediný, který musí řešit,“ řekl Wheatley.
„Nevím přesně, o čem chtěl Christian mluvit. Nesledoval jsem jejich závod tak podrobně jako naše, ale jak jsem řekl, strávil jsem v té práci dost času, abych pochopil, zda dostanu odpověď, nebo ne,“ dodal Wheatley.