logo F1zpravy.czF1online.sk

Leclerc chtěl zkusit softy, Vasseur strategii obhajuje (+PŘEPIS VYSÍLAČKY)

Charles Leclerc
© Martin Trenkler
Milan Kubala
Milan Kubalavčera 10:54

Ferrari pojalo úvod Velké ceny Emilia Romagna dost agresivně, ale s odstupem času můžeme konstatovat, že si tím spíše uškodilo. V závěru závodu mělo totiž jen omezené možnosti. Podle Frédérica Vasseura však udělalo maximum s kartami, které mělo v rukách.

První zastávka v boxech Ferrari vyšla, jelikož Monačan se s pomocí undercutu dostal před Fernanda Alonsa i Georgea Russella, který v úvodu dokonce jezdil na třetím místě. Potom však vyšlo na trať virtuální bezpečnostní vozidlo a veškerá snaha vyšla nazmar. Leclerc nemohl uvěřit tomu, jakou měl smůlu. Více jeho soupeřů si ušetřilo jednu celou zastávku, která v plném tempu trvá kolem 28 sekund, jelikož on musel přezout spolu s nimi.

29. kolo, začala se fáze VSC
Bryan Bozzi: V sedmé zatáčce je žlutá vlajka. Dvojitá vlajka před tebou, Ocon.
Charles Leclerc: Sakra! Neuvěřitelné. Tohle je neuvěřitelné. Pokaždé mi to do*** tyto VSC nebo bezpečnostní vozidla.
Leclerc: Co uděláme teď?
Bozzi: Zastavíme a ztratíme čtyři pozice.
Leclerc: Zastavíme?
Bozzi: Zastavíme a ztratíme čtyři pozice. Zastav, Charles, pro další hardy.
Leclerc: To je na hovno.
Bozzi: Dej mi vědět, co chceš dělat s klapkou [předního křídla].
Leclerc: Klapka – to je jedno. Mínus dva.

30. kolo, Leclerc odchází od mechaniků
Bozzi: Provoz, provoz, provoz!
Bozzi: Měl bys zůstat na své pozici, všichni zastavili.
Leclerc: Proč mi říkáš „provoz“, když tu nikdo není?
Bozzi: Jsi blízko Strolla. Auto před tebou je Stroll na patnáct kol starých hardech.
Leclerc: Co to Stroll vyvádí? Na deltu safety caru ztrácíme šest sekund.
Bozzi: Nahlásíme ho.

Další důležité rozhodování přišlo ve 46. kole závodu, když Kimi Antonelli odstavil svůj monopost na téměř přesně stejném místě jako Esteban Ocon. Tentokrát ředitelství závodu vyslalo na trať řádné bezpečnostní vozidlo.

Leclerc měl už vážné pochybnosti o tom, zda to na tvrdé sadě pneumatik může zvládnout až do cíle, a tak se ptal do boxů. Inženýr mu navíc tvrdil, že Hamilton těsně před ním nebude přezouvat. Nemusel se proto bát dvojité zastávky, při které by téměř jistě pár sekund ztratil. Škrtem přes rozpočet bylo, když Hamilton přece jen zamířil do pitlane.

46. kolo, na trať vyrazil safety car
Leclerc: Jdu do boxů.
Bozzi: Musíme zůstat venku. Nemáme pneumatiky, které by to zvládly až do cíle.
Leclerc: Softy budou lepší než tyto.
Bozzi: Je to sedmnáct kol, Charlesi. Sedmnáct kol do cíle.
Leclerc: Kolik kol mají za sebou moje mediumky?
Bozzi: Mediumky mají jedenáct kol. Tyto tvrdé gumy jsou…
Leclerc: Řekni mi, které jsou nejlepší. Tyto jsou v prdeli. Máme nové softy, ne?
Bozzi: Takže Hamilton vpředu nechce zastavit. Dám ti vědět.
Leclerc: To mi je jedno. Je mi to jedno, bavme se o sobě.
Bozzi: Chceš nové softy?
Leclerc: Máme nové softy?
Bozzi: Ano, máme nové softy. Chceš nové softy? Dej mi vědět teď.
Leclerc: Tyto pneumatiky už neoživím, takže ano.
Bozzi: Zastav, Charlesi. Dej mi vědět, co s klapkou na softech.

47. kolo, Leclerc zůstal zaskočený, když spatřil Hamiltona zamířit do boxů
Leclerc: Počkat?! Proč?
Leclerc: Ahaha. Nezastavil jsem. Lewis zastavil. Nebudu čekat za ním a ztrácet další pozice.
Bozzi: OK, teď musíme zůstat venku.
Leclerc: No, samozřejmě.
Bozzi: Takže, Charlesi, ochlaďme pneumatiky. Jsem si jistý, že částečně se přehřívají. Dvojitá žlutá v sedmé zatáčce.
Leclerc: Není to až tak daleko. Vždyť to uvidíte.
Bozzi: Pro tvoji referenci, kluci vpředu zůstali venku.
Leclerc: Ano, myslím si, že s Lewisem bychom tento závod mohli vyhrát.
Bozzi: Režim FW, vypni tlačítko rekuperace. OK, Charlesi, pojďme se zresetovat. Nemohli jsme nic udělat.
Leclerc: Určitě nemůžeme zastavit teď? Ještě nejsem za safety carem.
Bozzi: Ne, všichni ostatní už mohou zabrat, takže získají čas. Zůstaň venku.
Leclerc: Já nemohu zabrat, takže nemohou být za mnou.
Bozzi: Teď, teď už můžeš. Teď můžeš zabrat, zaber, abys byl před Albonem.

Leclerc vzápětí dostal informaci, že Verstappen i Norris obuli nové tvrdé pneumatiky, stejně tak Alex Albon a Lewis Hamilton za ním. Z inženýra se mu však nedařilo vypáčit informaci o tom, kolik jezdců vzadu má nové gumy — Monačan přepočítával, na kterou pozici se po restartu propadne.

Leclerc: Zkoumám, zda můžeme skončit na bodech. Nejsem pesimista, ale restartovat na těchto pneumatikách bude náročné.
Bozzi: Za Hamiltonem je Sainz na osmnáct kol starých hardech. Za ním Hadjar na nové tvrdé směsi. Potom Hülkenberg, použité mediumky s osmnácti koly na kontě.
Leclerc (hlasitěji, ptá se už podruhé): Kolik aut za mnou má nové pneumatiky?!
Bozzi: Tři vozy.
Leclerc: OK, děkuji.

Nejhorší scénář se nakonec nepotvrdil a Leclerc získal body za šestou příčku. Mohla být konečná pozice lepší? Podle šéfa stáje ne, pokud by se Leclerc objevil v boxech a obul nové měkké pneumatiky.

„Nasadit měkké pneumatiky na konci by bylo riziko,“ vysvětloval Frédéric Vasseur. „Třináct kol by bylo příliš, dokonce i osm by bylo velmi na hraně. Nakonec to bylo správné rozhodnutí. Samozřejmě, vždy chceme více, ale výjezdy bezpečnostního vozidla nehrály Charlesovi do karet. Všichni chceme z auta vymáčknout maximum a myslím si, že to se nám podařilo.“

Proti Scuderii hrál tentokrát fakt, že na skladě neměla dostatek vhodných pneumatik. Stratégové počítali se dvěma zastávkami v boxech a na to měli vypočítanou taktiku. Nová měkká směs jim zůstala jen díky tomu, že Leclerc nepostoupil do Q3.

„Když vyjel safety car, zbývalo nějakých 13-14 kol do konce. Nevěděli jsme, jak dlouho se zdrží na trati,“ řekl další skupince novinářů Vasseur. „Neměli jsme už žádné mediumky. Bylo to buď zastavit pro softy, nebo pro nic. Softy byly opravdu na hraně. Nebyli jsme si jimi jistí, když jsme se o tom s Charlesem začali bavit, ale v jedné fázi pochopil, že by to bylo hraniční.“

Leclerc si podle francouzského manažera uvědomoval i to, že dvojitý pitstop by ho stál „dalších pět sekund“. „Myslím si, že to bylo perfektní rozhodnutí. Mechanici a Charles to dobře zvládli. Já jsem se bavil s Charlesem. Řekl, že zkusme si ještě jednou projít ten závod: Zastavíme pro softy, odjedeme na nich osm nebo devět kol a je to opravdu na hraně, zda to devět kol na softech přežijeme. Na začátku safety caru bychom velmi dobře odstartovali, ale myslím si, že konec stintu by byl delší, než bychom potřebovali.“

Související zprávy

Diskuze