logo F1zpravy.czF1online.sk

Kauza pneumatik McLarenu: FIA neodhalila žádné porušení pravidel

Monopost Landa Norrisa v garáži
© Martin Trenkler
Milan Kubala
Milan Kubaladnes 18:16

Insideři z paddocku nás po závodě v Miami informovali o tom, že technici Mezinárodní automobilové federace podrobně zkoumali monopost McLarenu. Prověrky měly souviset s podezřeními konkurence z toho, že papájový tým dělá při chlazení pneumatik něco nekalého. Závěr zkoumání je o poznání méně dramatický než celá kauza. FIA neodhalila žádné porušení pravidel.

Celý paddock dumá nad tím, jak se McLarenu daří v závodech nepřehřívat pneumatiky a prodlužovat jejich životnost. Slyšeli jsme už mnoho teorií, přičemž jedna z nich má již více než půl roku; Red Bull loni podezříval britský tým z toho, že pneumatiky plní vodou.

Zak Brown si proto z Red Bullu vystřelil během pátečního programu v Miami, když pil vodu z lahve s nápisem „voda do pneumatik“. Generální ředitel McLarenu tím jakoby naznačoval, že nás čeká druhé kolo podezření a vyšetřování.

Tentokrát však někteří soupeři podezřívavě hleděli na samotná kola McLarenu, brzdový buben a brzdové kanálky. Kamery s termovizí měly odhalit zvláštní chladné oblasti na krytech kol, které mají pomáhat s chlazením samotných pneumatik. Co je však za tím, že se žádnému z ostatních devíti týmů nepodařilo vymyslet stejný systém?

Ať je to, co chce, pravidla to neporušuje. Vyplývá to ze zprávy technického delegáta FIA Joa Bauera, který informuje o tom, že po závodě v Miami byl z první desítky náhodně vybrán monopost Oscara Piastriho na hloubkové kontroly.

Ani tentokrát se nekontroloval celý monopost, ale shodou okolností právě ty komponenty, které konkurenci zajímaly nejvíce. Ve všech čtyřech rozích auta bylo zkontrolováno dodržování článku 3.13, který přesně specifikuje mantinely, v nichž se mohou konstruktéři pohybovat při navrhování konstrukce kola, brzdových bubnů, vnitřních chladicích kanálků, deflektorů či krytu kola.

Kromě toho technici prověřili i to, zda monopost splňuje článek 11.5, který sestává z jediné věty: „Chlazení brzd kapalinou je zakázáno.“ Fyzické kontroly tedy vyloučily, že by se v systému brzd nacházela kapalina, resp. voda, která by teoreticky mohla snižovat teplotu ráfků a tím pádem i pneumatik.

V Miami FIA nekontrolovala jen auto Oscara Piastriho, ale i Charlese Leclerca. Monačanův monopost se podrobil fyzické kontrole volantu, spojky a elektroniky.

Technický delegát konstatuje, že všechny zkontrolované komponenty vyhovují platným technickým pravidlům.

Související zprávy

Diskuze