logo F1zpravy.czF1online.sk

Norris nezvládl další souboj s Verstappenem a v Miami si po vítězství dokráčel Oscar Piastri

Max Verstappen a Oscar Piastri
© Getty Images / Red Bull Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubaladnes 00:10

Oscar Piastri se po startu ze čtvrtého místa propracoval až do vedení a k vítězství na Velké ceně Miami. Australský závodník možná nebyl tento víkend nejrychlejší, ale rozhodně byl nejtrpělivější a nejrozhodnější v souboji s Maxem Verstappenem. To o sobě nemůže říci druhý v cíli Lando Norris, který to na startu opět zkoušel z vnější strany na Verstappena. Neuspěl, propadl se pořadím a z tohoto důvodu se musel spokojit s druhým místem.

Norris si prohrál závod na startu, když to zkoušel na Verstappena z vnější strany do druhé zatáčky. Samozřejmě neuspěl, Piastri se dostal před něj a v následném souboji s Maxem prokázal trpělivost, která jeho týmovému kolegovi chyběla na startu.

Tvrdé souboje po startu

Verstappen odstartoval do závodu výborně a relativně bez problémů si podržel vedení, ale přebrzdil hned v první zatáčce a otevřel dveře Landovi Norrisovi. Tituloví aspiranti se setkali ve druhé zatáčce, opět s Maxem na vnitřní straně a opět s Landem mimo trať. Pilot Red Bullu dal jasně najevo, že s ním se bok po boku do zatáčky nevchází. Verstappen si tvrdě podržel vedení a Norrisův výlet mimo trať způsobil jeho propad na šesté místo.

V první zatáčce kolidovali Jack Doohan a Liam Lawson. První jmenovaný s poškozeným monopostem odstoupil ze závodu, čímž vyvolal krátkou fázi VSC, druhý pokračoval na posledním místě.

Po restartu se favorité vrhli do útoku. Oscar Piastri překonal Kimiho Antonelliho, který po Norrisovi převzal druhé místo. Postoupil i Norris, který předjel Albona a dostal se na páté místo. Lando se do závodu vrátil pravým sportovním způsobem. V 7. kole si připravil útok na George Russella a krásným manévrem v sekci rychlých zatáček prvního sektoru ho předjel.

V 9. kole útočili oba McLareny. Piastri to neúspěšně zkoušel na Verstappena, ale Norris byl úspěšný při překonání Antonelliho, čímž se posunul na třetí místo. Oscar to zkoušel dál, ale Max se ujistil, že jeho Red Bull bude co nejširší a podrží si vnitřní stranu. Svou RB21 proměnil doslova v pohyblivou šikanu a Piastri se musel ujistit, že v případě útoku se dostane dovnitř.

V úvodu 14. kola se Piastrimu jeho snaha a trpělivost vyplatily. Verstappena si nachystal v brzdění do sedmnácté zatáčky, pak ho do první zatáčky poslal na vnitřní stranu, Max nedobrzdil a Piastri si lehce vzal první místo.

Verstappen následně spadl do drápů Norrise, který to také zkoušel do první zatáčky, ale Maxe buďto předjedete zevnitř, nebo ho přinutíte brzdit pozdě a pošlete ho mimo trať jako Piastri. Red Bull se ubránil, ale ne nadlouho.

Norris to zkusil opět v 17. kole, tentokrát do jedenácté zatáčky, a konečně se dostal na vnitřní stranu, ale v tomto případě nedobrzdil on a musel vrátit nakrátko nabyté druhé místo. Landovi to vyšlo až v 18. kole, znovu v jedenácté zatáčce, a nakonec se dostal na druhé místo. V té době však už ztrácel na vedoucího Piastriho devět vteřin.

Zastávky v boxech a VSC

Když se závod blížil do své poloviny, dění se nám uklidnilo. V této chvíli začalo být jasné, že dešťové přeháňky okruh těsně minou a pojede se jen na jednu zastávku v boxech. Z předních jezdců zastavil jako první Antonelli. Italský mladík měl ztrátu dvou vteřin na Verstappena, ale měl smůlu. Do boxů totiž přišel i Carlos Sainz a mechanici Mercedesu svého jezdce museli zdržet, aby se nedopustili nebezpečného vypuštění z boxů. Max zastavil hned v následujícím kole a s přehledem si podržel třetí místo.

Ve 29. kole přišel další zvrat. Ze zadní části monopostu Olivera Bearmana vyprskl bílý kouř a jeho Haas se zastavil. Ředitelství závodu aktivovalo virtuální safety car a to byla příležitost pro jezdce, kteří nebyli v boxech. Patřili k nim Lewis Hamilton, piloti McLarenu, George Russell a zčásti stihl „pit stop zdarma“ i Charles Leclerc.

Radoval se hlavně Russell, který se tímto dostal přes Verstappena na třetí místo. Na VSC doplatili také piloti Williamsu, kteří se však rychle vrátili na koně. Krátce po restartu Alex Albon předjel Kimiho Antonelliho a Carlos Sainz se dostal přes svého bývalého týmového kolegu Charlese Leclerca.

Další VSC přišel ve 33. kole, když to odstavil Gabriel Bortoleto, který si už dříve stěžoval, že se mu „rozpadává motor“. V tu chvíli se rozpadl definitivně, což si vynutilo další neutralizaci závodu. Carlos Sainz restart nezvládl a dovolil oběma pilotům Ferrari, kteří byli těsně za ním, aby se na něj zavěsili v nájezdu do sedmnácté zatáčky. Leclerc zaútočil na vnitřní stranu do první zatáčky a vyvezl Sainze tak hluboko, že umožnil Hamiltonovi, aby se také dostal před pilota Williamsu.

V závěru ovládli přenos Ferrari

Byla to ovšem jen drobná útěcha pro Ferrari, které se tímto dostalo jen na sedmé a osmé místo, což není pro tento tým žádný jackpot. Souboj však pokračoval a Lewis na středně tvrdých pneumatikách měl chuť na Charlese na hardech před sebou. Hamilton se zakrátko dožadoval týmové režie. Žádost byla nejprve zamítnuta, ale nakonec přišel pokyn pro výměnu pozic.

Nelze říci, že by Hamilton následně utekl Leclercovi. Charles se podržel za ním, po pár kolech se vrátil do DRS dosahu za týmovým kolegou a začal se dožadovat opětovné výměny. V té chvíli také zpomalil postup Ferrari na Kimiho Antonelliho na šestém a Alexe Albona na pátém místě.

Rozdíly se snižovaly i na čele. Norris stahoval původně devítisekundovou ztrátu na Piastriho a Verstappen se ze všech sil snažil přiblížit k Russellovi. Efekt tzv. špinavého vzduchu a výhoda jízdy v čistém vzduchu však útočící piloty značně znevýhodňovaly. V 53. kole z celkových 57 se ve Ferrari konečně rozhodli, že je čas na opětovnou výměnu pozic. Bylo však už poměrně pozdě. Leclerc dostal pět kol, aby stáhl třísekundovou ztrátu na Antonelliho a ještě se ho pokusil předjet. Ferrari přitom objektivně nemělo mnohem lepší tempo než Mercedes.

Jak se dalo předpokládat, ani Norris, ani Verstappen, ani Ferrari se nikam neposunuli. Všichni jmenovaní se snažili, ale jejich stroje neměly dostatečnou výkonnostní převahu, aby se posunuly dopředu.

Závod tak po krásném výkonu vyhrál po startu ze čtvrtého místa Oscar Piastri. Australský závodník využil incidentu mezi Norrisem a Verstappenem na startu, poté Maxe sám rozhodným útokem překonal po několika kolech tvrdých útoků. Lando Norris se musel smířit s druhým místem a opět bude zpytovat svědomí. Tento závod mohl klidně vyhrát, kdyby to znovu nesmyslně nezkoušel na Verstappena z vnější strany. Opravdu, Lando, kdy se poučíš?

Třetí místo obsadil George Russell, který nejvíce vydělal na virtuálním safety caru. Čtvrtý skončil Verstappen a pátý Alex Albon. Jeho Williams byl ve druhé polovině závodu určitě rychlejší než šestý v cíli Kimi Antonelli. Piloti Ferrari v pořadí Leclerc – Hamilton obsadili sedmé a osmé místo. Výkon jejich auta i týmová režie napsaly v tomto závodě samostatnou kapitolu. Bodovanou desítku uzavřeli Carlos Sainz a Júki Cunoda. Japonský závodník měl pětisekundový trest za překročení rychlosti v boxech a po jeho započtení skončil desátý s náskokem 0,168 vteřiny na Isacka Hadjara.

Příští víkendy si od F1 odpočineme a pak nás čeká start evropské části sezóny divokou trojičkou – během tří týdnů budeme jezdit v Imole, Monaku a Barceloně.

Související zprávy

Diskuze