logo F1zpravy.czF1online.sk

Oni to dělali vloni. McLaren musí počítat s otázkami o jeho technice, říká Horner

Lando Norris, McLaren zozadu, chladenie
© LAT Images/McLaren
Milan Kubala
Milan Kubaladnes 13:20

V posledních dnech se opět dostala na přetřes práce McLarenu s pneumatikami. Po zjištěních konkurence a zejména Red Bullu se FIA blíže podívala na zadní pneumatiky a brzdy papájového týmu, ale zatím neodhalila nic nekalého. Takové zkoumání monopostu MCL39 však zřejmě bude pokračovat. Jako přední tým si na to McLaren musí zvyknout, říká Christian Horner.

Zak Brown v pátek spokojeně popíjel z lahve s nápisem „voda z pneumatik“, jako by avizoval, co se bude v Miami dít a že i tentokrát to bude marná snaha shodit McLaren z jeho koně. Událo se nakonec to, že Red Bull vytáhl své termokamery a snímal zadní pneumatiky a brzdy McLarenu, což vedlo k hloubkové kontrole ze strany FIA. Jako při kauze „voda z pneumatik“, i nyní soupeři odešli s prázdnou.

„Ve Formuli 1 se vždy budou objevovat otázky. Oni vloni dělali to samé v souvislosti s předními závěsy na našem autě,“ připomněl kauzu s nastavováním světlé výšky Christian Horner. „Když se pohybujete v čele, nedá se tomu vyhnout, jak jsme se tomu nevyhnuli ani my v posledních letech. Vždy se dostanete pod drobnohled. Patří to k Formuli 1.“

Úkolem Mezinárodní automobilové federace je dbát na dodržování pravidel, ale týmy nesmí a ani nebudou sedět se založenýma rukama. „V mnoha ohledech dělají týmy většinu práce za FIA, protože mají mnohem větší zdroje. Mezi jednotlivými soupeři bude vždy probíhat nějaká konkurenční analýza. Toto je součástí Formule 1.“

Výhoda McLarenu je velmi důležitá v boji o letošní titul, ale pokud papájoví odhalili, jak správně pracovat s pneumatikami, teoreticky by to mohli zkusit využít i v příští sezoně. Podle Hornera je proto „důležité pochopit“, kde se tato výhoda nabrala.

„Je očividné, že auto McLarenu vyčnívá,“ pokračuje Horner. „Mají výhodu, jakou jsme měli my před pár lety. Očividně odvádějí dobrou práci s managementem teplot. Zejména když se podíváte na konec stintu na středně tvrdých pneumatikách. Tehdy byli snad nejkonkurenceschopnější. Na to se musíme koncentrovat. My jsme měli problémy s brzdami, které naše problémy v závodech jen umocnily, ale potřebujeme to pochopit.“

V kvalifikaci je to však mnohem vyrovnanější a Max Verstappen dokonce získal pole position. Důvod je celkem jednoduchý. V kvalifikaci není tak důležité chlazení pneumatik, jelikož jezdci mají celé výjezdové kolo, aby je dostali na optimální teploty a gumy zůstaly na těchto hodnotách až do posledních zatáček.

„Výhoda bude v závodech větší, protože všechno je v závodech extrémně horké a jezdíte s vyššími teplotami,“ pokračuje 51letý Brit. „Proto bude výhoda vždy větší v závodech než v kvalifikaci. Pokud by poskládali svá teoretická maxima do jednoho kola, měli by být před námi.“

Verstappen si zaslouží pochvalu. „Max odvedl fantastickou práci. Využil všechen výkon a mohli bychom říci, že oni [McLaren] podali výkon pod svými možnostmi. Před závodem jsme však věděli, že porazit je bude velmi, velmi těžké. Ve skutečnosti jsem byl překvapen, že Max je dokázal držet za sebou nějakých čtrnáct kol. V jeho podání to bylo velmi odvážné představení.“

„Mohli bychom však říci, že to uškodilo našemu závodu. Když svádíte tvrdé souboje, přehřívají se vám pneumatiky. Když jste však v čele velké ceny, musíte jet naplno. Podle mě odvedl skvělou práci, že Oscara držel za sebou tak dlouho, a potom i Landa,“ přikývl Horner.

I proto však Verstappen musel dříve zastavit a McLareny, které byly podle šéfa Red Bullu „ve své lize“, už prakticky neviděl. „Virtuální bezpečnostní vozidlo nabídlo ostatním příležitost vydělat na Maxově dřívější zastávce, což ho v konečném důsledku stálo pódium.“

Související zprávy

Diskuze