logo F1zpravy.czF1online.sk

McLaren chce pomoci Norrisovi z problémů s brzdami: Podařilo se nám to identifikovat

Lando Norris
© LAT Images/McLaren
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík9. 4. 2025

I když McLaren vstoupil do této sezóny se statusem nejrychlejšího monopostu, v táboře britského týmu mají daleko od pohody. Tým razí prudce defenzivní přístup a rozhodování boxové zdi v Japonsku vyvolalo velmi odlišné reakce. Kromě toho je dnes již jasné, že letošní monopost MCL39 má vrozené aspekty, které nevyhovují pilotovi týmu Landu Norrisovi.

V letošním autě má britský závodník problém při brzdění. Tato slabina příliš neovlivňuje jeho týmového kolegu Oscara Piastriho, ale Landa s určitostí připravila o pole position v Japonsku. Zpočátku se o tom jen šuškalo, ale v Suzuce s tím McLaren i Norris vyšli na veřejnost.

Nejvíce se to projevuje právě v kvalifikacích. V rychlém kole z toho nedokáže dostat pokaždé maximum a hlavně jeho první pokus v Q3, ve kterém ztratil čtyři desetiny na Piastriho, byl svědectvím těchto problémů. Pro úplnost je třeba dodat, že šéf stáje Andrea Stella nespecifikoval konkrétní oblast, ale my už víme, že jde o brzdy.

„Víme, že v Landově případě existuje jeden konkrétní aspekt monopostu, který potřebujeme zlepšit, aby se cítil přirozeněji a mohl doručit výsledek,“ řekl italský inženýr. „Myslím si, že se nám to podařilo velmi dobře identifikovat a plánujeme na tom zapracovat v následujících závodech. Uvidíme, jestli bude auto přirozeně dělat to, co od něj Lando očekává.“

Stella necharakterizoval problém a také neřekl, co by měl monopost dělat, ale v současnosti to nedělá. Jak jsme však uvedli, už jsme se dozvěděli, že to souvisí s brzděním, což vyplývá i z dostupné telemetrie. „Řekl bych, že to souvisí s jezdcovým vkladem a odpovědí auta na jeho vstupy. Podle mě je v současnosti příliš citlivé,“ řekl šéf McLarenu.

Zní to záhadně, ale zdá se, že inženýři by to měli vyřešit a poté očekáváme od Landa i zlepšení výkonů. Austrálie byla působivá, Čína a Japonsko o něco méně. „I když Stella nevysvětlil, o jaké oblasti jde, podle dostupných informací je nástup na brzdu jednou z oblastí, ve kterých Norris trpí v porovnání s Piastrim,“ uvedl portál The Race.

„Norris protahuje fáze brzdění a zatáčení v nájezdu do zatáček více než jeho týmový kolega. Zatížení přední nápravy je v takovém případě progresivnější a často díky tomu dostane od monopostu lepší rotaci a může dříve šlápnout na plyn, ale v táhlých zatáčkách to způsobuje drolení pneumatik. Pokud existuje riziko drobení pneumatik, v případě Norrise nastupuje rychleji a výrazněji než u Piastriho,“ vysvětlil britský portál.

Řešením je úprava brzd a brzdového systému a přesně na tom inženýři v současnosti pracují. Zajímavé však je, že Piastri nemá podobné problémy. „Oscar se v případě této jedné oblasti cítí komfortněji. Jsou zde však jiné aspekty, ve kterých se potřebuje o trochu lépe zorientovat. V jeho případě byly první sektor a zejména druhá zatáčka trochu buď, anebo,“ řekl Stella.

„Bohužel, ve druhém pokusu v Q3 to netrefil, i když zbytek kola byl prostě úžasný. Pokud mají jezdci všechno trefit a dostat auto úplně na hranu, tak od něj žádají něco odlišného. Na obou stranách garáže tak cítíme příležitosti, na kterých můžeme zapracovat,“ dodal italský inženýr.

Související zprávy

Diskuze