logo F1zpravy.czF1online.sk

Speciální lakování ani nebylo lakování. Red Bull obalil auto fólií

Max Verstappen
© Getty Images/RB Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubalavčera 17:18

Red Bull v Japonsku slavil i se loučil. Za sebou má totiž poslední Velkou cenu Japonska s Hondou, která mu jako dodavatel pohonných jednotek pomohla získat šest mistrovských titulů. Takové něco se patřilo oslavit ve speciálních barvách. Monopost však neměl speciální lakování v pravém slova smyslu.

Červení býci se rozloučili s Hondou na její domácí akci nejlepším možným způsobem. V bílé barvě a s červenými prvky inspirovanými lakováním monopostu RA272, ve kterém Richie Ginther v roce 1965 vybojoval první vítězství pro japonskou automobilku, Max Verstappen dokázal triumfovat před dvojicí McLarenů.

Aby však vše proběhlo bez problémů, rakouská stáj musela celou akci dobře promyslet. Logistika během závodní trojičky je totiž velkou výzvou i bez speciálního lakování. Pokud ho chtěl Red Bull nasadit na Velké ceně Japonska, aniž by auto musel po závodě zaslat do továrny na přelakování a ztrácet tím čas, musel být inovativní.

Teprve po skončení nedělního programu se však ukázalo, jak to vlastně stáj vymyslela. Fotografové v padoku si všimli, že mechanici začali z auta strhávat bílou vinylovou fólii, pod kterou se ukrývalo standardní lakování červených býků.

X/kazu23
X/kazu23
X/kazu23

Verstappen tak v neděli vyhrál s monopostem, který by bez speciální fólie byl o něco lehčí. Nicméně, jelikož každé auto musí splnit minimální hmotnostní limit, tým by tyto dodatečné stovky gramů zřejmě musel nahradit závažími. I závaží by však byla z hlediska čisté rychlosti výhodnější. Na jedné straně by snížila těžiště monopostu, na druhé straně Red Bull by s jejich pomocí mohl vyladit vyvážení.

Důkaz toho, že v týmech to s takovými záležitostmi myslí smrtelně vážně, jsme dostali i na konci minulé sezóny, kdy Red Bull zrušil plánovaná speciální lakování, protože si nemohl dovolit ani gram navíc.

Pro úplnost poznamenejme, že kompletní lakování monopostu F1 váží od jednoho do šesti kilogramů v závislosti na barvě, vizuálu a vlastnostech samotného nátěru. Na standardním okruhu představuje 10 kg hmotnosti navíc ztrátu přibližně 0,3 vteřiny na kolo — nu a stačí se podívat, jak těsně dopadla sobotní kvalifikace.

„Pokaždé, když se do něčeho takového pustíme, je to boj mezi marketingovým a inženýrským oddělením,“ řekl marketingový ředitel Red Bullu Oliver Hughes pro Autosport. „Pokud se inženýra zeptáte na lakování, tak vám řekne, že lakování je jen na obtíž, je to jen hmotnost, která zpomaluje auto. Kdyby to bylo na inženýrech v padoku, každé auto by bylo z holého karbonu.“

„Proto vidíte, že velká část aut je jen karbon. Pokaždé, když Pierrovi Wachému navrhnu nové lakování, jen převrátí očima. Když mu ještě řeknu, že ho připravíme na první závod z trojičky, převrátí je ještě dvakrát,“ směje se. „Určitě jsme si na technickém oddělení nepřipsali žádné plusové body.“

„Hlavním omezením je však ve skutečnosti ten tlak, pod který to dostává tým, aby bylo auto přelakované a všechny kusy karoserie měly na sobě barvu. Po skončení závodu a před Bahrajnem se zase musíme vrátit k hlavnímu lakování, což je výzva sama o sobě,“ dodal.

Související zprávy

Diskuze