Cunoda dokončí sezónu v Red Bullu, slibuje Marko

Tým Red Bull si za poslední dva roky několikrát neudělal nejlepší reklamu. Podobně jako u každého dlouholetého lídra či předního týmu existuje mnoho důvodů, proč ho nesnášet. Avšak způsob, jakým tým vyřešil své jezdecké dilema v tomto případě, vyvolal příval rozzlobených reakcí. I Helmut Marko nyní doufá, že situace se uklidní.
Nejde ani tak o to, že by si Lawson za své výkony vysloužil velký respekt. Stal se spíše skvělou metaforou pro politiku Red Bullu, ke které mnozí pociťují odpor. Je jasné, že Liam není špatný závodník, ale přesto si v plné parádě odnesl neschopnost týmu, který od roku 2019 nedokáže zajistit, aby jeho monopost nebyl příznivý jen pro jezdecký styl jednoho pilota.
Výborně to ve svém příspěvku vyjádřil bývalý pilot Giedo van de Garde. Ten přirovnal chování Red Bullu k „šikaně“ nebo „panice“ a zároveň vyjádřil Lawsonovi velkou podporu směrem do budoucna. Jeho příspěvek si získal ohlas a neodolali ani Max Verstappen, Pierre Gasly, Oscar Piastri a Nico Hülkenberg, kteří dali bývalému pilotovi „like“.
Red Bull dostal další lavinu negativní publicity a stáj se s tím v následujících dnech musí vyrovnat. Situaci nepomohl ani Helmut Marko, který se ještě před závodem v Číně vyhnul odpovědi na otázku, zda by se v kokpitu Red Bullu mohl objevit Isack Hadjar. Pochopitelně, v rozhovoru pro Formule1.de, na který odkazuje portál Motorsport.com, přišla otázka, zda výměna Cunody a Lawsona bude prozatím poslední. „Júki Cunoda dokončí sezónu v Red Bullu,“ ujistil Marko.
To je pro japonského závodníka určitě úleva. Na druhé straně, nejednoho by zajímalo, proč tým najednou změnil názor na Cunodu. Ještě před třemi měsíci tým argumentoval, že Lawson je psychicky odolnější a má větší potenciál pro další růst. To je další důvod, proč tým čelí takové kritice. Za krátké tři měsíce si totiž Horner, Marko a spol. dokonale našpinili do vlastních úst.
„Júki Cunoda je rychlý jezdec, to víme, ale měl své vzestupy a pády. Proto jsme si mysleli, že Lawson je lepší a silnější kandidát. Júki si však prošel transformací, změnil management a v této situaci byl pro nás nejlepší možností,“ vysvětlil Marko.
„I když Lawson zná Suzuku, takový Hadjar například neznal Čínu a byl okamžitě na úrovni Júkiho – minimálně v kvalifikaci. Byla to negativní spirála, ze které jsme Lawsona potřebovali vymanit, pokud jsme mu chtěli poskytnout budoucnost do další kariéry,“ pokračoval poradce Red Bullu, který se pak u své odpovědi vrátil k Cunodovi.
„Júki měl své vzestupy a pády – vzpomínám si na dvě nehody v Mexiku –, prostě nebyl tak stabilní jako dnes. Toto je jeho pátá sezóna a zkušenosti jsou v tak náročných podmínkách velmi důležitý faktor. Už několikrát ukázal, že je pro Red Bull správnou volbou,“ dodal Marko.
V médiích se dopodrobna rozebíral i podíl Hondy na tomto rozhodnutí. Japonská automobilka prý zvýšila finanční sázku, aby pomohla Cunodovi do hlavního týmu, zejména před její posledním domácím závodem s Red Bullem. I když se to nezdá jako náhoda, podle Marka je to absolutní náhoda.
„Skutečnost, že další závod se pojede v Japonsku, je čistá náhoda. Samozřejmě, Honda je spokojená s rozhodnutím, to je jasné, ale nebyl to rozhodující faktor. Zapojení Hondy po této sezóně beztak skončí,“ řekl Marko.
Ten rovněž odpověděl i na otázku ohledně finančního příspěvku automobilky. „Nebylo to rozhodující a nebyla to ani motivace za tímto rozhodnutím,“ vzkázal poradce Red Bullu.