Marko považuje penalizaci za spravedlivou: Přiznání od Maxe nepřichází lehce

Red Bull ve Španělsku krvácel po sportovní i komunikační stránce. Počínání Maxe Verstappena opět ukázalo, že každý génius má svou odvrácenou stránku. V pondělí přišla od nizozemského závodníka jakási polovičatá omluva, ale škody už byly napáchány a nutno říci, že nemalý podíl na nich měl i samotný tým.
Do poruchy Kimiho Antonelliho a výjezdu bezpečnostního vozu nám rakouský tým předváděl, proč získal poslední čtyři tituly. Monopost RB21 byl jediný, který dokázal konkurovat McLarenům a s nemalým přispěním Verstappenovy jezdecké geniality držel lídra šampionátu v pozoru.
V Red Bullu věděli, že z hlediska čistého tempa na McLaren nemají, ale strategické oddělení připravilo odvážný plán, který dostal Verstappena do dvou vteřin za Norrise. Potom však přišel safety car a do té chvíle se geniální výkon celého Red Bullu s Maxem v čele začal rozpadat. Obout tvrdé pneumatiky byla chyba, přestože vyvolaná touhou Verstappena po čerstvých gumách, rada propustit pozici Russellovi byla další chyba v úsudku týmu a následná havárie byla vyvrcholením série nesprávných rozhodnutí celého týmu – opět, s Verstappenem v čele.
„Bohužel, na konci vyšel safety car a narušil naše plány. Měli jsme jen tvrdé pneumatiky, které byly očividně nesprávnou volbou, zejména pro jejich náročnou fázi zahřívání,“ přiznal po závodě Helmut Marko.
Verstappenovi na těchto gumách po restartu nevyšel průjezd poslední zatáčkou a téměř vyletěl z trati. Přesně na to čekali Charles Leclerc a George Russell na měkkých pneumatikách za ním. První jmenovaný ho předjel poměrně lehce a druhý se před pilota Red Bullu pokusil natlačit v první zatáčce.
„Řekl bych, že Leclerc na rovince vrazil do Maxe. Pak došlo k té situaci s Russellem. Je třeba říci, že Max zná pravidla do detailů. Okamžitě zahlásil, že Russell ztratil kontrolu nad autem a proto musel jet do únikové zóny,“ řekl Marko pro rakouskou televizi ServusTV.
„Diskutovali jsme o tom interně a dospěli jsme k závěru, že je to 50 na 50. Jelikož k tomu došlo po restartu, vliv desetisekundového trestu by byl mnohem tvrdší než uprostřed závodu. Max ho nechtěl pustit, ale takovou dostal instrukci. Udělal to, i když proti tomu protestoval,“ konstatoval Rakúšan.
Verstappen poslechl, ale následně došlo k jednomu z nejzvláštnějších incidentů v Maxově kariéře, který si po závodě neuměl vysvětlit ani poradce Red Bullu. „Telemetrie jasně ukázala, že Max pouštěl plyn. Všichni jsme si mysleli, že Russella pouští dopředu, ale najednou znovu zrychlil! Nevím, jestli to byla chyba v úsudku nebo co mu běželo hlavou. Samozřejmě, v tu chvíli se rozpoutalo peklo,“ řekl Marko.
Komisaři napařili Verstappenovi desetisekundový trest a v tuto chvíli stále nevíme, a možná se už ani nikdy nedozvíme, co Maxovi běželo hlavou v krátkých vteřinách před kolizí. Pokud se snažil pustit Russella jen „pro forma“ a vzápětí si okamžitě vzít pozici zpět, tak takové počínání by mu před komisaři určitě neprošlo; snažil-li se ho vyřadit ze závodu, tak by se měl nad sebou vážně zamyslet.
Ani Marko nevěděl, co měl Verstappen za lubem. V každém případě, nevypadalo to jako do hloubky promyšlené rozhodnutí a spíše se zdálo, že šlo o impulzivní rozhodnutí v návalu emocí. V každém případě, dokonce i poradce Red Bullu považoval desetisekundový trest za spravedlivý, což v rozhovoru pro ServusTV také přiznal. Max následně v pondělí zveřejnil na sociálních sítích příspěvek, ve kterém uvedl, že si nepočínal korektně, ačkoli to nelze považovat za otevřenou omluvu. „Výběr pneumatik na konci a některé manévry po restartu safety caru mě naplnily frustrací, což vedlo k manévru, který nebyl správný a neměl se stát,“ napsal Verstappen.
Stále je to však mnohem víc, než bychom od Maxe čekali. „Dostat z něj přiznání není jednoduché. Nezapomeňte, že s Russellem už má drobný spor. Byl napálený. Když je v takové náladě, nejlepší je nechat ho o samotě,“ dodal Marko.