Posadit Lawsona do Red Bullu byla chyba, přiznal Helmut Marko

Red Bull věří, že jezdecká krize v Red Bullu je zatím zažehnána. Na výsledky rošády v týmech červených býků si ještě budeme muset počkat, ale jen sotva to může dopadnout hůře, než co jsme viděli na prvních dvou soutěžních víkendech. Helmut Marko už otevřeně přiznává, že spolehnout se na Liama Lawsona nebylo nejlepší rozhodnutí.
Bývalý šéf juniorského týmu Red Bullu Franz Tost zvykl říkat, že mladým jezdcům je třeba dopřát tři sezóny, aby se seznámili s novým prostředím, poučili se z vlastních chyb a začali naplno využívat svůj potenciál. Liam Lawson nemá za sebou ani jeden kompletní ročník, ale Red Bull ho přesto posunul „do nejvyšší ligy“. Doplatil na to už po dvou velkých cenách.
Pro Red Bull nebyl Lawson zachránce, ale spíše přítěž. Proč se mu vůbec nedařilo? Helmut Marko se měl zamyslet v rozhovoru pro portál oe24.at. „Ve třetím tréninku v Austrálii mu selhalo turbo. Přišel o kilometry, co se na něm podepsalo. Samozřejmě, zatím toho udělal velmi málo. Potřebujeme silného druhého jezdce, už jen z pohledu týmové strategie.“
I když interview s Helmutem Markem je ze středy, sportovní poradce Red Bullu otevřeně prozradil, že konečný verdikt poznáme ve čtvrtek. Vyprávěl však více i o tom, jak s odstupem času vnímá rozhodnutí nahradit Sergia Péreze nováčkem v F1 Liamem Lawsonem, za kterého kopal.
„Juki byl příliš nekonzistentní. Proto jsme se jednohlasně shodli na Lawsonovi,“ vysvětlil Marko. Lawson nakonec je konzistentní, jen ne tak, jak by si Red Bull přál; v kvalifikacích pravidelně sbíral dvacátá místa. Inu a nakonec ani tlak neustál, ačkoli právě to byl jeden z důvodů, které Marko uváděl v prosinci.
„Pod stále větším tlakem nedokázal podávat dostatečné výkony, platí to už od prvního dne v Austrálii. Pak to začalo jít z kopce. On je jako dobitý zápasník; pozvednout se z toho je velmi obtížné. V tomto smyslu [jeho nasazení] byla chyba,“ připustil šéf jezdecké akademie Red Bullu.
Marko před startem sezóny ujistil, že Lawsonovi chce dopřát alespoň tři velké ceny, aby ukázal, co je v něm. Novozélanďan nakonec nedostal ani tolik času. Red Bull v tuto chvíli potřebuje jezdce se zkušenostmi, který alespoň zná okruhy F1 a není pro něj nové úplně všechno.
„Je pravda, že v monopostu RB21 se jezdí těžko. Auto Racing Bulls je snazší na ovládání a je velmi rychlé v kvalifikačním kole. V závodě však výrazně zaostává za monopostem Red Bullu,“ podotkl bývalý závodník.
Červené býky čeká hodně práce. Zvládnou ji? Marko dostal otázku, zda by lidem doporučil vsadit si na to, že Max Verstappen bude opět mistrem světa. „No, naše auto by muselo podávat lepší výkony.“ Neříkal přece Red Bull o tom, že v továrně už pracuje na balíčku vylepšení, který by měl Red Bull dostat na úroveň McLarenu? „Ano, ale nejprve musí fungovat, a to se nestane z jednoho dne na druhý.“