Nový pozávodní trik: Jezdci začali po šachovnicové vlajce vybíhat na trávník

Formule 1 je i o využívání šedých zón v pravidlech. Zdá se, že na Velké ceně Číny se některým jezdcům podařilo odhalit jednu z nich, kterou umí využít po skončení závodu. Mohli jsme totiž vidět, jak několik z nich začalo po šachovnicové vlajce jezdit po trávníku.
Charles Leclerc a Lewis Hamilton se v neděli přesvědčili, že nestačí jen dojet do cíle na dobré pozici. Následně je nutné, aby monoposty úspěšně prošly technickými kontrolami, protože v opačném případě jim hrozí diskvalifikace.
V letošním roce platí minimální limit 800 kg. Pokud je monopost při vážení lehčí, FIA musí pilota diskvalifikovat. Jak se ukázalo loni v Belgii a i během posledního víkendu, to může být problém, pokud se závod nečekaně odjede na jeden stint.
V průběhu celého stintu může totiž jedna guma přijít až o kilogram své hmotnosti, s čímž je třeba počítat. V případě neočekávaného jednozastávkového závodu to však může způsobit problémy — guma se opotřebuje více, než kdyby pilot zastavil dvakrát.
V dojezdovém kole se tak jezdci snaží všemožnými způsoby zvýšit hmotnost auta — sbírají kousky gumy na trati, což je stoprocentně legální, ale to už není všechno.
Max Verstappen to vyřešil velmi kreativně; v dojezdovém kole začal vybíhat na trávník. Proč by něco takového dělal? Aby zvýšil hmotnost monopostu před povinným vážením a minimalizoval riziko diskvalifikace.
Když tedy Verstappen odjel celé kolo a nasbíral dostatek zbytků gumy, v nájezdu do boxů ještě koly vyjel na trávník — horké pneumatiky působily jako magnet na prach a hlínu, a pomohly zvýšit nejen hmotnost auta, ale i jeho světlou výšku.
Zajímavostí je, že Charles Leclerc sáhl po stejné strategii jako Max Verstappen. Pilotovi Ferrari však ke splnění minimálního hmotnostního limitu nestačilo ani posbírat zbytky gum, ani prach a hlínu. Insideři uvažují, jestli ve Ferrari nezapomněli i na něco dalšího, než jen na opotřebování pneumatik…