logo F1zpravy.czF1online.sk

Lawson má před startem sezóny respekt: Mnohé tratě neznám

Liam Lawson
© Getty Images/RB Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala17. 2. 2025

Liama Lawsona čeká náročný vstup do nového ročníku. Ve Formuli 1 je totiž stále nováčkem, bude jezdit pod velkým tlakem v Red Bullu, který bude mít mistrovské ambice, a navíc jej veřejnost bude přímo srovnávat s Maxem Verstappenem. Lawson před prvními akcemi však nemá velké oči i z jiného důvodu; na mnohé okruhy zavítá vůbec poprvé v kariéře.

Lawson je dnes nejméně zkušeným jezdcem v kombinéze Red Bullu v historii. Vedení stáje se ho rozhodlo povýšit už po jedenácti velkých cenách, k čemuž se Marko s Hornerem neodvážili ani při mistrech světa Maxi Verstappenovi a Sebastianu Vettelovi.

Počet odjetých velkých cen před debutem v Red Bulle

  1. Liam Lawson – 11
  2. Alex Albon – 12
  3. Daniil Kvjat – 19
  4. Max Verstappen – 23
  5. Sebastian Vettel – 25
  6. Pierre Gasly – 26
  7. Daniel Ricciardo – 39

I kdyby měl Red Bull potenciál sbírat vítězství, Liam Lawson si uvědomuje, že zpočátku s prvními místy nemůže počítat. „Když jsem přicházel do Formule 1, cílem bylo odvést dobrou práci a dostat se do hlavního týmu. Měl jsem štěstí, že se mi to podařilo, takže jsem o krok blíže k tomuto cíli. Samozřejmě, ještě musím toho hodně dosáhnout, než se něco takového uděje.”

„Zejména na začátku sezóny jedeme na spoustu tratí, na kterých jsem ještě nebyl. Je to pro mě nový tým a očekávání jsou velká, takže je to velmi vzrušující. Bude to však nejtěžší rok, jaký jsem kdy zažil,” avizuje novozélandský závodník.

Lawson už absolvoval jedenáct velkých cen v sezónách 2023 a 2024, ale vždy až po letní přestávce. Nejdříve po zranění Daniela Ricciarda, o rok později po jeho vyhazovu, kdy se Red Bull definitivně utvrdil v tom, že nahradit jím Sergia Péreze nepřinese kýžený výsledek.

„Moc se těším na Melbourne a na začátek roku,” pokračoval Lawson, kterého do Austrálie přijede povzbudit i množství fanoušků z rodné země. „Čeká nás spousta super okruhů, na kterých jsem ještě nebyl, jako například Melbourne. Trať v Číně vypadá super a také v Kanadě jsem vždy chtěl jezdit.”

Na rozdíl od minulosti má výhodu v tom, že každý okruh si může poctivě natrénovat na simulátoru, ale reálné zkušenosti to plnohodnotně nenahradí. „Start roku bude nejtěžší. Půjdu na okruhy, na kterých jsem ještě nebyl, takže to bude náročné. Teď jsem jen dokončil sezónu, ještě jsem žádnou neodjel celou. Myslím si tedy, že úvod bude nejtěžší, ale těším se na tyto nové okruhy.”

Lawson se bude muset rychle do toho dostat. Zůstane-li čelo startovního pole stejně vyrovnané jako loni, Red Bull bude potřebovat každý jeho mistrovský bod. Je také otázkou, jak dlouho bude vedení ochotno na Lawsona čekat, než začne podávat adekvátní výkony.

Porovnávat se s Verstappenem bude hotovou zkouškou ohněm. „Je to však velká příležitost mít za týmového kolegu někoho, jako je on, kdo strávil s týmem deset let a vyhrál poslední čtyři tituly mistra světa. Není zde nikdo lepší, s kým bych si mohl srovnávat data, protože o všechny údaje se budeme dělit. Pro mě je to skvělá příležitost učit se. Neexistuje nikdo, u koho byste se mohli toho naučit víc a zlepšovat se. Bude to vzrušující.”

„Samozřejmě, mít u sebe někoho tak rychlého a konkurenceschopného s sebou přináší jiné výzvy. Já se jen musím pokusit z toho vytěžit maximum,” uzavřel Lawson.

Související zprávy

Diskuze