Vowles o zpřísnění testů flexibility: Jiných to zasáhne více

FIA v lednu oznámila týmům, že i přes její loňské přísliby zachovat pravidla a testy ohledně flexibility předních křídel dojde ke změně. Otázkou je, které stáje na tuto novinku doplatí nejvíc. Šéf Williamsu James Vowles prozradil, že z pohledu jeho týmu to nebude velký problém. Větší ztráty zaznamená část konkurence.
Šéf FIA pro záležitosti monopostů Nikolas Tombazis ještě před Vánocemi ubezpečoval, že FIA je s pravidly předních křídel a jejich zátěžovými testy spokojena. Potom však přišel leden a v zákulisí se začala probírat důležitá témata.
Ukázalo se, že federace najednou otočila o 180 stupňů. Už od startu sezóny chtěla zavést zpřísněné statické testy předních křídel, při čemž však narazila na odpor; mnohé stáje během zimy vyvíjely flexibilní křídla v domnění, že k žádné změně nedojde. Aby ve spěchu nemusely připravovat jiná přední křídla a ta původní jednoduše vyhodit do koše, hledal se kompromis. Nakonec se obě strany dohodly na VC Španělska jako na hraničním termínu.
„Myslím, že původně mělo dojít ke změně od sedmé akce,“ prozradil James Vowles v pátek po představení nového auta. Ani toto posunutí termínu však týmům nevyhovovalo. „Zdůraznili jsme, že tehdy je na programu Monako a pro týmy by bylo velmi náročné mít dostatečnou zásobu [nových] předních křídel do Monaka. Proto se to posunulo až na závod po Monaku.“
Šéf Williamsu také potvrdil, že technické oddělení zůstalo mírně zaskočeno změnou postoje FIA. Celou dobu počítalo s tím, že k žádné změně nedojde. „Když se změnila pravidla, naše přední křídlo bylo již v podstatě ve výrobě.“
Menší výhodou britské stáje je fakt, že přední křídlo ještě neměla tak přepracované, jako některé jiné celky. „Pokud jde o vyčerpání této oblasti, myslím si, že všechny týmy dělají, co vědí. Některé týmy však v této oblasti pokročily dále než ostatní. Nemyslím si, že my bychom byli lídry v této konkrétní oblasti. Mohu říci, že nám tato změna pravidel nezpůsobí obzvlášť velké problémy a pravděpodobně bude mít větší dopad na ostatní.“
Které týmy bojovaly za změnu pravidel a které byly proti ní, zůstává nejasné. Objevilo se několik spekulací včetně toho, že za změnu pravidel měl bojovat samotný McLaren. Z pohledu britské stáje by to byl přespekulovaný tah; jeho hlavní soupeři by investovali nemalé prostředky do vývoje flexibilního křídla, ale nakonec by ho nemohli nasadit. V ideálním případě by však nová pravidla platila už od startu nového roku, ne až od deváté akce sezóny.
V každém případě sám šéf McLarenu Andrea Stella přiznal, že jeho tým bude muset upravit přední křídlo. „Od devátého závodu sezóny bude nutná menší úprava,“ potvrdil po představení letošního auta pro Sky News. „Naše přední křídlo, které nasazujeme při představení auta, je příliš flexibilní, aby prošlo novými testy.“
McLaren, podobně jako Williams, odkazuje, že změna pravidel nebude mít na výkonnost auta velký vliv. Aerodynamický přínos flexibilního předního křídla nemá přinášet výrazné časové zisky. „Já vím, že se z toho stalo velké téma, ale věci, které řešíme a které nám způsobují hlavybol, jsou zcela odlišné.“
„Nechci však, aby to vyznělo tak, že neprojevuji úctu k mužům a ženám v McLarenu, kteří pracují velmi tvrdě na tom, aby už beztak velmi rychlé auto ze sezóny 2024 udělali ještě rychlejším,“ doplnil.