logo F1zpravy.czF1online.sk

Je připraven stát se velkým šampionem, říká o Leclercovi jeho bývalý inženýr

Xavier Marcos Padros
© Scuderia Ferrari Press Office
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík12. 2. 2025

Jméno Xavier Marcos Padros je fanouškům Ferrari velmi dobře známo. Tento Španěl byl ještě během minulé sezóny inženýrem Charlese Leclerca, ale krátce po jejím začátku přišla výměna a do čela týmu inženýrů monackého závodníka se postavil Bryan Bozzi. Xavi, jak jej přezdívají, byl nejprve přeřazen do jiné role a poté z Ferrari odešel úplně. Na působení v červeném týmu, a zejména na spolupráci s Charlesem Leclercem, však má jen nejkrásnější vzpomínky.

Možná byste čekali, že po nepříliš příjemném odchodu z Ferrari bude Padros poněkud zatrpklý. Jeho rozhovor s italským portálem Formula1.it však přinesl jedno z nejkrásnějších svědectví o jezdeckých i lidských kvalitách Charlese Leclerca. Toho dnes už zaměstnanec Cadillacu ve vytrvalostních závodech vynesl do nebes.

„Charles je výjimečný jezdec s neuvěřitelným přirozeným talentem. Práce s ním mě moc bavila, ve Ferrari jsme začínali spolu a nesmírně si ho vážím. Mám ho opravdu rád,“ řekl Padros v rozhovoru pro italský portál.

„Jako člověk je velmi prostý, slušný a vždy se ke mně choval s respektem. Zároveň si zachoval pokoru a choval se přirozeně. Víte, když jste mladí, slavní a jezdíte za Ferrari, je snadné se změnit. On se však nezměnil, a za to je třeba si ho vážit,“ dodal Xavi.

Ten pracoval s Leclercem ve Ferrari přes pět let a na trati se setkávali každý den. Byl Charlesovou pravou rukou i jeho oporou. Samozřejmě, za jeho způsob práce se mu dostalo obrovské kritiky, ale také téměř rok od jeho odchodu z funkce závodního inženýra platí, že Padros zná Charlese lépe než drtivá většina lidí ve Ferrari.

„Jeho velkou předností je schopnost okamžitě se přizpůsobit monopostu a přesně popsat, co se s ním děje za jízdy,“ odpověděl Padros na otázku, jaké jsou Leclercovy přednosti a jaké má slabiny. „Velmi tlačí na změny v nastavení, někdy až za hranici běžných možností, nebo doporučení inženýrů.“

„Jako inženýr si při něm užijete spoustu zábavy, protože můžete přemýšlet netradičně. Výrazně se zlepšil i v závodním tempu, zejména při manažování pneumatik. Podle mě je v tomto směru na velmi dobré úrovni. Je připraven stát se velkým šampionem,“ prohlásil španělský inženýr.

Ten je prý dodnes v kontaktu se svým bývalým svěřencem. „Máme dobrý vztah a často jsme v kontaktu. Mám ho velmi rád a on velmi dobře ví, že tu pro něj vždy budu, ať už potřebuje cokoli. Nemám s ním absolutně žádný problém,“ dodal otevřeně Padros.

Jaký měl vztah s Vettelem a Sainzem? A co Hamilton?

Xavi se nacházel přesně uprostřed dění. Jeho pozici mu záviděl nejeden novinář a fanoušek, který by chtěl vědět, jaké to je uvnitř garáže, jak vypadají technické porady, nebo jaké jsou vztahy mezi týmovými kolegy. Padros to všechno sledoval z první řady.

„V první sezóně, v roce 2019, neměl na ramenou žádný tlak, protože ten nesl Sebastian Vettel. Se Sebastianem měl vždy vztah založený na velkém respektu a mnoho se od něj naučil – především jeho neskutečnou pozornost k detailům. Tento přístup byl pro nás velmi cenný,“ řekl Padros.

„Sainz je zase neuvěřitelně konzistentní jezdec, pracuje nesmírně tvrdě a vždy jsme v tomto směru brali jeho přístup jako referenční bod. Charles a Carlos měli vždy korektní a profesionální vztah. Jsou to odlišné osobnosti, takže je přirozené, že se občas na něčem neshodli, což se stává, ale vždy spolu dokázali vést konstruktivní dialog,“ dodal Xavi.

Ovšem co Hamilton? Padros působil ve Ferrari i začátkem sezóny 2024, kdy bylo jasné, že do týmu přijde sedminásobný mistr světa. Hodně se mluvilo o tom, jaký to bude mít vliv na Leclerca a jeho vztah se Scuderií. Španěl však ani v tomto směru nemá obavy.

„Charles to přijal dobře. Samozřejmě, od začátku byl o všem informován, věděl o jednáních, takže ho to nepřekvapilo. V tomto směru se vedení zachovalo velmi profesionálně. Okamžitě začal přemýšlet nad tím, co se může od Lewise naučit a jak se může ještě zlepšit. Přesně takový přístup v motorsportu potřebujete,“ prohlásil Padros.

Ten nezmiňuje v dobrém jen Leclerca, ale celý tým. „Ferrari už navždy zůstane součástí mého života. Dříve tam nebylo, ale teď je a navždy zůstane v mém srdci. Společně jsme toho hodně dosáhli, hodně jsem se naučil a Scuderii za to budu navždy vděčný,“ vzkázal Xavi.

Související zprávy

Diskuze