logo F1zpravy.czF1online.sk

Oakes vzpomíná, jak ho Helmut Marko vyhodil z programu Red Bullu

Oliver Oakes
© Wikimedia Commons
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík29. 1. 2025

Kdybyste se podívali na seznam mistrů světa v motokárách, našli byste tam spoustu neznámých jmen. Úspěch v této kategorii vám nezaručí úspěch v autech či monopostech. Na vlastní kůži to pocítil i někdejší obrovský závodní talent Oliver Oakes.

Angličan se v roce 2005 stal v portugalské Braze mistrem světa v motokárách a celý motoristický svět mu ležel u nohou. Porazil tehdy například čtvrtého Julese Bianchiho nebo osmého Valtteriho Bottase. Po takovém úspěchu máte téměř zaručenou šanci v některé juniorské sérii.

Přesně to se také stalo a už v roce 2005 ulovil nadějného závodníka Helmut Marko. Ten mu našel místo ve své akademii a v roce 2006 ho poslal do britské Formule BMW. Tam vyhrál hned první závod a celkově skončil na pěkném šestém místě. V následujícím roce však naprosto propadl ve Formuli Renault Eurocup, dostal padáka z Red Bullu a svou kariéru už nikdy nerestartoval. Zkoušel to i dál, ale bez jakýchkoli úspěchů, a v roce 2010 definitivně skončil.

„Víte, co mi Helmut řekl? Prý jsem byl v motokárách ‚mega‘, ale nedokázal jsem to přenést do aut,“ odpověděl Oakes v podcastu Beyond the Grid s ironií na otázku, zda jsou motokáry dobrým měřítkem závodního talentu. „Ale ne, motokáry jsou dobrým měřítkem.“

„Pokud opravdu chci zaujmout kritické stanovisko ke své kariéře, tak jsem měl opravdu dobrý první rok po přechodu z motokár. Když jsem se v roce 2005 stal mistrem světa, šel jsem na něco jako rozstřel organizovaný Red Bullem a připojil jsem se k jejich akademii. Tuším, že jsem s nimi byl dva roky, když jsem nejprve jezdil ve Formuli BMW a poté ve Formuli Renault. Měl jsem náročnou druhou sezónu a po ní už to bylo těžké, protože mě Helmut vyhodil,“ vzpomíná Oakes.

Ten si následně sám vybudoval pověst skvělého jezdeckého kouče a hledače talentů. I když nikdy neměl tak hrozivou pověst jako Helmut Marko, který je známý tím, že svým juniorům volá v šest ráno a vyptává se jich, jestli nespí a poctivě trénují.

„Po osobní stránce ke mně byl velmi dobrý. Je to poněkud zvláštní pomyšlení, že jsem byl jeho juniorský jezdec a pak mě požádal, abych mu pomohl s hledáním mladých talentů – někteří z nich jezdili za můj tým,“ konstatoval bývalý majitel a šéf juniorského týmu Hitech, dnes už šéf Alpinu.

„Dovolím si říct, že mi dal několik dobrých rad. Zároveň bych však řekl, že trochu změkl – asi mě bude nenávidět, že jsem to řekl veřejně. Helmut byl vždy tvrdý, ale férový,“ dodal Oakes.

Související zprávy

Diskuze