logo F1zpravy.czF1online.sk

Lawson hájí svou tvrdou obranu před Alonsem: Dostal jsem jen šest velkých cen

Liam Lawson a Fernando Alonso
© Getty Images/RB Content Pool
Matúš Pavlík
Matúš Pavlíkdnes 12:50

Liam Lawson předvedl jeden z nejprudších kariérních posunů ve Formuli 1. Odjel pouze jedenáct velkých cen, ale už je pilotem mistrovského týmu. I když za to může děkovat spíše nedostatku alternativ Red Bullu, historie se na to nebude ptát. Novozélanďan přesvědčil, i když cestou obětoval několik mezilidských vztahů.

Lawson do Formule 1 rozhodně nepřišel potichu. Na šanci čekal téměř celý rok a do nejvyšší motoristické třídy se opravdu vrátil s velkou pompou. Nejprve svedl ve sprintu v Austinu tvrdý souboj s Fernandem Alonsem – za což si od španělského matadora vysloužil velkou kritiku – a v závodě skončil na krásném devátém místě, poté v Mexiku vystrčil pořádně široké lokty na Sergia Péreze, na kterého později vztyčil prostředník.

V rozhovoru pro Stuff však Liam své počínání hájí. Koneckonců, za pravdu mu dali i samotní zástupci Red Bullu, kteří zařadili psychickou odolnost novozélandského závodníka mezi hlavní důvody, proč dostal přednost před Júkim Cunodou.

„Byl jsem v unikátní pozici. Měl jsem jen pět nebo šest závodů a to byl veškerý čas, který jsem dostal, abych dokázal, že si zasloužím místo v F1, ať už v Racing Bulls, nebo v Red Bullu. Toto byla celá moje příležitost,“ brání Lawson svůj přístup k závodění.

„Tito kluci, zejména Fernando, tady jezdí dlouhá léta. Jednoduše jsem nasedl do auta a vytěžil maximum z každého kola v kokpitu. Neměl jsem v úmyslu ho naštvat, jen jsem s ním závodil jako se všemi ostatními, ale takhle to skončilo. Jen jsem se z toho snažil vytěžit maximum,“ pokračoval Lawson ve své obhajobě.

„Možná pod větším tlakem a s vědomím, co všechno bylo v sázce, jsem způsobil o něco víc… zkrátka to nebyl jeden z mých nejlepších okamžiků. Samozřejmě, pořád se učím a poučím se i z takových chvil,“ dodal novozélandský mladík.

Ten však jedním dechem dodal, že na trati si vždy počínal rozhodně. „Upřímně, nemyslím si, že jsem cokoliv změnil. Možná jsem se předtím příliš neobjevoval na televizní obrazovce, ale tohle je v podstatě způsob, jakým jsem vždycky závodil. Na cestě do Formule 1 jsem musel vytěžit maximum z každé příležitosti. Teď jsem měl velké štěstí na načasování. Naskočil jsem do auta a závodil přesně tak, jak jsem to vždy dělal,“ vzkázal Lawson.

Očekávání před první kompletní sezónou

Liam se stal pilotem Red Bullu již po jedenácti velkých cenách. Jeho cesta byla velmi specifická. V roce 2023 odjel pět závodů jako náhradník za zraněného Daniela Ricciarda, loni nastoupil na závěrečnou čtvrtinu sezóny. Naskakuje do jednoho z nejžhavějších křesel ve Formuli 1, i když s těmito stroji nejezdil na většině okruhů v kalendáři.

„Musím být realistický. Vím, že na mnoha tratích jsem nikdy nejezdil a je to moje první plná sezóna. Neočekávám tedy, že naskočím a okamžitě budu bojovat o vítězství,“ prohlásil Lawson. „Očekávám od sebe dobré výkony a chci odvést práci, kterou ode mě tým požaduje. Zároveň tam ale nejdu s tím, že budu prohrávat. Jdu tam z jediného důvodu…“

Liam ovšem velmi dobře ví, že krok do Red Bullu může být poslední v kariéře mladého sportovce. Pierre Gasly a Alex Albon dokázali restartovat své formulové kariéry, i když tomu málokdo věřil. Nyní čeká podobná výzva Sergia Péreze. Působení v tomto týmu, a zejména po boku Maxe Verstappena, je často hop nebo trop.

Lawson se však cítí připraven. Pokud ho prý šest let pod vedením Helmuta Marka něco naučilo, tak vyrovnávat se s tlakem. „Myslím si, že šest let v prostředí Red Bullu mě drželo neustále pod tlakem. Tak to celé začalo v mých šestnácti letech, kdy mě podepsali. Každý druhý týden mi volal se slovy: ‚Dělej svou práci, jinak letíš.‘“

„Na mladého závodníka to vyvíjí velký tlak, ale zároveň ho to připravuje na F1. Svým způsobem mám tedy pocit, že jsem byl stvořen pro tuto příležitost,“ vzkázal Lawson.

Související zprávy

Diskuze