logo F1zpravy.czF1online.sk

Binotto: Větrný tunel je moderní, ale potřebujeme nový simulátor a 350 lidí

Mattia Binotto
© LAT Images/Sauber
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík3. 1. 2025

Sauber má před sebou poslední sezónu pod označením a vlajkou svého zakladatele. Jelikož tým loni obsadil poslední místo, očekávání před sezónou 2025 budou mizivá a tým se soustředí na budování základů pro ročník 2026. Budoucí tovární tým Audi má podle svého šéfa Mattii Binotta před sebou dlouhou cestu, na níž potřebuje nová zařízení i nové lidi.

Bývalý šéf Ferrari se v létě ujal vedení v Hinwilu a rychle pochopil, že už není v Maranellu. Nyní je jeho úkolem ve spolupráci s Audi, jejím generálním ředitelem Gernotem Döllnerem a budoucím šéfem Jonathanem Wheatleym vybudovat a zmodernizovat tým, který dlouhá léta neměl mnoho prostoru pro rozsáhlé investice.

„Myslím si, že Sauber se v posledních deseti letech snažil přežít bez dalších investic a pořádných výdajů,“ řekl nový šéf stáje Mattia Binotto pro Autosport. „Když něco měli, nechali to být a nikdy to nerozvíjeli.“

„Když se podívám na větrný tunel, je skvělý i podle dnešních standardů, pokud jde o zařízení a strukturu. Interní metodika testování se však nerozvíjela. Dobrý větrný tunel neznamená jen to, že máte správný průtok vzduchu, ale také jde o způsob, jak měříte data a aerodynamické charakteristiky. Je to o měřeních, senzorech, získávání a přesnosti dat, o korelaci se skutečným světem na trati. Pokud jsme v něčem zaostali, pak podle mě právě v metodice,“ vysvětlil Binotto.

Větrný tunel byl dlouho hlavním zdrojem hodnoty Sauberu. Ironií osudu je, že toto zařízení je dědictvím finanční kompenzace za přestup Kimiho Räikkönena do McLarenu v roce 2002. Větrný tunel nadále určuje osud švýcarské stáje, která podle slov nového šéfa potřebuje mnoho změn a investic, pokud se chce zařadit do boje s nejlepšími.

„Jaká je dnes úroveň korelace našich simulací? Není dost dobrá. Jak to vím? Porovnávám ji s jiným týmem, který znám velmi dobře,“ prohlásil Binotto, zjevně odkazující na Ferrari, kde jako šéf pracoval i na modernizaci větrného tunelu a pořízení nového simulátoru.

„Proč je korelace na CFD a metodika tak důležitá? Protože nemůžete otestovat každé řešení na trati, abyste pochopili, které je nejrychlejší. Musíte prozkoumat tisíc nápadů a ve větrném tunelu otestovat jen deset nejlepších. Správné nástroje pro simulace jsou dnes nejdůležitější a, jak jsem řekl, v tomto směru jsme velmi pozadu,“ zdůraznil švýcarský rodák.

Ani zde však seznam požadavků nekončí. Jelikož hovoříme o posledním týmu na startovním roštu, asi nepřekvapí, že Sauber je podle Binotta personálně poddimenzován. Kdysi zde pracovalo jen 280 lidí. Přestože se toto číslo pod vedením bývalého šéfa Frédérica Vasseura značně zvýšilo, stále není dostatečně vysoké pro požadavky dnešní Formule 1. Sauberu podle nového šéfa stále chybí přibližně 350 lidí.

„Je to hodně lidí, opravdu hodně,“ prohlásil Binotto. „Podle našeho názoru potřebujeme kolem 350 zaměstnanců, abychom se mohli srovnávat s top týmy. Nepotřebujeme však jen posily do technického týmu, ale také do výroby, na finanční oddělení a oddělení lidských zdrojů.“

„Můžeme najmout lidi z jiných zemí, kteří jsou specialisty ve sféře F1? To je téměř nemožné. Proto bude naší strategií investovat zejména do velmi mladých a talentovaných absolventů. Věřím, že je to nejlepší investice, jakou můžeme učinit směrem do budoucna. Audi má před sebou dlouhou cestu a já jsem přesvědčen, že mladí absolventi nám za pár let vrátí naši investici,“ dodal Binotto.

Související zprávy

Diskuze