V Bahrajnu se chystá velké setkání o motorech: Kdo je pro, a kdo proti desetiválcům?

Nejprve nás měla nudit dominance McLarenu, poté přišel nezáživný závod v Japonsku s vítězstvím Maxe Verstappena. Ruku na srdce, na trati se nám toho v úvodu sezóny moc neděje, ale dění v zákulisí je, jako obvykle, velmi výživné. Start sezóny 2025 provází diskuse o budoucnosti motorů ve Formuli 1, které narážejí na politické cíle jednotlivých zúčastněných stran. Ty má vyřešit velký summit dodavatelů motorů, který FIA pořádá v pátek v Bahrajnu.
Na mítink se má dostavit všech pět dodavatelů pohonných jednotek. Přítomni budou i zástupci Audi, ale pozván nebyl Cadillac, protože tato automobilka se nezaregistrovala jako dodavatel motorů a dočasně – podle medializovaných informací minimálně tři roky – bude využívat pohonných jednotek Ferrari.
Téma diskuse je jasné – budoucnost motorů ve Formuli 1. Celé to v zimě odstartoval Stefano Domenicali, který se nechal slyšet, že by nebylo na škodu, kdybychom si promluvili o návratu motorů V10 poháněných ekologicky udržitelným palivem. Toto vše přišlo po rozsáhlých a velmi složitých diskusích o nové generaci předpisů, které provázejí velké obavy z obrovského fiaska.
Prezident Mezinárodní automobilové federace Mohamed bin Sulajem zašel ještě dál a naznačil, že desetiválce by mohly přijít dříve, než se původně předpokládalo. Myšlenka, že s novými hybridními motory se bude pokračovat několik desetiletí, najednou nevypadala pravděpodobně a každý jako by se těchto nových motorů chtěl zbavit co nejdříve.
Je tomu však tak? Na stole se objevily dva plány radikální změny a oba ve skutečnosti působí velmi nepravděpodobně. Zatím nemáme ani dostatek přesvědčivých indicií, že ke znovuzavedení motorů V10 vůbec dojde kdykoli v budoucnosti, protože se zdá, že zastánci návratu hluku na okruhy jsou v menšině.
„Návrh prezidenta FIA vyvolal vášnivou debatu o tom, jak najít zkratku k rychlejšímu zavedení motorů V10. První možnost je pokračovat se současnými pohonnými jednotkami a pak v roce 2028 přesedlat na desetiválce – jinými slovy zcela zahodit připravované nové motory –, podle druhé by došlo k zavedení nových pravidel, ale ty by platily jen tři roky, místo pěti,“ píše ve své analýze renomovaný magazín Auto Motor und Sport.
I když obě tyto možnosti zní lákavě, musíme si uvědomit, že momentálně nevypadá pravděpodobně ani jeden scénář. První je hotové sci-fi, protože pokračování v dodávkách současných pohonných jednotek není reálné. Audi, Red Bull a Racing Bulls by zůstaly zcela bez motorů a Mercedes prohlásil, že není schopen natáhnout dodávky do příštího roku, protože celá továrna v Brixworthu se již přeorientovala na vývoj nové generace pohonných jednotek.
Audi a Mercedes jsou proti
Co však druhá možnost? Podle Auto Motor und Sportu je k nasazení motorů V10 a předčasnému zahození nadcházející generace pohonných jednotek třeba souhlasu alespoň čtyř z pěti dodavatelů. Momentálně to ale vypadá, že proti budou minimálně tři automobilky.
FIA pořádá na pátek do Bahrajnu velké zasedání dodavatelů motorů, na kterém chce zjistit, jaká jsou stanoviska jednotlivých zúčastněných stran. Auto Motor und Sport má zákulisní informace a hlásí, že zastánci návratu desetiválců jsou dokonce v menšině. Aktuálně to tedy ani náhodou nevypadá na urychlený návrat těchto motorů a hybridy s obrovskými bateriemi, které se na nás chystají v roce 2026, s námi zůstanou minimálně do konce sezóny 2030.
„Mercedes a Audi budou na setkání zastupovat dokonce jejich generální ředitelé (Ola Källenius a Gernot Döllner, pozn. red.) a podle spekulací se za V10 vysloví Red Bull a Ferrari. Zlomyslné jazyky tvrdí, že oba zahlašují kvůli obavám z jejich zaostávajícího vývoje nové hybridní pohonné jednotky,“ píše AMuS.
„Audi a Mercedes jsou proti zdržení zavedení nových pohonných jednotek i proti omezení jejich platnosti z pěti na tři roky. Pokud jde o Hondu, spekulace se rozcházejí. Podle některých by Japonci mohli žít s motory V10, když v zimě sami přiznali, že jejich vývoj zaostává; další hlasy však říkají, že Honda se dala dohromady a stojí si za tím, co ji v první řadě přivedlo do F1,“ dodal německý magazín.
Ten kromě toho tvrdí, že změna by nevypadala dobře ani pro samotnou FIA. Ona totiž tyto předpisy vytvořila a v sázce je její jméno, pověst a důvěra do budoucnosti. Podle AMuS investovali všichni výrobci do vývoje nových motorů v posledních třech letech minimálně 300 milionů dolarů.
Watanabe vyslovil stanovisko Hondy
Během japonského víkendu si s médii promluvil i prezident Honda Racing Corporation Kódži Watanabe. Ten poskytl rozhovor pro přímého konkurenta Auto Motor und Sportu, portál Motorsport-Total.com, a možná i proto jej magazín ve svém článku nezmínil. Šéf sportovního programu automobilky však dal světu jasně na známost, jaké jsou úmysly Hondy před pátečním setkáním v Bahrajnu.
„Elektrická část pohonné jednotky je pro nás a naše zapojení ve Formuli 1 velmi důležitá. Pro rok 2026 jsme se rozhodli vrátit do F1, protože jsme se ztotožnili s vyšším podílem a rostoucí důležitostí elektrické složky. Nemyslím si, že v tuto chvíli můžeme podpořit návrat spalovacích motorů, i kdyby je poháněly ekologicky udržitelná paliva,“ odkázal Watanabe.
Nuže, pokud se všechny tyto informace potvrdí, zdá se, že diskuse o nasazení motorů V10 v dohledné době se na jistou dobu uzavře.