logo F1zpravy.czF1online.sk

Stella vysvětlil, jaké výhody přinesl McLarenu nový větrný tunel

Lando Norris
© LAT Images/McLaren
Matúš Pavlík
Matúš Pavlíkvčera 11:56

V éře rozpočtových stropů je pro týmy Formule 1 ještě důležitější, aby ze svých provozních možností vytěžily maximum. Moderní a snadno dostupný větrný tunel se v době omezených zdrojů a času na vývoj stal významným pomocníkem na cestě k úspěchu. Důkazem toho je i tým McLaren, který teprve nedávno otevřel ve Wokingu nové zařízení, což se na jeho výkonnosti okamžitě projevilo.

Nyní si ve Wokingu musí poradit s omezeným časem na vývoj ve větrném tunelu. Jako šampion ročníku 2024 bude mít McLaren nejméně času ze všech týmů. Trochu paradoxně však šéf stáje Andrea Stella odmítá, že by to mohlo jeho tým zastavit.

I když ve Wokingu mohou slavit první titul v Poháru konstruktérů od roku 1998 a štědré prémie, nevýhodou je snížení času na vývoj ve větrném tunelu v klíčovém období vývoje nové generace monopostů pro rok 2026. Andrea Stella si ale myslí, že jeho tým dokáže z menšího času vytěžit maximum.

„Vždy raději vezmete první místo v šampionátu a pak hledáte způsoby, jak zlepšit efektivitu v oblasti aerodynamického vývoje – ve větrném tunelu a na CFD,“ řekl italský inženýr, který následně vysvětlil, proč je pro McLaren nový větrný tunel tak důležitý. Toto zařízení nedávno nahradilo větrný tunel Toyoty v Kolíně nad Rýnem, který tým používal dlouhá léta.

„Nový větrný tunel je rozhodně velký krok vpřed – ze všeho nejvíce hlavně po logistické stránce. Loni jsem několikrát zdůraznil, že vylepšení v Austinu a Singapuru vznikla ve větrném tunelu Toyoty. Když jsme však pracovali tam, museli jsme je připravit a testovaly se až o dva dny později, protože tolik trvala jejich přeprava do Kolína,“ vysvětlil Stella.

„Nyní připravíme nový díl a dokážeme jej otestovat za dvě hodiny, čímž se výrazně zlepší naše efektivita. Nevděčíme za to jen větrnému tunelu, ale také zcela novému přístupu při vývoji aerodynamiky. Už jsme se na vlastní kůži naučili, že i když čelíme mnoha omezením při vývoji, pro získávání nových znalostí je nejdůležitější efektivita,“ vysvětlil šéf McLarenu.

Týmy hledají stále menší a menší vylepšení. Současné monoposty se blíží vrcholu svého vývoje a je stále obtížnější najít a vyvinout velké časové zisky. V tomto ohledu je proto nesmírně důležitá korelace dat mezi větrným tunelem a realitou na trati. Právě ta se v posledních letech stala kamenem úrazu a ještě více může mást inženýry v tomto období na konci jednoho vývojového cyklu.

„Nutně neplatí, že s třikrát větším časem na vývoj dokážu vyvíjet třikrát rychleji. Podle mě jsme letos velmi jasně viděli, že některé týmy přivezly na okruh vylepšení, která nepřinesla pokrok. Není to nutně o kvantitě, my hodně investujeme do kvality vývoje,“ řekl hrdě Stella.

Související zprávy

Diskuze