V Haasu netušili, že Ocon pro ně musí obětovat poslední závod
Haas a v konečném důsledku i Esteban Ocon budou profitovat z toho, že francouzský jezdec bude moci za ně nastoupit už na posezónních testech. Šéfa týmu Ajaa Komacua tato zpráva těší, ale přiznává, že netušil o Oconově oběti.
Několik zahraničních zdrojů již potvrdilo, že Alpine nebyl ochoten se s Oconem rozloučit ve velmi přátelském duchu a bezplatně ho uvolnit na posezónní testy tak, jak to udělalo například Ferrari v případě Carlose Sainze. Flavio Briatore zkrátka nic nedává zadarmo. Tím, že Ocona byl ochoten propustit jen v případě, že vynechá poslední závod, Alpine získá výhodu před sezónou 2025. Jack Doohan se totiž může začít připravovat už nyní.
Celý „obchod“ nakonec s Briatorem uzavřel Esteban Ocon, aniž by o tom něco věděl jeho budoucí zaměstnavatel. Ajao Komacu byl celou dobu v tom, že původní dohoda se šéfem Alpinu Oliverem Oakesem platí — dohoda, jejíž podmínkou nebylo to, že se Ocon vzdá posledního závodu.
„Na jednom zasedání Komise F1 jsem si s Olliem [Oakesem] povídal, dávno předtím, než jsem to potvrdil,“ říká před posledním závodem Ajao Komacu o Oconových testech. „On mi řekl, že je to v pohodě, nevidí v tom problém a Ocon může jezdit [na posezónních testech].“
Šéfové týmů začali rozebírat detaily. „Co bychom měli udělat s kombinézou? Měli bychom použít bílý overal? Ano, to bude asi nejjednodušší, no ne? A tím celá věc zhasla. Z tohoto pohledu je to dost jednoduché. Mě se nijak netýká, co se děje interně v Alpine, no ne? Ollie mi dal své slovo a to mi stačilo.“
Komacu zřejmě tuší, že „klíče od míchačky“ má ve skutečnosti Briatore, a ne Oakes, ale nepočítal s tím, že si bude ptát nějakou protihodnotu. „Pokud mám říct pravdu, nevěděl jsem o tom. Mě se netýkají interní věci v Alpinu. Mě se týkalo jen to, že když jsem se s Olliem o tomhle bavil, tak ochotně Estebana uvolnil na posezónní testy a od té doby na toto téma nepromluvil. Kdyby se něco změnilo, očekával bych, že s tím přijde za mnou, ale nepřišel. Ollie mi dal své slovo a to mi stačilo.“
Díky tomu, že se Esteban Ocon vzdal posledního závodu, mu tým schválil brzké ukončení smlouvy. Už v pondělí se z něj stane oficiální pilot Haasu, a tudíž na posezónních testech si bude moci obléknout i týmovou kombinézu.
Ocon tak vše vybavil sám, což je pro Haas svým způsobem dobrá zpráva. Jeho oběť je jakousi zárukou toho, že pro něj chce pracovat naplno.
Komacu tvrdí, že stejně nikdy nepochyboval o Oconově zápalu. „Myslím, že beztak byl celou dobu vysoce motivován. To je jeden z hlavních důvodů, proč jsem s ním podepsal smlouvu. Je odhodlaný a má dobrou pracovní morálku bez ohledu na to, zda má rychlé nebo pomalé auto. Například v úvodu sezóny byl Alpine docela ztracený, ale stále se snažil motivovat tým a pokusit se ho potáhnout vpřed. To si na něm velmi vážím. Nemyslím si, že by byla motivace jeho problémem.“
Alpinu se však tento krok může ještě vymstít. Na jedné straně je pravda, že po nasazení vylepšení se Ocon svému týmovému kolegovi ani zdaleka nedokázal vyrovnat, ale na druhé straně nováček v kokpitu má menší šance na zisk bodů. Alpine by stále mohl přijít o své šesté místo.
„Já bych to neudělal, ale jejich kroky se mě netýkají,“ dodává Komacu. „Nejsem tady k tomu, abych to komentoval. Jsem si jistý, že mají své důvody. Já do toho nemám co říkat.“