Podle Stelly ředitel závodu zmatkoval: Zapínali a vypínali žluté vlajky
Po sobotě byli z počínání komisařů frustrováni Max Verstappen a Red Bull, po neděli zase Lando Norris a McLaren. Britský závodník dostal za ignorování žlutých vlajek trest 10 sekund stop and go, což byla pořádná rána pro potenciální mistrovské oslavy jeho týmu v souboji s Ferrari. S chováním ředitelství závodu ani s aplikací trestu nebyl vůbec spokojený šéf McLarenu Andrea Stella.
Když vidíte žluté vlajky, musíte zpomalit. To je základní pravidlo, o kterém se nikdo nebude dohadovat. Je však správné tvrdit, že Lando Norris byl jediný, kdo v neděli pochybil? Minimálně podle šéfa stáje z Wokingu se v Kataru objevily v brnění FIA značné trhliny, které je nutné odstranit.
„Zkontrolovali jsme data a Lando skutečně nezpomalil, v podstatě pokračoval s plynem na podlaze,“ přiznal Stella férově v rozhovoru pro televizi Sky. „Musíme říct, že minisektor se rozsvítil žlutě ve chvíli, kdy do něj Lando vstoupil, ale požadavky pravidel jsou velmi jasné: musíte ubrat. Povinností jezdce je rozpoznat, že se nachází ve žlutém sektoru, a zpomalit.“
Tady se však šéf McLarenu odmlčel a začal s „ale“, kterých v tomto případě nebylo málo. Italský inženýr totiž naznačil, že ředitel závodu Rui Marques neudělal chybu jen tím, že otálel s aktivací VSC či vysláním safety caru na trať, ale také neustále „zapínal“ žlutou vlajku, kterou následně neviděl každý pilot, a tudíž ne každý musel zpomalit.
„Je dost zvláštní, že žluté vlajky byly vyvěšeny a pak zase staženy, přestože situace na trati se nezměnila. Na trati ležely trosky, přitom někdy žluté vlajky blikaly, ale za pár sekund zhasly, což je, řekl bych, dost nešťastné,“ poznamenal s dávkou ironie Stella.
Opakované záběry odhalily, že v době průjezdu Maxe Verstappena nesvítily žluté vlajky a komisaři s nimi nemávali. Lando Norris projel trať o dvě sekundy za ním a žluté vlajky už dostal. Zrcátko přitom v tomto místě leželo minimálně od předchozího kola. Tím pádem Verstappen nemusel zpomalit, ale Norris ano, což znamenalo ztrátu důležitého času ve vyrovnané bitvě s Red Bullem.
Situace trochu připomínala případ z Baku, kde měl Norris v kvalifikaci smůlu, když pomalu jedoucí Esteban Ocon byl vyhodnocen jako nebezpečí na trati a traťoví maršálové mávali žlutou vlajkou, i když ve skutečnosti nic nehrozilo.
Tady Stella navázal svým dalším „ale“, které se již netýkalo žlutých vlajek jako takových, ale samotné aplikace trestu. „Myslím si, že ztrácíme jakýkoliv smysl pro proporcionalitu a jakýkoliv smysl pro specifičnost. Podívejme se konkrétně na toto porušení, na úroveň nebezpečí s ním spojenou a také na skutečnost, že žluté vlajky byly později staženy. Raději bychom měli tyto prvky proporčně aplikovat na specifika případu, než slepě následovat nějakou knihu pravidel – pravděpodobně dávno pokrytou hrubou vrstvou prachu – s uvedenou výší trestu a bez jakéhokoliv kritického myšlení,“ prohlásil Stella.
„Myslím si, že z tohoto pohledu má FIA příležitost ke zlepšení,“ dodal šéf McLarenu na závěr své vyčerpávající odpovědi s velmi zamyšleným výrazem ve tváři. Na závěr ještě připomeňme, že za ignorování dvojitých žlutých vlajek v kvalifikaci se většinou uděluje trest ztráty pěti míst na startu, zatímco penalizace 10 sekund stop and go znamená ve výsledkové listině nedělního závodu ztrátu 30 sekund.