Katarský chaos přinesl vítězství Verstappena a seznam penalizací
Dlouho to vypadalo, že Velká cena Kataru se změní na nudnou procesí. Stačilo však, aby nový ředitel závodu Rui Marques nechal dlouhá kola ležet na trati zpětné zrcátko Kevina Magnussena, a odstartoval chaos. Nejvíce na to doplatil Lando Norris, který v zápalu boje zapomněl na základní pravidlo motorsportu – když mávají žlutými vlajkami, musíš zpomalit. Dokonale tím usnadnil cestu Verstappenovi za vítězstvím a Ferrari za udržením se v boji o titul.
Ředitel závodu Rui Marques udělal velkou chybu a vystavil piloty zbytečně velkému riziku, když v nejrychlejší části okruhu nechal ležet na trati zpětné zrcátko z monopostu Kevina Magnussena. To vyvolalo řetězovou reakci – dva defekty a následně dva výjezdy bezpečnostního vozu, což obrátilo klidný závod vzhůru nohama.
Z vítězství se nakonec radoval Max Verstappen. Ten se opět vyhnul všem nástrahám závodu, ujal se vedení na startu a už ho nepustil. Podobně bezchybný byl i Charles Leclerc, který před závodem ani nesnil o druhém místě. Dvojici na pódiu doplnil třetí Oscar Piastri.
Verstappen se na startu ujímá vedení
Velmi důležitý start závodu vyšel skvěle Maxovi Verstappenovi a Landovi Norrisovi. Oba se dostali před Russella a Red Bull převzal vedení. Pokročil také Charles Leclerc, který se posunul na čtvrté místo. Na konci pole došlo k několika kolizím, a na trať musel vyjet safety car. Představte si, že do nehody se opět zapletl Franco Colapinto, který se srazil s Estebanem Oconem. Do incidentu byl zapojen i Nico Hülkenberg, který s defektem dojel do boxů.
Do kolize se zapletl i druhý Williams. Alex Albon se v prostředním sektoru střetl s Lancem Strollem a oba skončili v hodinách. Stroll později ze závodu odstoupil a na rozloučenou dostal desetisekundovou penalizaci. Několik kol jsme tak obkroužili za Berndem Mayländerem.
Restart přišel na konci 4. kola. Výborně odstartoval Oscar Piastri, který předjel Leclerca a převzal čtvrté místo. Australan se poté zavěsil za Russella a začal pomýšlet na postup na pódiové příčky. Pořadí se však ustálilo a Verstappen v čele postupně navyšoval náskok. Boje probíhaly především ve středu pole.
Alonso po startu ztrácel a stěžoval si na rychlost svého Aston Martinu na rovinkách. Po vzájemné kolizi se propadli i Lawson s Bottasem, za což Novozélanďan obdržel desetisekundový trest. Propadal se také Cunoda, kterého postupně předjeli Magnussen, Gasly, Alonso, Čou a Bottas. Další trest – tentokrát pětisekundový – dostal Hamilton za ulitý start. Vypadalo to, že o osudu závodu rozhodnou zastávky v boxech.
Zastávky v boxech odstartovala katastrofa Russella
Jako první zamířil do boxů na konci 24. kola Russell. Mechanici však zažili hotovou noční můru – levá zadní pneumatika nešla sundat, a George ztratil až sedm sekund. Na trať se vrátil ve vláčku za Magnussenem, Gaslym a Alonsem. Piastri a piloti Ferrari pokračovali v jízdě, pravděpodobně přesvědčeni, že na Russella mají dostatečný náskok.
Viděli jsme jev, kterému inženýři ve Formuli 1 říkají „negativní degradace“ – pneumatiky se opotřebovávají tak pomalu, že monopost pořád zrychluje díky nižší váze z vypáleného paliva.
Ve 28. kole frustrovaný Russell zahlásil: „Auto nezatáčí.“ Za Alonsem se zdržel několik kol. Mezitím si to do boxů zamířili někteří jezdci středu pole. V té době z monopostu Kevina Magnussena odletělo zpětné zrcátko a zůstalo na cílové rovince. Ředitelství závodu otálelo a situaci řešilo „jen“ dvojitými žlutými vlajkami, což vyvolalo přestřelku mezi Verstappenem a Norrisem. Max hlásil, že Lando nezpomalil pod žlutými vlajkami, a Red Bull to okamžitě oznámil ředitelství závodu.
FIA se postarala o další katastrofu
Ve 34. kole Valtteri Bottas uhýbal před pomalejším Ferrari, přejel přes zrcátko a „vyřešil“ problém místo Ruia Marquese. Následovala katastrofa – Hamilton i Sainz dostali defekty. Teprve poté vyslal Rui Marques na trať safety car. Bylo to ale pozdě.
Prakticky všichni piloti využili výjezdu bezpečnostního vozu k výměně pneumatik. Pořadí se promíchalo – ve vedení zůstalo duo Verstappen–Norris, na třetí místo se však před Piastriho dostal Leclerc. Pérez byl pátý, Gasly šestý, Russell sedmý, Sainz osmý, Čou devátý a Alonso desátý.
Norris dostává trest
Ve 42. kole se Bernd Mayländer vrátil do boxů a ředitelství závodu oznámilo, že Lando Norris je vyšetřován za nezpomalení pod žlutými vlajkami. V této situaci byl útočně naladěn Leclerc, ale Norris se ubránil a celé pole dokončilo 43. kolo bez škod.
Další zásadní obrat v závodě, a vlastně i v šampionátu, přineslo rozhodnutí komisařů, kteří Landovi Norrisovi udělili desetisekundový trest „stop and go“ za nezpomalení pod žlutými vlajkami. Pilot McLarenu se propadl na beznadějně poslední místo a Ferrari se dokonale vrátilo do boje o Pohár konstruktérů.
Další tvrdou penalizaci dostal Hamilton za překročení rychlosti v boxech. Za trest musel projet boxovou uličkou a rovněž se propadl na chvost pole. Šance Ferrari mohl posílit Carlos Sainz, který měl před sebou Pierra Gaslyho v pomalejším Alpine, ale ten neměl v úmyslu svou pozici snadno vzdát.
Sainz i Norris tlačili na maximum. Landovi se v superrychlém McLarenu podařilo vrátit do boje o body a zajet nejrychlejší kolo závodu. V 54. kole ze 57 se Norris posunul před Bottase na desáté místo a získal důležité dva body (jeden za desáté místo, druhý za nejrychlejší kolo). Sainz však podobný hrdinský výkon nepředvedl a zůstal zaseknutý za Gaslym, který opět vynesl svůj Alpine na šesté místo v Poháru konstruktérů.
Na závěr závodu přidala FIA do záplavy vyšetřování a trestů i George Russella, který měl porušit pravidla za safety carem. Podle komisařů skutečně došlo k porušení pravidel, což mu vyneslo pětisekundový trest. Ten však na jeho celkovém čtvrtém místě nic nezměnil.
Závěr závodu nepřinesl změny na čele. Verstappen svým dalším bezchybným a profesorským výkonem ovládl Velkou cenu Kataru. Druhý skončil Charles Leclerc a třetí Oscar Piastri. Ferrari se díky tomu téměř zázračně udrželo v boji o titul v Poháru konstruktérů. Škoda Carlose Sainze, který mohl vytěžit více z průběhu závodu, ale po defektu bude rád i za šesté místo za Georgem Russellem a Pierrem Gaslym.
Bodovanou desítku uzavřeli Alonso, Čou, Magnussen a Norris. Sauber tak získal první čtyři body v této sezóně a mohl získat dokonce více, protože Valtteri Bottas skončil za Norrisem na jedenácté příčce. Alpine se po skvělém pátém místě posunul před Haas na šesté místo. Tyto dvě stáje momentálně dělí jen dva body a vše se rozhodne v Abú Dhabí.
Ferrari jede do posledního závodu se ztrátou 21 bodů na McLaren. Scuderia nemá velkou šanci, ale v Kataru to dlouho vypadalo, že Pohár konstruktérů se zde definitivně rozhodne.
Velká cena Abú Dhabí je na programu už příští víkend.
Závod - GP Kataru 2024
Jezdec | Tým | Čas | Kola | Grid | Nej. kolo | Body | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Max Verstappen | Red Bull | 1:31:05,323 | 57 | 2. | 1:22,905 | 25 |
2. | Charles Leclerc | Ferrari | +6,031 | 57 | 5. | 1:23,242 | 18 |
3. | Oscar Piastri | McLaren | +6,819 | 57 | 4. | 1:23,218 | 15 |
4. | George Russell | Mercedes | +14,104 | 57 | 1. | 1:23,355 | 12 |
5. | Pierre Gasly | Alpine | +16,782 | 57 | 11. | 1:23,705 | 10 |
6. | Carlos Sainz | Ferrari | +17,476 | 57 | 7. | 1:23,465 | 8 |
7. | Fernando Alonso | Aston Martin | +19,867 | 57 | 8. | 1:23,667 | 6 |
8. | Kuan-jü Čou | Stake | +25,360 | 57 | 12. | 1:23,889 | 4 |
9. | Kevin Magnussen | Haas | +32,177 | 57 | 10. | 1:24,259 | 2 |
10. | Lando Norris | McLaren | +35,762 | 57 | 3. | 1:22,384 | 2 |
11. | Valtteri Bottas | Stake | +50,243 | 57 | 13. | 1:25,533 | |
12. | Lewis Hamilton | Mercedes | +56,122 | 57 | 6. | 1:23,865 | |
13. | Júki Cunoda | RB | +1:01,100 | 57 | 14. | 1:26,144 | |
14. | Liam Lawson | RB | +1:02,656 | 57 | 17. | 1:26,076 | |
15. | Alex Albon | Williams | +1 kolo | 56 | 16. | 1:25,559 | |
- | Nico Hülkenberg | Haas | nedojel | 39 | 18. | 1:25,767 | |
- | Sergio Pérez | Red Bull | nedojel | 38 | 9. | 1:25,288 | |
- | Lance Stroll | Aston Martin | nedojel | 8 | 15. | 1:30,935 | |
- | Franco Colapinto | Williams | nedojel | 0 | 19. | - | |
- | Esteban Ocon | Alpine | nedojel | 0 | 20. | - |
Live
- Štítky
- GP Kataru 2024