logo F1zpravy.czF1online.sk

Katarští investoři koupili velký podíl v Audi, s finančními problémy VW to prý nesouvisí

Gernot Döllner a Mohamed Al-Suwaidi
© Audi
Milan Kubala
Milan Kubala29. 11. 2024

Do projektu Audi ve Formuli 1 vstupuje nová strana. Spolu se samotnou německou automobilkou bude formulový tým vlastnit také Katarský investiční fond QIA, který podle oficiálního prohlášení značky odkoupil „významný menšinový podíl“ ve společnosti.

Formulový tým neinformoval, o jaký podíl jde ani kolik peněz tím Audi získá, ale podle informací britské Sky by mělo jít o přibližně 30 procent v celkové hodnotě několika stovek milionů dolarů, což naznačuje, že hodnota týmu je již na úrovni jedné miliardy. Podle některých spekulací by podíl mohl být i větší, ale maximálně 49 procent.

Audi díky investici získá prostředky na svůj rozvoj a zároveň nebude mít na svých bedrech všechny náklady spojené s provozem stáje. „Investice Katarského investičního fondu poskytne významnou kapitálovou injekci a vydláždí cestu k rozšíření infrastruktury a budování týmu, čímž stáj nasměruje k dlouhodobým úspěchům ve Formuli 1,“ uvádí Audi ve svém stanovisku. „Investice odpovídá zaměření QIA na projekty s dlouhodobým potenciálem růstu.“

Audi se tímto krokem přibližuje k modelu Mercedesu, který vlastní jen třetinový podíl ve svém týmu. Zbývající dvě třetiny jsou v rukou Tota Wolffa a společnosti Ineos.

Prodej podílu katarskému fondu se má uskutečnit v průběhu následujícího roku – ještě před ním je totiž třeba počkat na přesun aktiv samotného Sauberu do rukou Audi.

„Investice od QIA je odrazem důvěry, kterou už projekt Audi dokázal vzbudit, a podtrhuje neochvějný závazek Audi k této iniciativě,“ říká generální ředitel Audi Gernot Döllner. „Tato dodatečná investice urychlí růst týmu a představuje další milník v naší dlouhodobé strategii. Vstup QIA ještě více posílí snahy továren v Hinwilu a Neuburgu, zatímco pracují na vstupu Audi [do F1] v roce 2026.“

Automobilka Volkswagen se v poslední době ocitla ve finančních problémech. Společnost plánuje uzavřít tři továrny a propustit desítky tisíc lidí. Prodej části stáje však s těmito problémy nijak nesouvisí. Jednání s katarským fondem totiž začala již před dvanácti měsíci, tvrdí Döllner.

S ohledem na finanční situaci automobilky však odpovědné osoby jistě potěší, že nebudou muset tým dotovat samy, zejména při nepříliš optimistických vyhlídkách na rok 2026; šéf projektu Mattia Binotto již nyní upozorňuje, že pohonná jednotka nebude mít požadované výkonnostní parametry.

Katarský investiční fond vlastní majetek po celém světě v hodnotě přibližně 475 miliard dolarů, přičemž od roku 2009 je i částečným vlastníkem samotného Volkswagenu. Země Blízkého východu v posledních letech výrazně investují také do sportovních klubů a týmů, mezi něž patří například PSG, Manchester City či Newcastle United.

Související zprávy

Diskuze