logo F1zpravy.czF1online.sk

Stella: Toto byla příprava na to, abychom Maxe vyzvali příští rok

Oscar Piastri a Lando Norris
© X/McLaren
Tomáš Schügerl
Tomáš Schügerl24. 11. 2024

Bitva, která vlastně ani pořádně nezačala, je definitivně minulostí. Lando Norris už nemá ani teoretickou šanci získat jezdecký titul. Otázkou však zůstává, jak reálná vůbec byla jeho výzva vůči Maxi Verstappenovi. Obzvlášť když se podíváme na postoje jeho vlastního týmu.

McLaren už po Brazílii v podstatě přiznal, že jeho prioritou byl po celou dobu Pohár konstruktérů. O tom, že Landa Norrise zásadně netlačil ve snaze dohnat Maxe Verstappena, svědčí několik rozhodnutí týmu i jednání kolegy Oscara Piastriho. Stačí si vzpomenout na útok Piastriho po startu v Monze, na chaos v týmové režii v Maďarsku nebo na strategické lapsusy v Kanadě či na Silverstonu.

„Jsme hrdí, že jsme Maxe v této sezóně dokázali vyzvat,“ tvrdí šéf britského týmu Andrea Stella, který vidí příčiny neúspěšného boje už na začátku sezóny. „V úvodu jsme přišli o mnoho bodů, když jsme nebyli tak konkurenceschopní. Jakmile se auto zlepšilo, ukázali jsme jako tým i jako jezdci, že se můžeme poprat o oba tituly. Věřím, že máme za sebou přípravu na novou výzvu, kterou chceme otevřít v novém ročníku v jezdeckém šampionátu.“

Je těžké zbavit se dojmu, že McLaren neudělal vše pro to, aby s Landem Norrisem výrazněji rozdmýchal mistrovskou bitvu. Určitě tím však není třeba zakrývat některá Norrisova zaváhání po startech nebo například v Brazílii. Porovnejte si však míru zázemí a podpory, jakou má Verstappen v Red Bullu, a tu, kterou má Norris v McLarenu. Ve Wokingu se dlouho zdráhali využívat týmovou režii ve prospěch své jedničky.

„Vyhrál ten nejlepší, což je třeba uznat, a Maxovi férově pogratulovat. Patří k nejlepším v historii F1. Když před rokem vyhrával závod za závodem, mnozí si mysleli, že je to snadné, ale není. Těšíme se už na příští rok,“ pokračoval Andrea Stella.

O tom, že nejrychlejší auto neznamená garanci vítězství, se McLaren velmi trpce přesvědčil. V určité části sezóny totiž nepochybně měl balíček, který mu umožňoval pravidelně vítězit. Měl potenciál vyhrát v Kanadě, na Silverstonu, ve Španělsku, v Monze či Rakousku, ale mnohokrát se o to sám připravil.

Nyní mu zůstává boj o Pohár konstruktérů, který nevyhrál od roku 1998. „Souboj v Poháru konstruktérů je nadále otevřený, naše koncentrace bude směřovat právě tam,“ konstatoval italský inženýr.

McLaren dnes minimalizoval škody 15 body za šesté a sedmé místo a za nejrychlejší kolo v podání Landa Norrise. Před Ferrari tak vede v týmovém pořadí o 24 bodů, přičemž před námi jsou ještě dva závody a jeden sprint.

„Už při příjezdu do Las Vegas jsme očekávali menší trápení, a tato obava se naplno projevila v kvalifikaci i závodě. V úvodních dvou stintech jsme se trápili s drobením pneumatik a nevěděli jsme, jak tento fenomén zastavit. Podařilo se nám to až v závěru extrémní úpravou určitých nástrojů na autě i změnami jezdeckého stylu. Drobení se však ztratilo jen na Landově autě, které mělo tempo jako lídři. Je to pro nás cenné poučení do budoucna.“

V McLarenu si před Katarem i Abú Dhabí věří o poznání více. Lépe by jim tam mohly sednout podmínky i typologie tratí. „Dnes jsme ztratili body na Ferrari, ale dokázali jsme minimalizovat škody. Následující dva okruhy by mohly našemu autu sednout lépe. Nic ještě není rozhodnuto, máme co dělat a jsme plně koncentrováni na závěr sezóny. Stále je třeba si připomínat, že před nedávnem byla představa, že budeme v boji o titul, přímo nereálná. Teď je před námi a chceme to dotáhnout do konce,“ uzavřel Andrea Stella.

Související zprávy

Diskuze