Brundle navrhuje zrušit těžké hybridní motory a modré vlajky
Co byste ve Formuli 1 změnili, kdybyste měli takovou moc? Nad touto otázkou se zamyslel bývalý závodník a dlouholetý komentátor Martin Brundle a představil hned dvě opatření, která by zavedl, kdyby šéfoval efjednotce: kromě zrušení hybridních motorů by odstranil i modré vlajky. Piloti prý už zapomněli jezdit v provozu.
Když Martin Brundle závodil ve Formuli 1, ve startovním poli se objevovaly i dvanáctiválcové bestie. Auta byla v porovnání s dneškem „lehká jako pírka“. V letech 1991 až 1994 byla jejich minimální hmotnost na úrovni 505 kg, přičemž v dalších letech se i v důsledku zvýšení bezpečnostních standardů zvýšila na 600 a 605 kg.
Martinu Brundlovi se po takových obratných a lehkých autech stýská. „Pokud mám říct pravdu, nelíbí se mi hybridní motory, protože jsou příliš velké a těžké. My chceme čistokrevné závodění, které je o minimální hmotnosti,“ uvedl na sociální síti Reddit, kde odpovídal na otázky fanoušků.
„V roce 2026 směřujeme k poměru 50:50 [spalovacího motoru a] elektřiny. Uvidíme, jak to půjde. Myslím si však, že nasazení hybridů ve Formuli 1 byla chyba, protože jsou příliš velké a příliš těžké,“ poznamenal komentátor britské Sky. Zároveň si ale uvědomuje požadavky automobilek. Bez nich by Formule 1 ztratila atraktivitu a pravděpodobně i sponzory. „Nemůžeme jednoduše strčit hlavy do písku, stát se dinosaury a jen závodit. Kam by nás to zavedlo? Měli bychom se vrátit až k parním motorům? Musíme být rozumní a relevantní.“
Často skloňovanou alternativou, jak by sport mohl zůstat relevantní k potřebám provozu, by mohly být biopaliva. S nimi by se dalo uvažovat o návratu k atmosférickým motorům, což by přineslo výrazné snížení hmotnosti monopostů.
Rozložme si to: jednotka MGU-K bude v roce 2026 vážit 20 kg, turbo se všemi příslušnými komponenty nejméně dalších 12 kilogramů a nakonec větší baterie přidají monopostu 35 kg. Pokud by se tedy Formule 1 rozhodla vrátit k atmosférickým motorům, hmotnost monopostů by mohla klesnout alespoň o 60 kilo, protože by se auta zbavila i množství rozvodů či řídicích jednotek.
Namísto avizovaných 768 kg bychom se dostali na hranici 708 kg, tedy přibližně na hodnoty z roku 2015. Stále to není 605 kg ze sezóny 2007, ale z hlediska hmotnosti by to byl krok správným směrem.
Pro úplnost připomeňme, že v roce 2026 bude minimální hmotnost celé pohonné jednotky stanovena na 185 kg. Pro srovnání, v roce 2013 u atmosférických osmiválců to bylo jen 95 kilogramů.
Brundle by zrušil také modré vlajky
S předjížděním jezdců o kolo je vždy problém. Naposledy v Mexiku jsme mohli slyšet Frédérica Vasseura stěžovat si na pomalejší piloty, že při modrých vlajkách obrali Charlese Leclerca o drahocenné vteřiny a Landu Norrisovi usnadnili cestu za druhou příčkou.
Martin Brundle by byl však rád, kdyby se efjednotka vrátila do 80. a 90. let, kdy modrá vlajka byla jen upozorněním na to, že zezadu se blíží rychlejší monopost. Jezdcům však nepřikazovala zpomalit a uvolnit mu trať.
„Myslím si, že modré vlajky bychom měli zakázat. Podle mě jezdci ztratili dovednosti pracovat s provozem, zvládat provoz, jak jsme to dělávali my. Dost se mi to líbilo!“ vzpomíná Brundle. „Teď musí všichni uskakovat z cesty jako děti ve škole, když se v rychlých autech přiženou starší kluci.“
Zákaz modrých vlajek by zároveň vytvořil tlak na strategická oddělení, která by při každém závodě musela důkladně zvažovat, zda se jim vyplatí bojovat s pomalejšími auty, nebo raději zamíří do boxů o něco dříve. V konečném důsledku by se tak souboje v rámci první desítky mohly ještě více vyostřit.
Brundle však nechce jen kritizovat. Všímá si, že moderní efjednotka se divákům líbí. „Nikdy jsem nezažil, aby byla Formule 1 populárnější než dnes. Co není pokažené, toho se nedotýkej. Chtěl bych, aby byla auta lehčí, menší a hlučnější a šel bych do toho, ale ten zbytek je asi v pořádku.“
- Štítky
- Martin Brundle
- Pravidla