logo F1zpravy.czF1online.sk

Podle Lawsona by při vítězstvích McLarenu neměla hrát britská hymna

Pódium VC Singapuru 2024: Lando Norris a Oscar Piastri
© LAT Images/McLaren
Milan Kubala
Milan Kubalavčera 00:51

McLaren se konečně vrátil k vítězstvím. V aktuální sezóně ovládl už pět velkých cen, po kterých si zástupci stáje na pódiu vychutnali vítězné šampaňské i hymnu na svou počest. Je však správné, aby v případě stáje, kterou zakládal Novozélanďan Bruce McLaren, hrála právě britská hymna?

Tuto otázku položil v podcastu Red Flags novozélandský závodník Liam Lawson, kterého mrzí, že po triumfech druhého nejstaršího týmu ve Formuli 1 se neslaví památka Bruca McLarena novozélandskou hymnou, ale tou britskou.

„Nedává to smysl. Je to novozélandský tým a jeho jméno je pořád McLaren,“ konstatoval Liam Lawson, kterému otázka hymny není jasná. „Nemám ani ponětí. Red Bullu se hraje rakouská státní hymna, i když jejich tým sídlí ve Velké Británii.“

„McLaren sídlí ve Velké Británii, ale je to novozélandský tým. Upřímně vám říkám, že je to totální kravina. Zejména pokud jste z Nového Zélandu, protože Bruce McLaren je obrovská legenda,“ prohlásil rodák z novozélandského Hastingsu.

Nad otázkou hymny pro vítězného konstruktéra se letos pozastavil i Jeremy Clarkson, který zase vnímá Mercedes spíše jako britský než německý tým. „Ví někdo, proč hrají německou státní hymnu, když vyhraje Mercedes? Jejich auta i motory jsou vyráběny ve Velké Británii…“

Podle čeho se určuje vítězná hymna?

Sídlo týmu či umístění továren ve skutečnosti nemá žádný vliv na to, jaká hymna se hraje na počest vítězného konstruktéra. Red Bull i Alpine mají sídlo v Anglii, ale po jejich triumfech slyšíme rakouskou, resp. francouzskou hymnu. Na základě toho by se mohlo zdát, že by mohli rozhodovat vlastníci. To je však v moderní Formuli 1 komplikované. Už dávno jsou pryč časy, kdy vlastnictví týmu úzce souviselo s národností zakladatele či majitele a národní identitou stáje.

McLaren už z hlediska vlastnictví dávno není novozélandský tým, i když tak v roce 1966 začínal. Ve svém logu měl například novozélandského ptáka kiwi, ale na druhé straně sídlil i vyráběl svá auta v Anglii a pracoval s anglickými inženýry. Tak či onak, dnes dvě třetiny vlastní bahrajnský Mumtalakat a zbytek americká investiční společnost MSP Sports Capital. V McLarenu už toho nezbylo mnoho, co bychom mohli označit za novozélandské.

Podle čeho se tedy určuje, jaká hymna se hraje vítěznému konstruktérovi? Rozhodující je licence, na jejímž základě závodí v šampionátu. McLaren už od svého vzniku v roce 1966, kdy jej Bruce McLaren založil, závodil s britskou licencí, a sice pod britskou vlajkou.

Pokud by se McLaren rozhodl pořídit si novozélandskou licenci, po jeho vítězstvích by hrála novozélandská hymna. Z historie známe několik případů, kdy došlo k takové změně. Jedním z nich je Red Bull, který v roce 2007 vyměnil britskou licenci za rakouskou. Benetton se z pohledu závodní licence přesunul z Velké Británie do Itálie v sezóně 1996 a stáj z Enstone Renault-Lotus-Renault-Alpine závodila do konce sezóny 2010 pod francouzskou vlajkou, kterou na pět let vyměnila za britskou, než se opět vrátila k té francouzské.

Dokonce i malý tým Virgin Racing, se kterým v roce 2010 vstoupily britské společnosti Manor Motorsport, Wirth Research a britský miliardář Richard Branson, nejprve startoval s britskou licencí, ale už v následujícím roce ji vyměnil za ruskou. Většinový podíl totiž získala ruská společnost Marussia, která chtěla, aby stáj závodila pod ruskou vlajkou.

Pokud by Virgin vysloveně nepožádal o jinou hymnu a FIA by tuto žádost neschválila, v případě jeho závodního vítězství by v roce 2010 hrála britská, ale v sezóně 2011 už ruská hymna.

Závodní licence týmů v sezóně 2024

  • McLaren – Velká Británie
  • Ferrari – Itálie
  • Red Bull – Rakousko
  • Mercedes – Německo
  • Aston Martin – Velká Británie
  • Alpine – Francie
  • Haas – USA
  • Racing Bulls – Itálie
  • Williams – Velká Británie
  • Sauber – Švýcarsko

Související zprávy

Diskuze