logo F1zpravy.czF1online.sk

AMuS: Audi se chystá prodat menšinový podíl v týmu katarským investorům

Audi, ilustračné
© Twitter/Audi Sport
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík9. 11. 2024

Závazek Audi k novému projektu ve Formuli 1 je zpochybňován ode dne jeho představení. I když Němci tvrdošíjně odmítají jakékoli spekulace, z aktuálního pohledu se příběh německého továrního týmu podobá spíše na Alpine, Jaguar nebo Toyotu, než na Mercedes. Potvrzují to i poslední zprávy o prodeji menšinového podílu v Sauberu investorům z Blízkého východu.

Neměli bychom to považovat za důvod k panice nebo signál k úplnému prodeji závodního týmu. Menšinový podíl předal společnosti Aramco i Aston Martin. Přesto však jde o velmi zajímavou informaci. Guru všech formulových spekulací, dlouholetý britský novinář Joe Saward, nedávno uvedl, že Audi je připraveno prodat svůj tým a vzdát se nového projektu, objeví-li se atraktivní nabídka.

„Dokonce i menší týmy jako Haas a Toro Rosso mají dnes hodnotu více než miliardu eur,“ píše ve své analýze německý magazín Auto Motor und Sport, který informoval o prodeji menšinového podílu v Audi. Reportáž však začala tradičním shrnutím skvělé finanční kondice Formule 1 a s tím souvisejícím nárůstem hodnoty každého týmu.

Mnohé stáje toho využívají. Alpine prodal 24procentní podíl „celebritnímu“ konsorciu kolem sportovních a filmových hvězd. V září informovala britská média o plánovaném prodeji 20 nebo 25procentního podílu v Aston Martinu americkým investičním společnostem HPS a Accel. Lawrence Stroll tímto krokem zvýší hodnotu týmu na 1,8 miliardy dolarů – přitom ho v roce 2018 se svým konsorciem získal za 117 milionů dolarů.

„Podle informací Auto Motor und Sport dosáhlo dohody s investorem i Audi. Prodej týmu Sauber uzavřely zúčastněné strany pouze začátkem tohoto kalendářního roku. Jelikož se však za tu dobu výrazně zvýšila hodnota závodních týmů, Audi z toho může vytěžit,“ píše německý magazín.

Německá automobilka měla původně od švédského miliardáře Finna Rausinga získat „jen“ 75procentní podíl, ale později padlo rozhodnutí, že Audi převezme všechny akcie. Kdysi bezcenný tým měl stát Němce 450 milionů dolarů, ale protože se automobilka nakonec stala jediným vlastníkem, cena se pravděpodobně blížila 600 milionům.

Nyní na dveře v Ingolstadtu klepou Katarčané a zdejší národní investiční fond chce koupit menšinový podíl v továrním týmu. Po měsících jednání hlásí AMuS dosažení dohody. Stejný subjekt je již dnes vlastníkem akcií v automobilkách Volkswagen a Porsche, takže je to vlastně prodej „v rámci rodiny“.

„Audi pravděpodobně využije peníze na další rozšíření továrny v Hinwilu, kde ještě neskončil nábor zaměstnanců a práce na infrastruktuře. Automobilka tak díky dohodě s Katarčany nemusí sahat do vlastních rezerv,“ píše AMuS.

Magazín požádal o vyjádření i samotnou automobilku, ale nepřišla žádná zásadní odpověď. „Nebudeme se plést do spekulací. Tým není na prodej,“ vzkázali stručně z Ingolstadtu.

Škoda, že z článku jsme se nedozvěděli, kolik procent a za jakou cenu prodalo Audi část podílu. Tato informace by vnesla nemálo světla do diskuse o současné hodnotě týmů Formule 1. „Audi si však rozhodně ponechá plnou kontrolu a nenechá si mluvit do rozhodnutí. Podle našich informací začala jednání už před nějakým časem a nejsou reakcí na současnou ekonomickou situaci,“ píše AMuS.

„Dohoda s Katarčany může mít pro Audi hodnotu i nad rámec investice jako takové. Přímé propojení určitě vytvoří nové příležitosti k uzavření sponzorských dohod. Qatar Airways se již aktivizovaly ve Formuli 1 jako partner celého šampionátu. Je docela možné, že loga aerolinií se již brzy objeví na lakování monopostů stáje z Hinwilu,“ uzavírá svoji reportáž Auto Motor und Sport.

Související zprávy

Diskuze