logo F1zpravy.czF1online.sk

McLaren nelituje, že Norrise před červenou vlajkou poslal do boxů

Lando Norris v boxoch
© X/Red Bull
Milan Kubala
Milan Kubala4. 11. 2024

McLarenu v Sao Paulu takříkajíc zlomila vaz červená vlajka v kombinaci s rozhodnutím povolat Landa Norrise do boxů během výjezdu VSC. Tým z Wokingu však ničeho nelituje. Andrea Stella je přesvědčený, že v dané chvíli to boxová zídka nemohla udělat lépe.

Až do problémů Nica Hülkenberga měli George Russell a Lando Norris závod pod kontrolou. Max Verstappen se sice blížil, ale stále byl za Cunodou a Oconem, navíc dost daleko na to, aby čelo přímo neohrozil. Hülkenbergův smyk v první zatáčce však spustil sérii událostí, na jejichž konci Max Verstappen zvedl nad hlavu vítěznou trofej.

V momentě aktivace virtuálního bezpečnostního vozidla se George Russell a Lando Norris nacházeli na výjezdu ze třetí zatáčky. Fázi VSC nestihli kromě nich využít ani Esteban Ocon, Júki Cunoda, Max Verstappen a Pierre Gasly, kteří v tu chvíli akorát projížděli po startovním roštu.

Zdálo se, že Russell a Norris budou jako jediní z absolutního čela moci profitovat z fáze VSC, ale ve skutečnosti spadli do pasti. Ředitelství závodu oznámilo její konec ve chvíli, kdy si to namířili do boxové uličky. Zatímco oni pokračovali na omezovači a stáli u mechaniků, Ocon, Verstappen a Gasly už v plné rychlosti prosvištěli kolem. Kdyby fáze VSC trvala o pár vteřin déle, Mercedes a McLaren by o své pozice těsně nepřišly.

George Russell po závodě přiznal, že měl chuť ignorovat příkaz týmu zastavit, protože tušil, že brzy přijde červená vlajka a během ní by mohl přezout bez ztráty času. V McLarenu se na to dívali jinak.

„Budeme se muset podívat na pár věcí. Během červené vlajky jsme ztratili pár pozic, ale vnímali jsme to tak, že zastavit bylo správné vzhledem k tomu, jak hustě pršelo. Nelitujeme toho,“ ujistil šéf týmu Andrea Stella, který gratuloval Verstappenovi k „jednomu z nejlepších vítězství v jeho kariéře“.

„Rozhodnutí jsme přijali s plným souhlasem jezdců, boxové zídky a také jsme pamatovali na to, že se musíme udržet na trati, protože bojujeme o body a oba šampionáty. Potřebujeme závod dokončit. Já osobně se necítím dobře, když při takovém množství vody necháme auto na trati na dost opotřebovaných gumách. Bez červené vlajky bychom však hodnotili zcela jiný závod,“ míní italský inženýr.

Mezi ukončením fáze VSC a výjezdem bezpečnostního vozu se Norris dokázal dostat před Russella, ale o pár vteřin později už na trať vyjížděl Bernd Mayländer. Z pohledu McLarenu stále nic nebylo ztraceno. V hustém dešti by měli Ocon, Verstappen a Gasly na sjetých intermediálkách mnohem větší problémy než jejich pronásledovatelé. Výrazně na tom mohl vydělat i Júki Cunoda, který obul monzunky a jen v prvním sektoru byl o čtyři vteřiny rychlejší než Ocon, Verstappen a Gasly. I když ne tak velkou, ale přece jen jasnou výhodu by měly i čerstvé intermediálky oproti použitým.

Vzhledem k současnému trendu ve Formuli 1, která se silného deště strání, mohl i Red Bull předpokládat, že ředitelství závodu tak jako tak vyvěsí červenou vlajku. Motivace přezout na monzunky bývá nízká. Když jsou podmínky vhodné pro tyto pneumatiky, FIA zvykne jízdy přerušit. Nakonec to byl Franco Colapinto, kdo Nielsu Wittichovi usnadnil rozhodování a pomohl FIA předejít další kontroverzi, když havaroval za třináctou zatáčkou.

McLaren nešel do rizika s opotřebovanými pneumatikami a prohrál. „Byla to opatrná zastávka. V konečném důsledku z ní profitovala auta za námi, která trochu riskovala tím, že zůstala venku. Červená vlajka následně restartovala celý závod. Můžeme se tedy z toho poučit, ale vidíme i pozitiva.“

„Když startujete z pole position, vždy doufáte, že skončíte na první příčce. V tomto závodě se však toho hodně událo. Některé z událostí nám nezahrály do karet, což znamená, že jsme ve skutečnosti dorazili do cíle daleko za pódiem, ale stále jsme získali dobré body,“ pokračoval Stella, který se jako věčný optimista nezapřel ani tentokrát. „Důležité bylo udržet se v závodě. Vzhledem ke konstruktérskému šampionátu je důležité získat více bodů než Ferrari, což nás dostává do velmi dobré pozice před závěrečnou částí sezóny.“

Související zprávy

Diskuze