Norris o šesté místo nepřijde. Vyvázl s napomenutím a pokutou
Lando Norris si hned v úvodu Velké ceny Sao Paula zadělal na problémy, když porušil pravidla a rozjel se ze svého boxu namísto toho, aby po přerušené startovní proceduře zůstal stát na svém místě. Nakonec ho to však nestálo tolik, jak se mnozí obávali.
Na mokré trati se může cokoli přihodit i za bezpečnostním vozidlem nebo v zahřívacím kole. Lanci Strollovi se při brzdění do čtvrté zatáčky zablokovala zadní kola, dostal smyk a vyletěl z trati. Zatímco kolem něj projela ostatní auta, on se pokusil znovu rozjet.
Kanaďanovi se to podařilo, ale dost nepochopitelně se rozhodl nevrátit se na trať po vyasfaltované výběhové zóně, ale zamířil přímo přes štěrk. V něm se zvládl prodrat jen pár metrů, než s monopostem úplně zapadl. FIA byla nucena přerušit startovní proceduru, aby mohli maršálové odklidit zapadlé auto.
Na startovních světlech začala blikat oranžová a na panelu mohli piloti jasně vidět nápis „přerušený start“. Měli se proto zachovat podle článku 47.1 Sportovních pravidel F1. „Pokud začne zahřívací kolo a ředitel závodu rozhodne, že start by měl být přerušen, rozsvítí se světla a na tabuli se zobrazí nápis ‘Přerušený start’. Všechna auta by se měla vrátit na rošt a závodníci budou informováni o pravděpodobném odkladu prostřednictvím oficiálního informačního systému. Startovní procedura začne znovu po zaznění desetiminutového signálu.“
Lando Norris tento článek nedodržel. Chybu však neudělal tým. Inženýr mu pouze oznámil, že pravděpodobně dojde k přerušení startovní procedury. Norris však přesto vyrazil prakticky hned poté, co začala blikat světla.
„Ředitel závodu spustil proceduru přerušení startu, která je indikátorem toho, že piloti nemají opustit rošt,“ vysvětlují komisaři. „Tato zpráva byla nezbytná, protože ve čtvrté zatáčce mimo trať se nacházel monopost Lance Strolla, který bylo třeba vysvobodit.“
„I když signál byl správně zobrazen a podle předpisů se rozsvítil panel a všechny týmy dostaly zprávu v informačním systému, pilot opustil rošt a pokračoval v kole, o kterém předpokládal, že je další zahřívací,“ popisují situaci na trati Gerd Ennser, Andrew Mallalieu, Johnny Herbert a Luciano Burti. „Jelikož pilot byl v první řadě roštu, způsobil tím, že i ostatní jezdci jednali podobně.“
Ředitelství závodu si uvědomilo, že i zbytek pole bude muset absolvovat další zahřívací kolo a jezdcům povolilo pokračovat v jízdě. „Podle názoru komisařů Lando Norris vyprovokoval jednání jezdců na roštu přímo za ním.“
To si podle FIA zasloužilo jezdecké napomenutí a pokutu 5000 eur.
V případě George Russella, Júkiho Cunody a Liama Lawsona komisaři konstatovali totéž s jedním rozdílem: za porušení pravidel nebyli primárně zodpovědní oni, ale pilot v čele vláčku, a proto nedostali žádnou pokutu ani napomenutí.
Lando Norris se dopustil potenciálně nebezpečného jednání a mohl ohrozit maršály na trati, kteří nemuseli počítat s tím, že monoposty odjedou další kolo. Mnozí komentátoři a novináři se proto domnívali, že dostane přísnější penalizaci. McLaren si nakonec může vydechnout, že vyvázl s napomenutím a pokutou.