Brazilské šílenství režíroval profesor Verstappen, další selhání Norrise a McLarenu
Velká cena Sao Paula nám v hustém dešti nabídla úchvatné divadlo. Max Verstappen sice startoval ze sedmnáctého místa, ale v závodě předvedl, proč se s největší pravděpodobností stane zaslouženým držitelem letošního titulu mistra světa. Naopak, tento závod také ukázal, proč se Lando Norris se svým týmem (opět s největší pravděpodobností) nestane šampionem.
Max Verstappen zřejmě definitivně rozhodl o letošním šampionátu. Pilot Red Bullu po fantastické stíhací jízdě ovládl VC Sao Paula. Den plný zaváhání a překvapení završili na pódiu piloti Alpinu s Estebanem Oconem na druhém a Pierrem Gaslym na třetím místě. Alpine se díky tomuto úspěchu katapultoval z devátého na šesté místo Poháru konstruktérů.
Chaos začal již na startu
Závod ani nezačal Lance Stroll, který se roztočil už v zahřívacím kole a následně se při pokusu o návrat na trať zahrabal ve štěrku. Ředitelství závodu přerušilo start a, představte si, Lando Norris to absolutně nezvládl. Na semaforu svítila červená světla a on vyrazil do dalšího zahřívacího kola, spolu s ním i zbytek pole.
To neměl udělat a jako první se stal terčem vyšetřování komisařů. Pilot McLarenu ještě nevyrazil a už čelil problémům v závodě, který měl oživit jeho šance na titul. V 6. kole rozšířili komisaři vyšetřování za porušení startovní procedury také na Russella, Cunodu a Lawsona, kteří se k Norrisovi přidali na lavici obžalovaných.
Závod skutečně odstartoval až v 16:47 našeho času. Katastrofa Norrise a McLarenu pokračovala nevydařeným startem. Russell proklouzl do vedení, Norris se udržel na druhém místě. Start proběhl relativně bez incidentů, přestože se v prvním kole roztočil Sergio Pérez a spadl na konec pole. Verstappen se mezitím na začátku druhého kola posunul už na desáté místo.
Verstappen nastupuje
Předjíždění v těchto podmínkách nebylo vůbec jednoduché a pořadí se v prvních kolech měnilo jen nepatrně. Výjimkou byl Verstappen, který se posunul před Gaslyho na deváté místo a poté i před Alonsa na osmé.
Verstappen byl v této fázi závodu nezastavitelný a v 9. kole se zavěsil za Piastriho na sedmém místě. V 10. kole se při brzdění do první zatáčky vrhl na pilota McLarenu, který se nechal dokonale nachytat. Max se následně snadno dostal i před Lawsona, který nekladl velký odpor, a Nizozemec se propracoval už na šesté místo.
V 15. kole Verstappen zaklepal na zadní křídlo pátého Charlese Leclerca, který po startu zůstal zaseknutý ve vláčku za Cunodou a Oconem a nedokázal se posunout dopředu. Hladký postup pilota Red Bullu se v tuto chvíli zadrhl, ale ve 21. kole udělal Leclerc chybu v zatáčce Junção a následoval tvrdý souboj v první zatáčce. Monačan se však udržel vpředu.
Ve 24. kole déšť viditelně zesílil a vláček Cunoda – Ocon – Leclerc – Verstappen začal rozhodovat o osudu celého závodu. V tuto chvíli zamířil do boxů Charles Leclerc a obul čerstvější sadu intermediálek. Šlo o riskantní tah a nikdo na něj nenavázal. Navíc Monačan skončil zaseknutý ve vláčku vozů středu pole. Ferrari se ho očividně snažilo dostat před něj, ale to se Scuderii nepodařilo.
VSC a průtrž mračen
Ve 27. kole skončil ve výběhové zóně Nico Hülkenberg a nemohl pokračovat. Ředitelství závodu aktivovalo virtuální safety car a do boxů zamířilo několik pilotů. Představte si, že k mechanikům zamířili i Russell a Norris z čela právě v době, kdy končila fáze VSC. Oba ztratili obrovské množství času a propadli se na čtvrté a páté místo.
V obrovském množství vody začalo trápení. Norris využil situace a dostal se alespoň před Russella. Krátce nato kvůli hustému dešti vyslalo ředitelství závodu na trať safety car. V čele se ocitl Ocon před Verstappenem a Gaslym, kteří ještě nebyli v boxech. Čtvrtý byl Norris a pátý Russell.
Červené vlajky
Ve 32. kole při jízdě za safety carem havaroval Franco Colapinto a v tomto případě už definitivně zavlály červené vlajky. Ocon, Verstappen a Gasly v čele dostali výměnu pneumatik zdarma a trpělivost se jim dokonale vyplatila. Naopak, McLaren se dopustil další strategické chyby a jejich zastávka na konci fáze VSC se jim krutě nevyplatila.
Restart přišel v 18:02 našeho času a před námi byla celá druhá polovina závodu. Hned v prvním kole po restartu se Norris ocitl mimo trať a Russell se nenechal dvakrát pobízet. Lando tak spadl na páté místo.
Verstappen se dostává do vedení
Ocon mezitím udával tempo na čele a dokázal zvýšit náskok na Verstappena, ale přišel o něj ve 40. kole, když havaroval Carlos Sainz. Ten zničil své Ferrari podruhé během jednoho dne, čímž skončilo jeho velmi nezdařené počínání v Sao Paulu. Na trať opět vyjel safety car.
Mizérie McLarenu pokračovala po restartu. Norris udělal chybu v první zatáčce a spadl na sedmé místo, ale co bylo pro něj ještě horší, Maxi Verstappenovi vyšel útok na Ocona a dostal se do vedení. VC Sao Paula tak zažila další dokonalý obrat. Novým lídrem se stal Verstappen před Oconem, Gaslym, Leclercem a Russellem. Poslední dva jmenovaní si však zakrátko vyměnili pozice po chybě Monačana ve čtvrté zatáčce.
V tuto chvíli měl brzy čtyřnásobný šampion závod pod kontrolou. Když převzal vedení, už se neohlížel zpět a navyšoval svůj náskok. Kola pak ubíhala bez větší akce v čele. Po intenzivním průběhu jsme sledovali velmi klidný závěr závodu s Maxem Verstappenem na čele. Nizozemský závodník projel cílem na prvním místě s obrovským náskokem 19 sekund na Estebana Ocona.
Ve velkém se bude slavit i v týmu Alpine, který díky druhému Oconovi a třetímu Pierrovi Gaslymu poskočil z devátého na šesté místo Poháru konstruktérů. To jsou desítky milionů dolarů pro tento tým jako odměna od FOM.
Verstappen tímto vítězstvím zřejmě definitivně rozhodl boj o titul. Na konci roku by ho musela postihnout série katastrof, aby promarnil svůj náskok 62 bodů na Norrise. Do konce sezóny je přitom ještě k dispozici 86 bodů. Je tedy jasné, že šance Landa Norrise se přesunuly do teoretické roviny. Pokud bude mít Max Verstappen po závodě v Las Vegas náskok 60 bodů, stane se definitivně čtyřnásobným mistrem světa.
Bodovanou desítku doplnili Russell, Leclerc, Norris, Cunoda, Piastri (který dostal trest), Lawson a Hamilton.
Nejbližší dva víkendy si od Formule 1 odpočineme a 24. listopadu nás čeká Velká cena Las Vegas.
Závod - GP Sao Paula 2024
Jezdec | Tým | Čas | Kola | Grid | Nej. kolo | Body | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Max Verstappen | Red Bull | 2:06:54,430 | 69 | 17. | 1:20,472 | 26 |
2. | Esteban Ocon | Alpine | +19,477 | 69 | 4. | 1:21,771 | 18 |
3. | Pierre Gasly | Alpine | +22,532 | 69 | 13. | 1:21,645 | 15 |
4. | George Russell | Mercedes | +23,265 | 69 | 2. | 1:21,645 | 12 |
5. | Charles Leclerc | Ferrari | +30,177 | 69 | 6. | 1:21,631 | 10 |
6. | Lando Norris | McLaren | +31,372 | 69 | 1. | 1:21,517 | 8 |
7. | Júki Cunoda | RB | +42,056 | 69 | 3. | 1:21,828 | 6 |
8. | Oscar Piastri | McLaren | +44,943 | 69 | 8. | 1:21,532 | 4 |
9. | Liam Lawson | RB | +50,452 | 69 | 5. | 1:22,123 | 2 |
10. | Lewis Hamilton | Mercedes | +50,753 | 69 | 14. | 1:22,041 | 1 |
11. | Sergio Pérez | Red Bull | +51,531 | 69 | 12. | 1:22,143 | |
12. | Oliver Bearman | Haas | +57,085 | 69 | 15. | 1:22,494 | |
13. | Valtteri Bottas | Stake | +1:03,588 | 69 | 11. | 1:22,877 | |
14. | Fernando Alonso | Aston Martin | +1:18,049 | 69 | 9. | 1:22,293 | |
15. | Kuan-jü Čou | Stake | +1:19,649 | 69 | 19. | 1:23,058 | |
- | Carlos Sainz | Ferrari | nedojel | 38 | 20. | 1:24,201 | |
- | Franco Colapinto | Williams | nedojel | 30 | 16. | 1:24,296 | |
- | Alex Albon | Williams | nestartoval | 0 | 7. | - | |
- | Lance Stroll | Aston Martin | nestartoval | 0 | 10. | - | |
- | Nico Hülkenberg | Haas | DSQ | 30 | 18. | 1:23,764 |
Live
- Štítky
- GP Sao Paula 2024