logo F1zpravy.czF1online.sk

Pokud se kvalifikace neuskuteční, o pořadí na startu rozhodnou komisaři. Nabízejí se dvě varianty

Predné krídlo Red Bullu, voda, dážď, mokrá trať
© Getty Images/RB Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala3. 11. 2024

Vytrvalý a hustý déšť zkomplikoval sobotní kvalifikační jízdy v Sao Paulu. Problémy s viditelností a pneumatikami, v některých zatáčkách doslova zaplavený okruh a blížící se západ slunce přinutily ředitelství závodu přesunout kvalifikaci na neděli. Předpověď však není příliš příznivá, a proto vyvstává otázka, co se stane, pokud se kvalifikace vůbec neuskuteční?

Velká cena Sao Paula není v historii první, která musela posouvat kvalifikační jízdy na neděli. Naposledy jsme sledovali boj o pole position netradičně v neděli v roce 2019, kdy Japonsko zasáhl tajfun.

Totéž se stalo i v USA 2015, kdy se však kvůli dešti ani v neděli nemohla odjet Q3, a pořadí na startu bylo určeno podle výsledků Q1 a Q2. V Austrálii 2013 byla kvalifikace dokonce rozdělena; první část se stihla ještě před příchodem nejsilnějšího lijáku v sobotu, takže části Q2 a Q3 se uskutečnily až v neděli. Kromě toho si pamětníci mohou vzpomenout i na Japonsko 2010 a 2004.

Co se ale stane dnes, pokud se před závodem nebude moci jezdit? To je otázka, která ve Sportovních pravidlech F1 není zcela vyřešena. FIA tento problém odstranila až v pravidlech pro rok 2025, kdy bude platit, že v případě vynechání kvalifikace se bude startovat podle průběžného pořadí šampionátu; před prvním závodem sezóny podle uvážení komisařů.

Současná pravidla v článku 39.4 hovoří pouze o tom, jak se mají na roštu seřadit piloti, kteří neabsolvovali v Q1 žádné měřené kolo a tím pádem jsou neklasifikováni. Na současnou situaci bychom se teoreticky mohli dívat tak, že jsou skutečně neklasifikováni, jelikož se Q1 neuskutečnila. Tito jezdci (všichni) se na roštu seřadí podle výsledků třetího, resp. v případě sprintového víkendu prvního tréninku – tedy ne sprintové kvalifikace ani sprintu.

Kdyby se komisaři rozhodli pro tuto variantu, Max Verstappen by měl problém. V prvním tréninku absolvoval jiný program než ostatní a svou kvalifikační simulaci nedokončil, což ho odsunulo až na patnáctou příčku. K tomu jej ještě o pět míst níže posune trest za výměnu spalovacího motoru.

V padoku však nepanuje shoda na tom, že by mělo být v tomto smyslu použito zmíněné pravidlo 39.4 o neklasifikovaných jezdcích z kvalifikace. Některé týmy totiž zastávají názor, že piloti jsou ve skutečnosti klasifikováni, protože odjeli kvalifikaci (sprintovou), a tudíž startovní rošt by měl být sestaven podle jejích výsledků – pole position by měl Oscar Piastri, za ním by startovali Lando Norris a Charles Leclerc (Max Verstappen by se ze čtvrtého místa propadl na deváté).

Pravidla však nejsou vůbec jednoznačná a bude na komisařích rozhodnout, co vlastně článek 39.4 říká o aktuální situaci a kterou variantu vybrat. Věřme, že toto rozhodnutí nakonec nebude nutné přijmout a o pořadí rozhodnou samotní jezdci na trati.

1. trénink - GP Sao Paula 2024

logo Mercedes
George Russell
logo McLaren
Lando Norris
logo Haas
Oliver Bearman
JezdecTýmČasZtrátaKola
1.
Lando Norris
McLaren1:10,61029
2.
George Russell
Mercedes1:10,791+0,18124
3.
Oliver Bearman
Haas1:10,805+0,19530
4.
Oscar Piastri
McLaren1:10,950+0,34030
5.
Alex Albon
Williams1:10,955+0,34528
6.
Charles Leclerc
Ferrari1:11,038+0,42831
7.
Carlos Sainz
Ferrari1:11,100+0,49030
8.
Nico Hülkenberg
Haas1:11,124+0,51426
9.
Fernando Alonso
Aston Martin1:11,215+0,60526
10.
Pierre Gasly
Alpine1:11,216+0,60627
11.
Liam Lawson
RB1:11,301+0,69126
12.
Júki Cunoda
RB1:11,483+0,87325
13.
Franco Colapinto
Williams1:11,619+1,00931
14.
Valtteri Bottas
Stake1:11,651+1,04129
15.
Max Verstappen
Red Bull1:11,712+1,10230
16.
Lewis Hamilton
Mercedes1:11,754+1,14430
17.
Lance Stroll
Aston Martin1:11,783+1,17326
18.
Esteban Ocon
Alpine1:11,827+1,21726
19.
Sergio Pérez
Red Bull1:11,845+1,23528
20.
Kuan-jü Čou
Stake1:12,883+2,27327

Související zprávy

Diskuze