Pokud se kvalifikace neuskuteční, o pořadí na startu rozhodnou komisaři. Nabízejí se dvě varianty
Vytrvalý a hustý déšť zkomplikoval sobotní kvalifikační jízdy v Sao Paulu. Problémy s viditelností a pneumatikami, v některých zatáčkách doslova zaplavený okruh a blížící se západ slunce přinutily ředitelství závodu přesunout kvalifikaci na neděli. Předpověď však není příliš příznivá, a proto vyvstává otázka, co se stane, pokud se kvalifikace vůbec neuskuteční?
Velká cena Sao Paula není v historii první, která musela posouvat kvalifikační jízdy na neděli. Naposledy jsme sledovali boj o pole position netradičně v neděli v roce 2019, kdy Japonsko zasáhl tajfun.
Totéž se stalo i v USA 2015, kdy se však kvůli dešti ani v neděli nemohla odjet Q3, a pořadí na startu bylo určeno podle výsledků Q1 a Q2. V Austrálii 2013 byla kvalifikace dokonce rozdělena; první část se stihla ještě před příchodem nejsilnějšího lijáku v sobotu, takže části Q2 a Q3 se uskutečnily až v neděli. Kromě toho si pamětníci mohou vzpomenout i na Japonsko 2010 a 2004.
Co se ale stane dnes, pokud se před závodem nebude moci jezdit? To je otázka, která ve Sportovních pravidlech F1 není zcela vyřešena. FIA tento problém odstranila až v pravidlech pro rok 2025, kdy bude platit, že v případě vynechání kvalifikace se bude startovat podle průběžného pořadí šampionátu; před prvním závodem sezóny podle uvážení komisařů.
Současná pravidla v článku 39.4 hovoří pouze o tom, jak se mají na roštu seřadit piloti, kteří neabsolvovali v Q1 žádné měřené kolo a tím pádem jsou neklasifikováni. Na současnou situaci bychom se teoreticky mohli dívat tak, že jsou skutečně neklasifikováni, jelikož se Q1 neuskutečnila. Tito jezdci (všichni) se na roštu seřadí podle výsledků třetího, resp. v případě sprintového víkendu prvního tréninku – tedy ne sprintové kvalifikace ani sprintu.
Kdyby se komisaři rozhodli pro tuto variantu, Max Verstappen by měl problém. V prvním tréninku absolvoval jiný program než ostatní a svou kvalifikační simulaci nedokončil, což ho odsunulo až na patnáctou příčku. K tomu jej ještě o pět míst níže posune trest za výměnu spalovacího motoru.
V padoku však nepanuje shoda na tom, že by mělo být v tomto smyslu použito zmíněné pravidlo 39.4 o neklasifikovaných jezdcích z kvalifikace. Některé týmy totiž zastávají názor, že piloti jsou ve skutečnosti klasifikováni, protože odjeli kvalifikaci (sprintovou), a tudíž startovní rošt by měl být sestaven podle jejích výsledků – pole position by měl Oscar Piastri, za ním by startovali Lando Norris a Charles Leclerc (Max Verstappen by se ze čtvrtého místa propadl na deváté).
Pravidla však nejsou vůbec jednoznačná a bude na komisařích rozhodnout, co vlastně článek 39.4 říká o aktuální situaci a kterou variantu vybrat. Věřme, že toto rozhodnutí nakonec nebude nutné přijmout a o pořadí rozhodnou samotní jezdci na trati.
1. trénink - GP Sao Paula 2024
Jezdec | Tým | Čas | Ztráta | Kola | |
---|---|---|---|---|---|
1. | Lando Norris | McLaren | 1:10,610 | 29 | |
2. | George Russell | Mercedes | 1:10,791 | +0,181 | 24 |
3. | Oliver Bearman | Haas | 1:10,805 | +0,195 | 30 |
4. | Oscar Piastri | McLaren | 1:10,950 | +0,340 | 30 |
5. | Alex Albon | Williams | 1:10,955 | +0,345 | 28 |
6. | Charles Leclerc | Ferrari | 1:11,038 | +0,428 | 31 |
7. | Carlos Sainz | Ferrari | 1:11,100 | +0,490 | 30 |
8. | Nico Hülkenberg | Haas | 1:11,124 | +0,514 | 26 |
9. | Fernando Alonso | Aston Martin | 1:11,215 | +0,605 | 26 |
10. | Pierre Gasly | Alpine | 1:11,216 | +0,606 | 27 |
11. | Liam Lawson | RB | 1:11,301 | +0,691 | 26 |
12. | Júki Cunoda | RB | 1:11,483 | +0,873 | 25 |
13. | Franco Colapinto | Williams | 1:11,619 | +1,009 | 31 |
14. | Valtteri Bottas | Stake | 1:11,651 | +1,041 | 29 |
15. | Max Verstappen | Red Bull | 1:11,712 | +1,102 | 30 |
16. | Lewis Hamilton | Mercedes | 1:11,754 | +1,144 | 30 |
17. | Lance Stroll | Aston Martin | 1:11,783 | +1,173 | 26 |
18. | Esteban Ocon | Alpine | 1:11,827 | +1,217 | 26 |
19. | Sergio Pérez | Red Bull | 1:11,845 | +1,235 | 28 |
20. | Kuan-jü Čou | Stake | 1:12,883 | +2,273 | 27 |
- Štítky
- GP Sao Paula 2024