logo F1zpravy.czF1online.sk

Verdikty komisařů: Směrnice tentokrát Norrisovi pomohla a Verstappena dvakrát odsoudila

Max Verstappen pred Landom Norrisom
© Getty Images/RB Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala28. 10. 2024

Komisaři museli i v Mexiku sáhnout po Směrnici o jezdeckých standardech, kterou proslavil předchozí závod v Austinu. Opět se na ni museli odkazovat při souboji Landa Norrise a Maxe Verstappena. Nyní se však objevil jeden rozdíl: v obou zkoumaných případech byl potrestán Max Verstappen.

K prvnímu vážnému souboji mezi Landem Norrisem a Maxem Verstappenem došlo ve čtvrté zatáčce. Lando Norris využil DRS, přibrzdil a pokusil se předjet svého soupeře po vnější straně zatáčky. Nepodařilo se mu to podle představ, protože Verstappen ho vytlačil z trati. Norris musel vyjet až na trávník, odkud se vrátil zpět před Verstappenem. Tentokrát se však nemusel obávat penalizace za předjíždění mimo trať.

FIA vysvětlila desetisekundový trest a dva černé body pro Maxe Verstappena následovně: „Norris se pokusil předjet Verstappena z vnějšku ve čtvrté zatáčce. Norris byl před Verstappenem v nájezdu, v apexu a směrem k výjezdu ze zatáčky, když byl vytlačen z trati. Komisaři se domnívají, že manévr byl proveden bezpečně a pod kontrolou a že Norris by dokázal dokončit manévr v mezích traťových limitů, kdyby ho Verstappen nevytlačil. Norris si zkrátil zatáčku, ale okamžitě vrátil získanou pozici Sainzovi.“

„Penalizace představuje standardní trest v takových případech,“ poznamenali Tim Mayer, Loïc Bacquelaine, Johnny Herbert a Alfonso Oros Trigueros, tedy s výjimkou Bacquelaina nová rozhodčí sestava, která v Austinu chyběla.

Komisaři v tomto bodě sáhli po Směrnici o jezdeckých standardech, která skutečně zaručuje jezdci na vnějšku ponechání jedné šířky vozidla, pokud se v apexu dostane alespoň na úroveň soupeře.

FOM/Screenshot

Pokud se budeme řídit směrnicí, rozhodnutí komisařů v nájezdu do osmé zatáčky můžeme označit za jednoznačně správné. Zde si Max Verstappen vysloužil další desetisekundový trest, tentokrát však bez dvou trestných bodů.

„Po incidentu ve čtvrté zatáčce se Verstappen pokusil předjet Norrise přes vnitřní stranu osmé zatáčky,“ popsali incident komisaři. „Verstappen byl v apexu osmé zatáčky vpředu a měl nárok na ponechání místa, avšak manévr nedokázal dokončit na trati. Trať opustil a ponechal si získanou výhodu, přičemž neúmyslně vytlačil Norrise z trati.“

I v tomto případě komisaři udělili standardní trest. Verstappen doplatil na to, že při předjíždění na vnitřku je podle směrnice povinen projet zatáčkou v mezích traťových limitů, i když se v apexu ocitl jako první.

Související zprávy

Diskuze