Norris: Kdybych v první zatáčce nejel jako takový trouba…
Lando Norris se na jedné straně může zlobit na FIA, ale na druhé straně i na sebe. Po závodě si to dobře uvědomoval. Kardinální chybu v boji o titul neudělal ve dvanácté zatáčce ani po ní, ale hned po startu velké ceny.
Ferrari mělo v neděli nejlepší tempo ze všech. Vynikající rychlostí se však mohlo pyšnit i v Baku a přesto nevyhrálo. Být v čele je v moderní F1 velká výhoda a kdyby Lando Norris první útok Maxe Verstappena odrazil, jeho šance na vítězství by výrazně vzrostly.
„V první zatáčce jsem to neudělal správně,“ sypal si popel na hlavu Lando Norris, „ale mám pocit, že při tom, co se událo na konci závodu, mělo být právo více na mé straně. V každém případě to byl dobrý souboj, bavil jsem se při něm. Nevyhrál jsem ho proto, že jsem neodvedl dostatečně dobrou práci.“
„Kdybych se v první zatáčce lépe bránil a nejel jako takový trouba, mohl jsem být po první zatáčce v čele a tento rozhovor bychom ani nemuseli mít,“ vyčítal si další zbabraný start z pole position.
Norris ve své kariéře získal už sedm pole positions, ale jen dvě z nich dokázal proměnit ve vítězství (úspěšnost 28,6 %). Ze současných jezdců má procentuálně horší bilanci už jen Charles Leclerc (19,2 %). Suverénně nejlepším je v této statistice Max Verstappen (80 %) před Fernandem Alonsem (63,6 %) a Lewisem Hamiltonem (58,7 %). Kdybychom však počítali i sprintové neoficiální pole positions a nepřihlíželi k vítězi, ale k vedoucímu jezdci po prvním kole, Norris by se snad i začal červenat (12,5 %).
Komisaři se unáhlili, tvrdí Norris
Dalším sporným bodem je dvanáctá zatáčka, ve které došlo k druhému souboji s Maxem Verstappenem. Pět kol před koncem se před svého soupeře konečně dostal, ale komisaři zhodnotili, že nepovoleným způsobem.
„Myslím si, že se zde opět objevila nekonzistentnost,“ nelíbilo se Norrisovi rozhodování komisařů, kteří chtěli okamžitě rozhodnout o vině a trestu. Formule 1 chce předcházet situacím, kdy se po skončení závodu změní složení pódia, a tak se arbitři snažili vynést verdikt co nejdříve.
„Z mého pohledu to bylo ukvapené rozhodnutí. Ani si vás nevyslechnou, aby pochopili vaše argumenty, což by po závodě měli udělat,“ míní pilot McLarenu. „Chtějí jen v dané chvíli přijmout rozhodnutí, aby neměnili pozice na bodech, ale proto je to ukvapené rozhodnutí. Nevyslechli si můj pohled, pohled týmu ani ten Maxův. Nemyslím si, že to bylo správné, ale padl za to trest a já s tím už nemůžu nic dělat, jen to akceptovat.“
„Nemyslím, že by se vůči takovému trestu dalo protestovat, což je opět hloupost, protože oni jen hádají. Nemyslím si, že takhle by měli pracovat komisaři. Mají však těžkou práci, takže si nebudu na ně stěžovat. Jde mi spíše o to, že nevidí všechno a nemají stejné pochopení pro situaci jako my v autě. To je všechno,“ doplnil.
V každém případě by se McLaren před komisaři zřejmě neobhájil, i kdyby dostal takovou možnost. Magazín Autosport se dostal k obsahu slavné Směrnice o jezdeckých standardech, na jejímž základě komisaři rozhodovali, a potvrdil, že se v ní nenachází podmínka, podle které by bránící se jezdec na vnitřní straně zatáčky musel zůstat v mezích traťových limitů. Posunout brzdy za každou cenu se tím pádem vyplatí, podstatný je jen apex.
Komisaři tak sice na základě přímo hloupě postavených pravidel, ale přesto incident posoudili správně. Verstappen byl v apexu zatáčky jako první, což je očividně jediné, na čem záleží, a nemusel Norrisovi nechávat místo na vnější straně.
Verstappen však pravidla zná a zřejmě právě proto to ve dvanácté zatáčce udělal tak, jak to udělal. Norris se musí smířit s tím, že předjížděl mimo trať. Vyčítat může něco pravidlům a nakonec i vlastnímu týmu, který ho ujišťoval, že v apexu zatáčky byl první, ačkoli to vůbec nebyla pravda. Kdyby mu inženýr řekl, že v apexu byl ve skutečnosti druhý, zřejmě by i on sám ochotněji přistoupil na to, aby pozici vrátil a zkusil to znovu. Rychlost na to určitě měl.
McLaren nepodal odpor a ani se nechystá
McLaren nakonec neprotestoval proti výsledkům velké ceny a neplánoval ani podat žádost o přezkoumání rozhodnutí, na což vyprší časový limit ve čtvrtek – 96 hodin od skončení závodu. Podmínkou toho, aby žádost o přezkoumání rozhodnutí uspěla a komisaři museli v dané věci rozhodovat znovu, je totiž poskytnutí významných, nových a relevantních důkazů, které v době rozhodování komisaři neměli k dispozici.
„Nemyslím si, že by existovaly nějaké nové a relevantní důkazy, protože už máme k dispozici všechny důkazy, které jsme použili k vyvození naší interpretace, která je v rozporu s pohledem komisařů,“ vysvětlil Andrea Stella. „Pokud bychom otevřeli proces žádosti o přezkoumání rozhodnutí, nemyslím si, že by byl úspěšný, protože potřebujete nové důkazy. Toto je jen věc interpretace [ne důkazů].“