logo F1zpravy.czF1online.sk

Binotto očekává, že Audi bude bojovat o titul v roce 2030

Mattia Binotto
© Martin Trenkler
Milan Kubala
Milan Kubala14. 10. 2024

Po odchodu Andrease Seidla a Olivera Hoffmanna se v Audi začala ostrá příprava na rok 2026. Všechno má pod palcem Mattia Binotto, který postupně zjišťuje, jak je na tom celý projekt a kolik času bude potřebovat, aby se dostal do konkurenceschopné formy a dosáhl svých cílů. Fanoušky Audi však jeho předpovědi moc nepotěší. Na boj o titul budou čekat poměrně dlouho.

Ve Formuli 1 bylo již mnoho týmů s ambiciózními plány, které zůstaly jen v rovině zbožných přání. Binotto je však v královně motorsportu dost dlouho na to, aby věděl, že na silácké řeči je příliš brzy. Ani Ferrari s obrovským rozpočtem, špičkovou továrnou a množstvím inženýrů nedokázalo od roku 2008 dosáhnout na titul.

V rozhovoru pro Corriere della Sera Mattia Binotto uznal, že Audi zatím zaostává za ostatními, včetně jeho bývalého týmu. „Jsou to jako dvě odlišné reality, potvrzují to i výsledky. Rozdíly jsou obrovské ve všem, od velikosti až po vybavení,“ přikývl bývalý šéf Scuderie. „Nacházím však spoustu podobností s Ferrari, když jsem v něm začínal v roce 1995.“

V obou případech začíná takříkajíc znovu. Ferrari sice už v roce 1995 mělo dlouhou historii, ale na titul čekalo hodně dlouho a potřebovalo se restartovat. „Je to společnost, ve které je třeba vše vybudovat nebo přestavět. V těch dobách, kromě reorganizace oddělení a metod, jste potřebovali naučit lidi vyhrávat, vštípit jim mentalitu ‘nejsme tady, abychom se jen zúčastnili’.“

Mattia Binotto v listopadu oslaví 55 let. Proč se nyní upsal týmu, který teprve začíná? „Přesně proto, že začínáme od základů. Osmnáct měsíců jsem strávil mimo svět motorsportu. Chybělo mi během nich soutěžení, být součástí týmu, mít společné ambice a cíle. Měl jsem touhu začít znovu a jednou z atraktivních výzev pro mě bylo Audi, tou nejambicióznější. Nemělo by smysl se přidávat k týmu, který už funguje. Místo toho můžu budovat tým a opět prožít část své minulosti. To mi přijde fascinující.“

V Audi si totiž dobře uvědomují, že v roce 2026 se projekt bude pořád jen rozbíhat. Ani pohonná jednotka nebude konkurovat těm nejlepším, jak potvrdil Binotto před pár týdny. Prý motory Audi budou určitě zaostávat, otázka zní, o kolik?

První cíle jsou proto dlouhodobé. „Dostat se do Formule 1 a zůstat v ní dostatečně dlouho na to, abychom vytvořili vítězný tým, stali se referencí v technické oblasti. Jsme na začátku výstupu. Před námi je Mount Everest a my vidíme jen jeho úpatí. Rozhodujeme se, ze které strany na něj budeme šplhat. Je důležité určit si cestu.“

Čeho se chce Binotto chopit nejdříve? „Musíme začít pracovat na samotné organizaci, na jejích rozměrech a kultuře. Porovnáme-li se s našimi soupeři, máme asi o 400 lidí méně. Musíme je nabrat, abychom dokázali soutěžit na stejné úrovni. My jsme se rozhodli investovat do mladých lidí.“

Někdo je však musí vést. Tím někým bude i Jonathan Wheatley, který kývl na Binottovu nabídku a zanechal za sebou mistrovský Red Bull, jelikož v něm zřejmě neviděl budoucnost. Dostat se totiž výše z pozice sportovního ředitele je při kariérní dlouhověkosti Christiana Hornera prakticky nemožné.

„Jonathanův příchod mě těší, absolvovali jsme podobnou cestu, jen v rozdílných týmech. Jeho angažování vysílá důležitý signál. Pokud k nám přichází, je to proto, že má jisté garance,“ raduje se rodák z Lausanne, který se měl zamyslet i nad tím, proč z Red Bullu odchází tolik lidí. „Pokud jde o Red Bull, nu, každý cyklus má svůj začátek i konec. Ve F1 to tak vždycky chodí. Myslím si, že Red Bull je na konci jednoho cyklu.“

Na druhé straně je na začátku dlouhého cyklu Audi. Důležitá bude trpělivost a vyhnout se stejné pasti jako Renault a Alpine, kde se vedení mění každé dvě sezóny. „V jiných týmech to trvalo roky, než se dostaly na čelo. Todt se připojil k Maranellu v roce 1993 a první konstruktérský titul získal v sezóně 1999. Totéž platí o Mercedesu. Trvá to pět až sedm let. My očekáváme, že o něj zabojujeme v roce 2030.“

Související zprávy

Diskuze