logo F1zpravy.czF1online.sk

Ferrari mělo jisté požadavky, říká Komacu o spolupráci s Toyotou

Logo Toyota na monoposte Haasu
© Toyota GAZOO Racing/Haas
Milan Kubala
Milan Kubala14. 10. 2024

Hlavním technickým partnerem Haasu zůstává i nadále Ferrari. Aby se mohla zrodit dohoda s Toyotou, vedení americké stáje muselo požádat o souhlas své současné dodavatele. Šéf Haasu Ajao Komacu prozradil, že Ferrari si v této věci dalo záležet a zaslalo seznam „jistých požadavků“, které musí být splněny.

Na první pohled by se mohlo zdát, že Haas z této spolupráce vytěží více. V rámci dlouhodobého kontraktu totiž získá přístup ke „konstruktérským, technickým a výrobním“ kapacitám Toyoty včetně „zdrojů a hardwaru“. Platí to například o simulátoru v Kolíně. Haas tak bude moci vyvíjet svůj monopost na dvou simulátorech; používá totiž i vybavení Ferrari v Maranellu.

Na druhé straně se Haas zavázal, že poskytne jezdcům Toyoty své monoposty v rámci testů starších aut. Piloti japonské značky tak mohou začít sbírat zkušenosti i s poměrně novou technikou, jelikož pro auta z roku 2022 neplatí tak přísná pravidla jako pro testování současných strojů.

Ještě výhodnější je však něco jiného: Toyota se dostane k technologiím, které jsou využívány přímo ve Formuli 1. Podle vyjádření vedení je chce následně nasazovat do běžného provozu a „stavět lepší auta“ na základě zkušeností z motorsportu. V tomto případě si však na celou spolupráci musí dát pozor Ferrari a Dallara.

„Základem je vztah Ferrari a Haasu. Šel jsem do toho s jasným vědomím, že tohle opravdu budou muset chápat,“ vysvětloval Ajao Komacu, jak probíhala jednání s Toyotou a s čím musela souhlasit. „Kdyby měli pocit, že aliance Toyoty a Haasu pro ně představuje hrozbu, tak by to nefungovalo. Udělal jsem všechno proto, aby tomu tak nebylo. Díky [Masajovi] Kadžimu se Toyota přidala k nám a už od prvního dne jsme v tomto měli jasno.“

„Klíčová je transparentnost a mít jasno ve věcech, kdo bude do čeho zainteresovaný. Všechny strany musí být informovány. Samozřejmě, Ferrari nám pak zaslalo jisté požadavky, na jejichž základě jsem jim musel garantovat tohle a tamto. Udělali bychom to stejně, takže všechny strany k tomu přistoupily velmi přímo a dobře spolupracovaly,“ pochvaloval si japonský inženýr.

Toyota v pátek jasně prohlásila, že se nechystá vrátit do Formule 1. Kdyby však o tom byť jen vzdáleně uvažovala, bylo by pro ni výhodné prozkoumat současný monopost Haasu či jeho pohonnou jednotku. Ferrari si proto musí dát pozor, aby se jeho technologie a výsledky vývoje nedostaly do nesprávných rukou. Haasu totiž nedodává jen pohonnou jednotku, ale také převodovky či zavěšení.

Komacu si uvědomuje, že je velmi důležité chránit duševní vlastnictví jednotlivých stran. „Základem je partnerství mezi Ferrari a Haasem, tohle bude vždy ten základ,“ zdůrazňuje. „Toto partnerství z něj nic neubere, jen posílí naši základní spolupráci s Ferrari. Je úžasné, co dostáváme od Ferrari. Toto je základ Haasu.“

„Jsou však oblasti mimo to, ve kterých nám TGR (Toyota Gazoo Racing, pozn. red.) může pomoci,“ poznamenal s odkazem na fakt, že Haas si některé komponenty musí tak či tak vyvíjet ve vlastní režii. „Opakuji však, že s vedením Ferrari jsme byli maximálně transparentní už od počátku těchto jednání. Obě strany jasně chápou, do čeho bude TGR zainteresována a kterých oblastí se to bude týkat. Víme také, že musíme chránit duševní vlastnictví každé společnosti, takže podle toho budeme postupovat,“ doplnil.

Související zprávy

Diskuze