logo F1zpravy.czF1online.sk

Loga Toyoty se vrátí do F1. S Haasem se dohodla na technické spolupráci

Ajao Komacu, Akio Tojoda, Tomoja Takahaši
© Toyota Gazoo Racing/Haas
Milan Kubala
Milan Kubaladnes 07:48

Silverstonská návštěva generálního manažera Toyoty Masaji Kadžiho v garáži Haasu nakonec nebyla jen zdvořilostní návštěvou. Haas v pátek brzy ráno na okruhu Fudži oznámil světu zahájení nové technické spolupráce s Toyotou Gazoo Racing, motorsportovní divizí japonské automobilky. Toyota se má stát oficiálním technickým partnerem stáje.

Když se Masaja Kadži objevil v garáži Haasu, rozproudil tím další kolo spekulací. V zákulisí se začalo uvažovat, zda se Toyota nepřipravuje na návrat do Formule 1. Kazuki Nakadžima, viceprezident evropské divize Toyoty Gazoo Racing, to jasně popřel: „V této chvíli je to jasné ne.“

Toyota se od odchodu v roce 2009 z mapy Formule 1 zcela neztratila. Několik týmů totiž využívalo její větrný tunel v Kolíně — například McLaren v něm přestal vyvíjet své monoposty teprve nedávno, když rozšířil svou vlastní továrnu ve Wokingu. Nyní však její přítomnost v F1 bude o něco významnější. Haas prozradil, že její loga budeme moci vidět už od Velké ceny USA na obou monopostech stáje.

To vše na znak spolupráce, která má být přínosná pro obě strany. Haas bude profitovat z know-how v oblasti vývoje monopostů a získá také nové konstrukční a výrobní kapacity. Jezdci, mechanici a inženýři Toyoty Gazoo Racing se mají podílet také na testech Haasu a budou stáji pomáhat pochopit potenciální problémy monopostu. Inženýři budou rovněž asistovat při vývoji aerodynamiky a při výrobě komponentů z uhlíkových vláken. Haas nabídne své vlastní odborné znalosti a obchodní a marketingové benefity.

Šéf Haasu Ajao Komacu na tomto projektu pracoval již několik měsíců a v pátek mohl oficiálně oznámit tento milník ve snaze Haasu dostat se blíže k čelu startovního pole. „Jsem velmi nadšený, že Haas a Toyota Gazoo Racing se spojily a vstupují do tohoto technického partnerství. Spolu s naší organizací bude pracovat a podporovat ji světový lídr v automobilovém sektoru, zatímco bude rozvíjet a urychlovat své vlastní technické a inženýrské know-how. Toto je partnerství, které má zjevné benefity pro obě strany.“

„Mít možnost využít zdrojů a znalostí Toyoty Gazoo Racing, profitovat z jejích technických výrobních procesů, bude klíčové pro náš vlastní vývoj a jasnou touhu zlepšit naši konkurenceschopnost ve Formuli 1,“ pokračoval japonský inženýr. „Na oplátku nabídneme Toyotě Gazoo Racing platformu, díky které budou moci plně využít a následně vylepšit své vlastní inženýrské schopnosti.“

Komacu také prozradil, že nové spolupráci už „požehnalo“ i Ferrari, které americké stáji dodává pohonné jednotky a převodovky. Haas kromě toho využívá i její větrný tunel v Maranellu, ze kterého se však ani po zahájení spolupráce s Toyotou nechystá stěhovat. Kromě toho Haas již dlouhá léta spolupracuje s konstruktérem šasi Dallarou.

Prezident Toyoty Gazoo Racing Tomoja Takahaši věří, že spolupráce bude přínosná i pro jeho společnost a inženýry. „Tím, že v královně motorsportu budeme soutěžit společně s Haasem, si dáváme za cíl rozvíjet naše jezdce, inženýry a mechaniky, zároveň s čím posílíme kapacity Haasu a Toyoty Gazoo Racing.“

Související zprávy

Diskuze