logo F1zpravy.czF1online.sk

Red Bull: S Mercedesem jsme byli domluveni na dodávce motorů, ale Wolff to stopl

Dáždnik Red Bullu, ilustračné
© Red Bull Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala3. 10. 2024

Po mistrovských letech 2010 až 2013 si v Red Bullu jen velmi těžko odvykali od pravidelné dávky vítězného šampaňského. Červení býci byli odhodláni s tím něco udělat. Jejich největším žolíkem se prý měl stát Mercedes, s nímž byl podle Helmuta Marka předběžně domluven na odběru motorů.

V úvodu moderní turboéry vyhrávaly téměř výlučně týmy s pohonnými jednotkami Mercedesu, který postavil zpočátku neporazitelný agregát. Ani to nejlepší šasi a nejefektivnější aerodynamika se tehdy nemohly vyrovnat výkonnostní výhodě, kterou svému týmu i svým zákazníkům nabízelo Brackley.

Mistrovský boj mohl být ovšem mnohem zajímavější, kdyby se stejnými pohonnými jednotkami jezdil i Red Bull. Helmut Marko v nedávném podcastu Inside Line dokonce prozradil, že to nebyla čirá fantazie. Spolumajitele stáje Dietricha Mateschitze prý dokázal přesvědčit o tom, že s Renaultem to dál nepůjde a Red Bull se bude muset dohodnout s Mercedesem.

„Když v roce 2014 vešla v platnost nová motorová pravidla, bohužel náš dodavatel motorů nedokázal poskládat konkurenceschopný agregát,“ zavzpomínal Helmut Marko, podle kterého tehdy bylo nutné hledět na dobro stáje. „S Mercedesem jsme byli poměrně velcí rivalové a ani náš šéf [Mateschitz] nebyl jejich velký fanoušek.“

„Řekl jsem mu však: Poslyš, s těmito našimi motory už nedokážeme lidi motivovat, protože každý ví, že s tímto motorem nemůžeme vyhrát. A tak jsme udělali dohodu s Mercedesem. S Laudem jsme si podali ruku,“ říká o úspěšných počátečních jednáních, která však ztroskotala na stále poměrně novém šéfovi Mercedesu Wolffovi. „Nepodpořil to však Toto, takže k dohodě nedošlo.“

Kdysi se říkalo, že zákaznický tým nemůže vyhrát titul. Dnes nás McLaren vyvádí z omylu a kdoví, možná by se to v minulosti podařilo i Red Bullu, kdyby spojil výkonný motor Mercedesu s aerodynamikou Adriana Neweyho. Z pohledu Tota Wolffa je ovšem pochopitelné, že nechtěl svůj tým vystavit zbytečnému riziku.

Red Bull tak toto období musel přetrpět a nakonec usoudil, že v Renaultu se situace vůbec nezlepšuje a ani se nezlepší. Červení býci vsadili na Hondu, a to i podle informací zevnitř továrny v Sakuru.

„Přešli jsme k Hondě. V té době Honda nedokázala být s McLarenem konkurenceschopná, ale já jsem měl nějaké insiderské informace o tom, co mají v plánu,“ pochlubil se Marko. „Tak jsme si řekli, že jdeme do toho, podstoupíme to riziko. Já jsem věřil, že to není risk, protože jsem věděl, kolik času strávili na dynamometrech. Oni to mysleli vážně.“

McLaren však zřejmě slibům svého dodavatele už nevěřil. Vztahy byly navíc naštěrbené a začínalo být evidentní, že to vázlo na spolupráci a společné chemii. Alonsovy posměšné a ironické poznámky na margo vlastního motoru byly už jen třešničkou na dortu.

„My jsme tedy motor vyměnili. V tu chvíli to vypadalo tak, jak to Alonso říkal, že měli motor s výkonem ve stylu F2 nebo něco takového. Bylo to odvážné rozhodnutí. My jsme vždy přijímali odvážná rozhodnutí. Když trochu nezariskujete, není to žádná zábava,“ ušklíbl se bývalý závodník.

Související zprávy

Diskuze