logo F1zpravy.czF1online.sk

Brzké nasazení Liama Lawsona je důležité již pro rok 2025 a může souviset s Pérezem

Liam Lawson
© Getty Images/RB Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala28. 9. 2024

Daniel Ricciardo může být zklamán z toho, že nebude moci odjet zbytek této sezóny, ale jedna věc ho může trochu uklidnit. Jeho odchod z Red Bullu nevypovídá ani tak o jeho výkonech jako o nevyřešených jezdeckých otázkách v Red Bullu. Brzké nasazení Liama Lawsona je pro rakouský tým důležité nejen z pohledu sezóny 2026, ale potenciálně už i té příští, naznačuje jeden ze šéfů Red Bullu.

Liam Lawson se tím konečně mohl pochlubit před celým světem. Na zbývajících šest velkých cen vycestuje jako hlavní pilot Racing Bulls, čímž si splní svůj dětský sen. Nyní má všechno ve svých rukou a dobře si to uvědomuje.

„Mám prostor do konce ročníku. Během sezóny se toho pak dozvím víc. V této fázi je to tedy těch šest závodů,“ konstatoval Liam Lawson v rozhovoru pro New Zealand Herald. „V podstatě budu muset předvádět dobré výkony a pokusit se ukázat svou hodnotu v F1. Řekl bych, že udělat něco podobného jako loni. To, co jsem předvedl loni, mi dalo tuto šanci. Potřebuji udělat dost pro to, abych si tuto sedačku do příštího roku udržel.“

Lawson svými slovy o garantovaných šesti velkých cenách de facto vyloučil alespoň teoretickou šanci, že by se Daniel Ricciardo ještě mohl vrátit na poslední rozlučkový závod v Abú Dhabí.

I když šéf Racing Bulls Laurent Mekies o víkendu v Singapuru uvedl, že s jeho výkony byl spokojen, v tuto chvíli není pro celý tábor Red Bullu nejdůležitější to, kolik bodů získá juniorský tým v konstruktérském šampionátu. A není to ani důvod k propuštění Daniela Ricciarda.

Tím skutečným důvodem je, že Red Bull si potřebuje začít dělat pořádek ve svém jezdeckém složení. Týká se to zejména juniorů z akademie, ale nejen jich. Na příkladu Olivera Bearmana a Franca Colapinta si můžeme všimnout, že výsledky ve Formuli 2 již dnes nejsou spolehlivým indikátorem toho, jak se danému mladíkovi bude dařit po příchodu do F1. A protože studnice s talenty Red Bullu už není tak suchá jako před pár lety, červení býci si potřebují udělat ve věcech jasno.

Daniel Ricciardo by při tom jen překážel. Svou příležitost dostal a neproměnil ji. Red Bull od začátku měl pro Australana připravený jasný plán, ale ten už nemá opodstatnění. „Ricciarda jsme zavolali zpět, abychom mu dali šanci vrátit se do Red Bullu, pokud by v Racing Bulls předváděl adekvátní výkony,“ přikývl Helmut Marko. „Musíme se však na to dívat i v širším kontextu; máme dost mladých jezdců.“

„Je tady [Isack] Hadjar, je tady Lawson, je tady i [Ajumu] Iwasa. Nemáme je však zařazené a musíme přitom myslet na budoucnost. Potřebujeme si také udělat jistá srovnání: Jak je na tom Lawson v porovnání s Júkim? Jak budou v budoucnu vypadat jezdecké dvojice pro naše dva týmy?“ ptá se bývalý závodník.

Vítej, Liam, tady máš trest…

Red Bull chce prověřit Liama Lawsona, k čemuž se mu hodí zbývajících šest, ne jen pět velkých cen. Na uvítanou v královně motorsportu totiž dostane trest. „První závod nebude relevantní, protože dostane penalizaci za pohonnou jednotku. Sprintový závod a trest deset míst, to mu život v Austinu dvakrát neusnadní,“ uvědomuje si Marko.

Jen tak na okraj: U Markových slov se můžeme zeptat, proč tým nevyměnil pohonnou jednotku dříve, když Lawson už dva týdny věděl o konci Daniela Ricciarda? Například v Baku se Ricciardo kvalifikoval jen na patnáctém místě a ztráta pár pozic za výměnu motoru by ho ani moc nebolela.

To je však otázka na samotný tým.

Rok 2026 je nejistý, ale i před rokem 2025 může přijít zemětřesení

Prověrka Liama Lawsona zřejmě Red Bullu neposlouží jen k tomu, zda je hoden sedačky v Racing Bulls pro následující sezónu. Helmut Marko naznačuje, že za jistých okolností by mohl přistát i v Red Bullu. „Ještě před rokem 2025 by měl odjet alespoň pár závodů, abychom zjistili, jaký je jeho skutečný potenciál.“

Red Bull si nutně potřebuje udělat přehled ve svých řadách před rokem 2026, kdy by potenciálně z Red Bullu mohla odejít největší hvězda týmu Max Verstappen. Není divu, že Christian Horner začal házet udici směrem k Georgeovi Russellovi, který by teoreticky mohl Nizozemce v Red Bullu nahradit, pokud se nenajde nikdo vhodnější v juniorce červených býků. Lawson by mohl být touto záchranou.

Faktem ovšem je, že Red Bull možná bude potřebovat záchranné kolo už za rok. Pokud Marko s Hornerem zhodnotí, že Lawson svým potenciálem převýší Sergia Péreze, je zde reálná šance, že by Mexičana mohl nahradit v Red Bullu už v následující sezóně.

Mexičan sice vykazuje známky zlepšení, které má souviset s identifikováním problémů s monopostem, ale výkyvy v jeho formě nemizí. Začíná být ovšem evidentní, že Red Bull v této sezóně nezíská konstruktérský šampionát právě kvůli výkonům Péreze, které bychom mohli označit za kolísavé, pokud bychom k němu nechtěli být příliš tvrdí.

Inu a teď už nesplňuje ani jednu z výkonnostních klauzulí, o kterých se spekulovalo před letní přestávkou. Red Bull není v čele konstruktérského šampionátu a Checo neztrácí na Maxe Verstappena méně než 100 mistrovských bodů, ba dokonce na kontě nemá ani polovinu bodů svého týmového kolegy. Verstappen vyhrává interní bodovací souboj v poměru 331:144.

Bude Red Bull ochoten riskovat, že se Pérez v následující sezóně opět ocitne v problémech, pokud by Lawson ohromil a ukázal by se jako vhodná náhrada? Musíme také pamatovat na to, že Red Bull se zřejmě v úvodu příštího roku už nebude moci spolehnout na výkonnostní výhodu, která ještě v této sezóně rudé býky udržovala na hladině a spolu s tím i Verstappenovy mistrovské šance.

Připomeňme si slova Helmuta Marka, která padla během letní přestávky: „Pokud se Checo dokáže konzistentně vrátit ke své normální rychlosti, tak budeme šťastní. Neustále se však objevují výkyvy ve formě, ať už je to v kvalifikaci, nebo v jistých fázích závodu. Chybí konzistentnost, a to je problém.“

Sám šéf týmu Christian Horner v Singapuru uvedl, že u Ricciarda nejde jen o jeho nahrazení, ale i o „širší kontext“. I když to nespecifikoval, v kontextu dnešních událostí se můžeme domnívat, že tím naráží i na Sergia Péreze.

Inu a na závěr máme ještě jednu poměrně překvapivou zprávu. Renomovaný novinář Joe Saward po víkendu v Singapuru prozradil, o čem se spekulovalo v padoku, a z čeho by se mohla stát další bomba na letošním přestupním trhu. „Jedna zajímavá spekulace v Singapuru se týkala toho, že Pérez a Red Bull vymysleli plán, jehož výsledkem bude oznámení jeho odchodu do důchodu v Mexiku, což by mu dopřálo vznešenější odchod, než kdyby ho vyhodili, a zároveň by to bylo i méně bolestivé z hlediska prodeje Red Bullu v Americe.“

Zda se po sérii neuvěřitelných spekulací v této sezóně naplní i další, která zní stejně šíleně, a Pérez se po skončení ročníku z formulových okruhů vytratí, budeme vědět už téměř přesně za měsíc. VC Mexika je na programu hned po závodě v Austinu.

V každém případě má Liam Lawson ve svém kontraktu garantováno, že Red Bull mu zajistí místo pro sezónu 2025. Zbývá jen otázka, které místo to bude? „V příští sezóně bude určitě sedět v jednom z našich monopostů,“ prohlásil během letní pauzy Helmut Marko.

Související zprávy

Diskuze