Brown chce řešit propojení týmů Red Bullu, Ricciardovo nejrychlejší kolo vyvolává otázky
Zak Brown může po závodě v Singapuru vyčítat vedení Formule 1: Já jsem vám to říkal. Generální ředitel McLarenu už dlouho upozorňuje na propojení týmů Red Bullu a rizika, která z toho vyplývají. Po nedělních událostech chce toto téma znovu otevřít.
Daniel Ricciardo se na návrh svého závodního inženýra rozhodl zastavit z osmnácté příčky a zajet nejrychlejší kolo v samém závěru závodu. Na tom by nic nebylo, kdyby tím nezasáhl do mistrovského boje a takto nepomohl Maxi Verstappenovi ze sesterské stáje.
Dnes už nikdo nedokáže, jestli to mělo být opravdové rozloučení s Formulí 1, nebo italský tým dostal příkaz „shora“. Faktem však je, že Ricciardo svým počínáním uškodil hlavnímu soupeři svého vlastního zaměstnavatele.
„To je ale krásný sportovní přístup A-týmu a B-týmu, o kterém jsem si myslel, že není povolen,“ prohlásil nespokojený Zak Brown. „Ale hej, tohle není poprvé, co jsme něco takového viděli, a pravděpodobně ani naposledy.“
McLaren to nechce nechat jen tak. „Určitě budu klást otázky. V minulosti jsem už o tom mluvil a myslím si, že tohle poukazuje na fakt, že se to děje. Neabsolvovali byste kvůli tomu pitstop. Nikomu to nezíská bod, takže celá věc jen ilustruje problém kolem tohoto tématu.“
V zákulisí se mezitím jedná o nové Concordské dohodě, která má řešit i otázku vlastnictví více stájí. Zak Brown už od začátku roku upozorňuje na majetkové propojení dvou týmů a to, jaké problémy to může způsobit, pokud se Red Bull jedné stáje nezbaví.
Red Bull podle Browna na jedné straně zabírá místo potenciálně většímu týmu, automaticky má na zasedáních o jeden hlas víc, a má také možnost takto manipulovat s průběhem velké ceny ve svůj prospěch. Kromě toho si Red Bull může pomáhat i jinak, a dokonce to ani nemusí být vyžádáno; stačí, aby jezdci z juniorského týmu po ztrátě celého kola ochotněji pouštěli před sebe své kolegy místo soupeřů.
Racing Bulls má zajímavé priority
Šéf McLarenu Andrea Stella neobvinil Red Bull přímo z nesportovního přístupu, ale poukázal na některé skutečnosti. „Tohle je velké téma. Jakmile začnete mluvit o sportovním chování, je třeba k tomu přistoupit s jistou dávkou odpovědnosti. Já neznám fakta. Viděl jsem, že RB šli po nejrychlejším kole a zajeli ho. Nebudu tu ale mluvit o sportovním duchu, protože to není na místě. Musíme to brát tak, jak to je. Zajeli nejrychlejší kolo.“
„Součástí dlouhodobých rozhovorů by měla být i snaha dostat tento sport do takového stavu, aby týmy jednaly zcela nezávisle na trati i v továrně, protože tohle je konstruktérský šampionát,“ zdůraznil italský inženýr. „Tohle určitě je třeba řešit.“
Co tedy říká na Ricciardovu motivaci zajet nejrychlejší kolo, která čirou náhodou pomohla Verstappenovi a uškodila Norrisovi? „Nemám důkazy na to, abych mohl tvrdit, že RB se pokusil o nejrychlejší kolo, aby podpořil Red Bull. Jen mi to přijde — jak bych to řekl — zvláštní. Nečekal jsem to.“
„Překvapilo mě, že hlavní prioritou Racing Bulls v Singapuru bylo zajet nejrychlejší kolo závodu,“ poznamenal Stella, který však nechce dopustit, aby tento bod rozhodl o titulu. „Musíme pracovat tvrději, aby to nerozhodl jeden bod. Na druhou stranu ale přechovávám soucit, podporu a přátelství k Danielovi a jsem rád, že si toto nejrychlejší kolo mohl připsat ke svým statistikám.“